×

امکان تصدی امر قضا برای زنان فراهم شد

امکان تصدی امر قضا برای زنان فراهم شد

امکان تصدی امر قضا برای زنان فراهم شد

امکان-تصدی-امر-قضا-برای-زنان-فراهم-شد

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه: امکان تصدی امر قضا برای زنان فراهم شد

فارس| رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه گفت: در آزمون کتبی جذب قضات در سال 91 زنان نیز می توانند شرکت کنند و پذیرفته شوند. عالی پناه، رییس مرکز جذب آزمون قضات معاونت آموزش قوه قضاییه، پیش از ظهر روز گذشته در نشست خبری خود با اعلام این مطلب افزود: خوشبختانه با تصویب ریاست قوه قضاییه مقرر شد جذب اختصاصی طلاب نیز از طریق مرکز جذب و آزمون انجام شود. وی افزود: بررسی های مفصل و دامنه داری انجام شد تا بالاخره مقرر شد با استفاده از سخت افزاری که در قم و سایر شهرستان ها وجود دارد قضات از بین طلاب جذب شوند. وی تصریح کرد: این در حالی است که سامانه ثبت نام افراد معاف از آزمون کتبی نیز از تاریخ 10 تیرماه امسال روی سایت معاونت آموزش قرار خواهد گرفت تا بر اساس آن، افراد معاف از آزمون کتبی بتوانند ثبت نام کرده و زمان آزمون شفاهی شان را خودشان انتخاب کنند.

عالی پناه به عقد تفاهمنامه میان مرکز جذب و برگزاری آزمون قضات با سازمان سنجش اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه مقرر شد ثبت نام و برگزاری آزمون کتبی سال 91 در شش یا هفت مرکز استان توسط سازمان سنجش برگزار شود. وی گفت: این هفت مرکز استان عبارتند از تبریز، اصفهان، شیراز، قم، مشهد، تهران و اهواز که پنج کلانشهر بزرگ و قم و اهواز را شامل می شود.

رییس مرکز جذب و برگزاری آزمون قوه قضاییه وابسته به معاونت آموزش همچنین به امکان جذب بانوان برای تصدی امر قضا اشاره کرد و گفت: پس از بررسی های مفصل مقرر شد با سنجیده شدن جوانب مختلف امکان جذب بانوان نیز وجود داشته باشد و به این ترتیب بانوان در آزمون کتبی سال 91 می توانند شرکت کنند و براساس همان روند پذیرش آقایان، پروسه گزینش شان انجام شود. عالی پناه به پذیرش قضات شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: پیش از این مقرر شده بود 500 نفر از افرادی که در شوراهای حل اختلاف مشغول به کار هستند، بر اساس یک آزمون کتبی به عنوان قاضی حل اختلاف پذیرفته شوند که بر اساس نظر رییس قوه قضاییه، بانوان هم شامل این افراد خواهند شد و به این ترتیب از تاریخ 3 تا 10 تیرماه مهلت ثبت نام برای داوطلبان خواهد بود.

وی گفت: احتمالااین آزمون در اواخر تیرماه و باز هم توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار خواهد شد. وی در باب اشکال شرعی به کارگیری زنان در امر قضاوت گفت: قضا در کشور ما یک امر اذنی است که توسط ولی فقیه به افراد اذن داده می شود که به همین دلیل استفاده از زنان در امر قضاوت آن هم به صورت اذنی مشکلی ندارد. رییس مرکز جذب آزمون قضات خاطرنشان کرد: اگر حتی قضاوت اذنی هم نبود، از آنجا که زنان در مرحله انشای رای نیستند، مشکلی از این باب هم وجود ندارد. وی در خاتمه درباره مواد آزمون کتبی سال 91 نیز گفت: حقوق مدنی، حقوق تجارت، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، حقوق جزای عمومی و اختصاصی، حقوق اساسی و فقه و حقوق شامل این مواد هستند. عالی پناه خاطرنشان کرد: البته میان منابع آزمون فقه و اصول میان طلاب و غیرطلاب تفاوت هایی وجود دارد.
     
 روزنامه اعتماد، شماره 2423 به تاریخ 31/3/91، صفحه 12 (حادثه)

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.