×

استمداد رییس دستگاه قضا از حوزه‌های علمیه برای حل مشکلات قضایی کشور

استمداد رییس دستگاه قضا از حوزه‌های علمیه برای حل مشکلات قضایی کشور

استمداد رییس دستگاه قضا از حوزه‌های علمیه برای حل مشکلات قضایی کشور

استمداد-رییس-دستگاه-قضا-از-حوزه‌های-علمیه-برای-حل-مشکلات-قضایی-کشور وکیل 

آیت الله صادق آملی لاریجانیآیت الله صادق آملی لاریجانی

در همایش سالانه دادسراها و دادگاه های ویژه روحانیت مطرح شد؛
استمداد رییس دستگاه قضا از حوزه‌های علمیه برای حل مشکلات قضایی کشور

خبرگزاری رسا ـ رییس قوه قضاییه با انتقاد از کم توجهی حوزه‌های علمیه به پرورش قضات متعهد، خواستار همکاری حوزه‌های علمیه برای حل مشکلات دستگاه قضایی کشور شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله صادق لاریجانی آملی صبح امروز در همایش سالانه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت در قم گفت: پیش از انقلاب تز سیاست منهای روحانیت از سوی برخی روشنفکران مخالف منش و روش روحانیت با هدف تحکیم پایه‌های سکولاریسم مطرح می‌شد که این مساله پس از انقلاب نیز از سوی برخی دنبال گردید.

وی ادامه داد: این افراد به شیوه‌های گوناگون برای تخریب روحانیت تلاش می‌کردند و گاهی برخی افراد فاسد را برای رسیدن به اهداف خود به حوزه‌های علمیه می‌فرستادند، از این رو حضرت امام خمینی(ره) با سیاست و تدبیر خود دادگاه‌های ویژه روحانیت را برای صیانت از حوزه های علمیه و جایگاه روحانیت بنا نهادند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به این که پس از انقلاب سیاست به طور گسترده در حوزه‌های علمیه مطرح شد، افزود: این امر سبب شد تا نگاه غرب به روحانیت و کارکرد سیاسی آن دو چندان شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت وجود نهادی برای پالایش حوزه‌های علمیه جهت حفظ قداست و حرمت روحانیت گفت: لکن در برخورد با متخلفان باید با ظرافت و درایت عمل کرد تا نقض غرض حاصل نشود.

آیت الله لاریجانی آملی ادامه داد: مساله پیشگیری و ریشه‌یابی مشکلات از مسائل مهمی است که عامل اصلی آن تهذیب نفس و تربیت اخلاقی است و متاسفانه به دلیل اشتغالات فراوان برخی اساتید کمرنگ شده، از این رو حوزه‌های علمیه باید به این مساله توجه بیشتری کنند که در این صورت بسیاری از مشکلات و تخلفات روی نخواهد داد.

وی با انتقاد از کم توجهی حوزه‌های علمیه به مساله پرورش افراد صلاحیت‌دار برای تصدی امر قضا، اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه‌شان عبارات تکان‌دهنده‌ای برای حوزه‌های علمیه و شایستگان تصدی امر قضا دارند و تصدی امر قضا را برای اهلش واجب کفایی می دانند.

وی با اشاره به کثرت پرونده‌ها در محاکم قضایی و کمبود قاضی برای رسیدگی به آنها گفت: یکی از دلایل اطاله دادرسی کمبود قاضی در سیستم قضایی کشور است و حوزه‌های علمیه می‌توانند در این راستا کمک شایانی به دستگاه قضایی کنند.

آیت الله لاریجانی آملی در پایان گفت: نوشتن قوانین اسلامی نیازمند پژوهش است و این کار باید در حوزه‌های علمیه و به وسیله روحانیون آگاه و خبره انجام شود./

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.