×

نخستین کتاب جامع در حوزه حقوقی مسجد

نخستین کتاب جامع در حوزه حقوقی مسجد

کتاب “مسجد در نظم حقوقی کنونی” در هشت بخش شامل “ارائه متنی صحیح از قوانین”، “تفسیر ماده به ماده”، “تفسیر با رویه قضایی”، “بهره گیری از آرای وحدت رویه قضایی”، “استفاده از دیدگاه ها و اندیشه های قضایی علمای حقوق (دکترین)”، “استفاده از نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه”،

نخستین-کتاب-جامع-در-حوزه-حقوقی-مسجد وکیل 

کتاب “مسجد در نظم حقوقی کنونی” در هشت بخش شامل “ارائه متنی صحیح از قوانین”، “تفسیر ماده به ماده”، “تفسیر با رویه قضایی”، “بهره گیری از آرای وحدت رویه قضایی”، “استفاده از دیدگاه ها و اندیشه های قضایی علمای حقوق (دکترین)”، “استفاده از نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه”، “استفاده از منابع معتبر فقهی و فتاوی مراجع عظام تقلید” و “به کارگیری فهرست موضوعی و تاریخی در ارتباط با قوانین و مقررات تصویب شده درخصوص مساجد” تشکیل شده است.

معاون حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد از انتشار کتاب “مسجد در نظم حقوقی کنونی” به عنوان نخستین تألیف جامع در حوزه حقوقی مسجد خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین “یاسر تک فلاح” معاون حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن بیان این خبر گفت: اگرچه تاکنون کتابهایی در ابعاد اجتماعی، دینی، فرهنگی و سیاسی مساجد منتشر شده اما به جرأت می توان گفت کتاب “مسجد در نظم حقوقی کنونی” نخستین تألیف در حوزه حقوقی مسجد است.

وی درباره علت تألیف کتاب گفت: نقش چشمگیر مساجد در گسترش تعاملات و آگاهی های مذهبی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مردم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سبب وضع قوانین و مقررات متعدد و همچنین شکل‌گیری نهادها و دستگاه‌هایی شد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در ارتباط با مساجد کشور بودند و تعدد نهادهای تصمیم‌گیرنده در این حوزه و پراکندگی و تشتت قوانین و مقررات، منجر به بروز ابهاماتی در این زمینه شده بود.

تک‌فلاح اضافه کرد: بر همین اساس معاونت حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصمیم گرفت تا در چند مرحله مشکلات و معضلات حقوقی مسجد را مورد بررسی و پژوهش قراردهد که در گام نخست ضمن گردآوری، تدوین و تفکیک قوانین به طبقه بندی موضوعی و تاریخی قوانین و مقررات کشور در حوزه مساجد پرداخت و با تشخیص قوانین ناسخ و منسوخ، اصلاحی، الحاقی و یا ابطال و متروک شده، مجموعه کامل و صحیحی از قوانین و آرای قضایی را جمع آوری کرد.

وی افزود: در گام دوم نیز قرار است با پژوهش های تحلیلی و کاربردی، ماهیت و چیستی مساجد و شخصیت حقوقی آن را تبیین کرده و جایگاه حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد و نحوه تعامل آن را با دستگاه های اجرایی به صورت شفاف مشخص کنیم تا با ارائه طرحی جامع، زمینه ساز تصویب قانونی جامع برای مساجد کشور باشیم.

معاون حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه به عنوان‌های این کتاب اشاره کرد و گفت: کتاب “مسجد در نظم حقوقی کنونی” در هشت بخش شامل “ارائه متنی صحیح از قوانین”، “تفسیر ماده  به ماده”، “تفسیر با رویه قضایی”، “بهره گیری از آرای وحدت رویه قضایی”، “استفاده از دیدگاه ها و اندیشه های قضایی علمای حقوق (دکترین)”، “استفاده از نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه”، “استفاده از منابع معتبر فقهی و فتاوی مراجع عظام تقلید” و “به کارگیری فهرست موضوعی و تاریخی در ارتباط با قوانین و مقررات تصویب شده درخصوص مساجد” تشکیل شده است.

وی ترتیب مراجع تقنینی و قانونگذاری، جدول تاریخی قوانین و مقررات، دقت بالا در تشخیص مقررات اصلاحی یا ابطالی، بهره گیری از آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور و نظریات مشورتی قوه قضائیه همراه با دکترین حقوقی را از نکات جالب این کتاب دانست.

تک فلاح تأکید کرد: مسأله تدوین و تنقیح قوانین و مقررات موضوع بسیار حائز اهمیتی است که در قانون برنامه پنجم توسعه مورد توجه ویژه قانون‌گذار قرار گرفت و به همین جهت نیز قانون تنقیح قوانین و مقررات کشور توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و هم‌اکنون خوشحال هستیم که مرکز رسیدگی به امور مساجد ازجمله دستگاه های پیشگام در این زمینه می باشد.

وی با بیان اینکه از نظریات تفسیری و اندیشه های حقوقی و فقهی علمای حقوق و فقه نیز در این کتاب استفاده شده؛ افزود: کتاب “مسجد در نظم حقوقی کنونی” در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با مسجد قرار خواهد گرفت؛ چون لازمه انجام امور مذهبی، فرهنگی، حقوقی و سیاسی در مساجد،  اشراف کامل مسئولان و دست اندرکاران این حوزه با مجموعه قوانین و مقررات مسجد می باشد و تدوین و تنقیح قوانین و مقررات در این خصوص سبب می شود تا مجموعه وظایف و تکالیف سایر نهادهای تصمیم گیرنده یا مجری در مورد مساجد تبیین شده و بستر مناسب جهت تعاملات سازنده با آنها فراهم شود.

معاون حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد تأکید کرد: تا زمانی که ما آشنایی جامعی با مجموعه قوانین و مقررات مربوط به خود نداشته باشیم، امکان مطالبه آن از سایر نهادها و دستگاه ها که تکالیفی در خصوص مساجد دارند، فراهم نمی شود.

کتاب “مسجد در نظم حقوقی کنونی” به قلم “کیوان صداقتی” و زیر نظر معاون حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد در سی‌ام مرداد‌ماه مصادف با روز جهانی مسجد رونمایی خواهد شد.

منبع : رساله حقوقی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.