×

نمونه نظریه کارشناس دادگستری در خصوص دعوی اختلاف ملکی میان سازمان میراث فرهنگی و اشخاص حقیقی

نمونه نظریه کارشناس دادگستری در خصوص دعوی اختلاف ملکی میان سازمان میراث فرهنگی و اشخاص حقیقی

نمونه نظریه کارشناس دادگستری در خصوص دعوی اختلاف ملکی میان سازمان میراث فرهنگی و اشخاص حقیقی

نمونه-نظریه-کارشناس-دادگستری-در-خصوص-دعوی-اختلاف-ملکی-میان-سازمان-میراث-فرهنگی-و-اشخاص-حقیقی وکیل 

ریاست محترم شعبه......

سلام علیکم

احتراماً در خصوص پرونده کلاسه....  دعوی سازمان میراث فرهنگی .... علیه آقایان ...... مبنی بر اختلاف ملکی، اینجانب پس از حضور در وقت مقرر و مطالعه پرونده و اطلاع از قرار صادره و سپس مراجعه به اداره خواهان و تحقیق و بررسی  ضوابط مربوطه، در معیت طرفین به محل وقوع ملک مورد تعرفه عزیمت نموده و با اندازه‌گیری‌های انجام شده نظریه کارشناسی به شرح ذیل جهت استحضار ایفاده می‌گردد:

* بدواً لازم به توضیح می‌باشد پس از تعیین موقعیت مشخص شد که مشتکی عنهم پرونده در محدوده حریم درجه سه اداره میراث فرهنگی اقدام به احداث بنا نموده‌اند

قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - گذشت در جرائم علیه میراث فرهنگی - حافظان میراث فرهنگی ، قانون یا مردم - قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور 

الف) ضوابط میراث فرهنگی در خصوص احداث بنا در محدوده حریم درجه سوم:

- هرگونه فعالیت عمرانی اعم از ساخت و ساز و احداث بنا، توسعه، تعریض، ایجاد خیابان، ساماندهی و ... در محدوده حریم، پس از هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی، تهیه و ارایه طرح، تصویب نمایی و نظارت مستقیم سازمان مذکور و اجرایی دقیق طرح مصوب، معتبر و قابل اجراء خواهد بود.

- حداکثر ارتفاع مجاز ساخت و ساز و احداث بنا در این محدود با احتساب کرسی چینی و سقف شیروانی هشت و نیم متر در دو طبقه تعیین و اعلام می‌شود.

تعرض به میراث فرهنگی در حکم تعرض به امنیت عمومی جامعه است - قانون کنوانسیون حراست از میراث فرهنگی ناملموس 

ب) وضع موجود و ملاحظات:

ملک مورد تعرفه در انتهای کوچه شیب دار واقع شده که بعلت شیب کوچه مذکور منطقه مورد احداث بنا به ارتفاع تقریبی تقریبی 3 متر از خیابان اصلی پایینتر می‌باشد.

به تازگی مشتکی عنهم در قطعه زمین خود اقدام به ساخت اعیانی در سه طبقه بالا همکف نموده‌اند.

ساختمان موصوف از نوع ساختمان با اسکلت فلزی می‌باشد که تا مرحله اسکلت بندی و احداث سقف طبقه سوم پیشروی داشته است.

به منظور مشخص شدن ارتفاع دقیق ساختمان نسبت به جاده مجاور با استفاده از دوربین توتال استیشن اقدام به اندازه‌گیری نموده و نتایج به شرح ذیل حاصل شد.

ارتفاع طبقه همکف بنای احداثی  1 متر از سطح جاده مجاور پایین‌تر می‌باشد و ارتفاع تمام شده ساختمان (سقف طبقه سوم) 55/11 متر از سطح جاده مجاور بالاتر می‌باشد (ارتفاع تمام شده نسبت به خیابان اصلی 5/8 متر می‌باشد.)

ج) پاسخ به سوالات مقام محترم قضایی

1- دقیقاً ارتفاع ساختمان  از سطح زمین چقدر است؟

- 55/11 متر

مشکلی تازه برای میراث فرهنگی با حکم دیوان عدالت اداری - آیا اصل 83 قانون در ارتباط با میراث فرهنگی به درستی اجرا می شود ؟ 

2- آیا ارتفاع‌ ساختمان ضوابط میراث فرهنگی را نقض کرده است؟

- بلی

3-  اگر ارتفاع ساختمان متهمان بالاتر از حریم تعیین شده توسط میراث فرهنگی است میزان تجاور از حریم تعیین شده دقیقاً چند متر است؟

ساختمان مذکور در سه طبقه احداث شده که بنابر ضوابط میراث فرهنگی در محدوده حریم درجه سوم ساختمان باید در 2 طبقه احداث گردد و دارای 05/3 متر ارتفاع بیشتر نسبت به ضوابط حریم درجه سوم باشد.

4- نحوه محدود کردن دید و نقض ضوابط دقیقاً چگونه است؟

بعلت واقع شدن بنا در منطقه پست، ارتفاع ساختمان مذکور حتی از ساختمان‌های همجوار نیز پایین‌تر  می‌باشد اما در ضوابط میراث فرهنگی ارتفاع نسبت به بَرِ مجاور اندازه‌گیری می‌شود و دلیل آن حفظ بافت قدیمی و چشم انداز منطقه می‌باشد.

با تقدیم احترامات شایسته

---------------------------------------------------------------------------------

عباس بشیری، سعید خمسه  با همکاری کارشناسان دادگستری

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.