×

کم توجهی به ابعاد پیشگیری از وقوع جرم، تحقق آن را دشوار می کند

کم توجهی به ابعاد پیشگیری از وقوع جرم، تحقق آن را دشوار می کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت کمرنگ شدن مسائل اعتقادی و اخلاقی، افزایش طلاق، افزایش نگران‌کننده مصرف مشروبات الکلی و اعتیاد به مواد روانگردان از مهمترین معضلات جامعه امروز به‌شمار می‌روند

کم-توجهی-به-ابعاد-پیشگیری-از-وقوع-جرم،-تحقق-آن-را-دشوار-می-کند وکیل 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: کمرنگ شدن مسائل اعتقادی و اخلاقی، افزایش طلاق، افزایش نگران‌کننده مصرف مشروبات الکلی و اعتیاد به مواد روانگردان از مهمترین معضلات جامعه امروز به‌شمار می‌روند.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم -  اصل قانونی بودن جرم و مجازات 

حمید خالقی ، اظهار کرد: با توجه به اینکه تحقق امر پیشگیری از وقوع جرم در گرو جامع‌نگری و وسعت دید فراوان با برنامه ریزی صحیح و در نظر گرفتن تمامی جوانب این امر است، تمامی ابعاد امر پیشگیری باید مد نظر قرار گرفته و برای هر کدام از آنها برنامه‌ریزی دقیق و جامعی برای کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت طراحی و پیاده شود.

وی ادامه داد: کم‌توجهی یا نادیده گرفتن هر کدام از ابعاد پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی، مسیر تحقق این امر را با دشواری‌های بسیار زیادی همراه می‌سازد.

مبنای جرم انگاری - آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ - جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه - گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم - جرم شناسی 

خالقی تصریح کرد: به‌منظور دستیابی به نتایج مطلوب در راستای امر پیشگیری و همچنین اثربخشی برنامه‌های آن که همان کاهش ورودی پرونده‌های محاکم قضایی است، پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی، حقوقی و قضایی و امنیتی به عنوان مهمترین راه های پیشگیری از وقوع جرم مد نظر قرار گرفته و هر کدام از این زمینه‌ها با روش‌های خاص خود با برنامه‌ریزی دقیق هم اکنون در دستور کار قرار دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان بیان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در جلسات متعدد کارشناسی با متولیان امر و همچنین با توجه ویژه به پرونده‌های قضایی استان به‌منظور دستیابی به دلایل ارتکاب جرائم در آنها، یکی از دلایل عمده و مهم ریشه در عدم اطلاع و آگاهی مرتکبین جرائم از موضوعات و مسائل مختلف عمومی و حقوقی دارد.

وی اظهار کرد: آموزش و ارتقای آگاهی‌های عمومی و حقوقی تمامی افراد جامعه که تأثیر بسزایی در پیشگیری از وقوع جرائم و کاهش ورودی پرونده‌های قضایی به همراه خواهد داشت، به عنوان یک اولویت مهم و اساسی و یک کار بدیع و جدید در استان در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

مستشار شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر دادگستری استان کرمان، برگزاری جلسات متعدد آموزشی پیشگیرانه به صورت گسترده برای گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه از جمله روحانیون، بسیجیان و ... به‌منظور ارتقا دانش و آگاهی‌های عمومی و حقوقی عموم افراد جامعه را یکی از اقدامات انجام شده برای پیشگیری از وقوع جرم در استان کرمان ذکر کرد.

فرهنگ سازی و نظارت دو رکن اساسی در پیشگیری از وقوع جرم است

خالقی ادامه داد: برگزاری جلسات متعدد آموزشی پیشگیرانه برای دانش آموزان، اولیا و مربیان، مشاورین و مدیران آموزش و پرورش و ... در راستای تحقق پیشگیری رشد مدار و برگزاری جلسات متعدد آموزشی پیشگیرانه برای خانواده‌های آسیب پذیر و در معرض خطر به‌خصوص خانواده های زندانیان به‌منظور پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی با توانمندسازی این خانواده‌ها از دیگر اقدامات پیشگیرانه است.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات مؤثر در راستای ارتقا آگاهی‌های عمومی و حقوقی عموم افراد جامعه به‌منظور پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی، تهیه، تولید و توزیع محصولات صوتی و تصویری از قبیل فیلم کوتاه، انیمیشن، مستند، فایل صوتی، پیام و ... با موضوع پیشگیری از وقوع جرائم اولویتی استان بوده است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.