×

اخاذی در لباس جدید

اخاذی در لباس جدید

اخاذی در لباس جدید

اخاذی-در-لباس-جدید

اخاذی در لباس جدید



نویسنده: کوشا نیک بین
 
- ببخشید شغلتون؟
    
    - اخاذی می کنم.
    
نمای اول: زن اتومبیل خود را بسختی میان دو خودرو پارک می کند و پیاده می شود. ناخواسته در کمال کم توجهی دستمال کاغذی مچاله شده ای را در گوشه باغچه پیاده رو می اندازد.«چه کار می کنی خانم؟» مردی با صدای بلند از پشت سر او را مورد خطاب قرار می دهد: «خانم اینجا جای آشغال انداختن نیست». زن یکه خورده؛ می گوید: «ب...بله درست میگید» اما مرد دست بردار نیست: «شما مثل این که عادت دارید توی خیابون آشغال بریزید». زن دندان ها را به هم می ساید و محکم تر می گوید: «من که گفتم درست می گید، اصلابه شما چه مربوطه؟» «حالاکه اینطور شد، شماره ماشین شما رو برداشتم و...» زن می گوید: «حالاکه چی؟» و مرد ادامه می دهد که شما جریمه می شوید، اگر می خواهید این موضوع گزارش نشود، باید 5000 تومان پرداخت کنید تا موضوع همین جا فیصله پیدا کند!»
نمای دوم: ارباب رجوع بعد از یک ماه رفت و آمد و این طبقه و اون طبقه رفتن، میان لنگه در اتاق ایستاده است. وقتی اتاق کاملاخالی می شود، کارمند از پشت میز می گوید: «اگر می خواهید پرونده شما به مرکز نرود، باید کمی هزینه کنید...» و دو انگشت اشاره و شست را به نشانه پول به هم می ساید، ارباب رجوع چهره اش از این همه دوندگی خسته و عاصی است. به زور لبخند می زند و می گوید: «باشه مشکلی نیست، لطفا شماره حساب یا شماره موبایلتان را بفرمایید». کارمند بلافاصله می گوید: «نیازی به شماره حساب و شماره موبایل نیست. همین جا در خدمتتان هستیم و...» توصیه های همیشگی پلیس این است: «مجرمان همیشه در لحظاتی به سراغ طعمه های خود می روند که قربانی انتظار آن را ندارد.» یعنی باجگیرها این روزها شکل و شمایل دزدهای کارتونی را ندارند، بزرگ ترین هنرشان این است که از نبود تمرکز مردم برای عمل مجرمانه استفاده می کنند.
یکی از انواع جرایم شهری که در این غفلت انجام می شود، اخاذی است. این جرم همراه با افزایش جمعیت شهری و پیچیدگی در روابط اجتماعی افزایش یافته، معمولااز انواع جرایم مالی مشهود همانند کیف قاپی، خفت گیری و دزدی است. پلیس توصیه می کند که مردم فریب تهدید باجگیرها را نخورند، چون معتقد است این گونه جرایم وقتی کاهش می یابد که مردم نسبت به حقوق شهروندی، مقررات عمومی و کارکرد نهادهای نظارتی اطلاع داشته باشند. روش های برخورد با خواسته های نامعقول و غیرمنتظره نیازمند آمادگی بیشتر است، اما چقدر ما و اعضای خانواده ما نسبت به روش های متداول اخاذی در پوشش های مشروع مطلعیم؟
       
روزنامه جام جم، شماره 3438 به تاریخ 31/3/91، صفحه 20 (صفحه آخر)

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.