×

افزایش آمار خشونت در خانواده‌ ها

افزایش آمار خشونت در خانواده‌ ها

افزایش آمار خشونت در خانواده‌ ها

افزایش-آمار-خشونت-در-خانواده‌-ها وکیل 

زنان با نیش و کنایه همسرآزاری می کنند
 
رئیس بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی با اشاره به افزایش خشونت در خانواده‌ها گفت: مردان به صورت فیزیکی و زنان اغلب باحرفهای خود مرتکب همسر آزاری می شوند.
 دکترمهدی صابری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شیوع خشونت های خانوادگی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین نوع خشونت که شایع ترین نیز است خشونت علیه همسر است. این خشونت به خشونت مردان علیه همسران و برعکس دیده می شود که خشونت مردان نسبت به زنان شیوع بیشتری دارد.
 وی افزود: متاسفانه خشونت علیه همسر، مستقیم و غیر مستقیم بر اثر فشار روانی است که در جامعه به فرد وارد می شود. فشارمسائل اقتصادی و جو ملتهب جامعه می تواند شرایطی را بوجود بیاورد کند که یکی از واکنش های آن خشونت است. در این مواقع، فرد فشار را به درون خانواده برده و در آنجا تخلیه می کند.


 وی درباره تفاوت خشونت میان مردان و زنان اظهار داشت: خشونت در میان همسران انواع مختلفی مانند فیزیکی، جسمی و روانی را شامل می شود که درگیری و ضرب و جرح شایع ترین آن بوده که در جامعه رو به افزایش است. خشونت های دیگر آزار روانی یا جنسی است. در جامعه ما به لحاظ مسائل فرهنگی و ملاحظاتی که زنان در مطرح کردن آن دارند کمتر مورد توجه قرار می گیرد. آنچه در دادگاه ها مطرح می شود بیشتر خشونت فیزیکی است. در اینجا باید تاکید کنم خشونت درمردان و زنان متفاوت است. در زنان بیشتر به صورت کلامی است. یعنی زن با حرف هایش باعث ناراحتی همسرش می شود. در مقابل خشونت درمردان به صورت فیزیکی بروز می کند. شروع مشاجرات امکان دارد از سوی هر دو طرف باشد اما باید توجه داشت مردان آمادگی بیشتری برای تبدیل مشاجرات کلامی به درگیری های فیزیکی دارند. به همین خاطر به خانواده ها توصیه می کنم از مشاجرات در زمینه های کم اهمیت یا در مواقع غیر ضروری یا نابه جا خودداری کنند. زیرا گاهی این مشاجره لفظی به درگیری فیزیکی تبدیل می شود و همین امر باعث می شود تا حس تنفر یا نارضایتمندی از زندگی در زنان بروز کرده و و روی روابط زناشویی تاثیر گذارد.


  این روانپزشک با اشاره به تاثیر خشونت همسران بر روی رفتار کودکان تاکید کرد: گاهی زنان پس از خشونت همسر دچار احساس افسردگی ، اضطراب و بی کفایتی می شوند. که آثار زیانباری در خانواده به خصوص بر روی تربیت کودک دارد. این مشاجرات می تواند روی فرزندان تاثیر مستقیم داشته باشد و ممکن است کودکان با دیدن این صحنه ها در آینده خشن تربیت شوند و این الگوی رفتاری را سرلوحه خود قرار دهند. بیشتر مردانی که در زندگی مشترک دارای خشونت هستند در زندگی با والدین دچار این مشکلات بوده و این موضوع دارای ریشه روانی و فرهنگی است.


 رئیس بخش رواپزشکی سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد: در مورد خشونت خانگی و ریشه های آن زیاد صحبت شده و گاهی این مسائل قابل پیشگپیری است. در جامعه امروز ما بحث مواد روانگردان و در غرب ارتباط الکل با خشونت خانگی به اثبات رسیده است. در جامعه ما سوء مصرف الکل نیست اما روانگردان خیلی وسیع مصرف می شود گاهی میانسالان نیز به این مواد گرایش پیدا می کنند. این مواد عوارض روانی پرخاشگری و نوسان رفتاری دارد که می تواند به افزایش خشونت کمک کند. مهمترین روانگردانی که مصرف آن در جامعه به یک معضل تبدیل شده است ماده مخدر شیشه است. این مخدر فرد را بسیار عصبی با رفتارهای خشن می کند. این خشونت در برخی مواقع قتل همسر یا فرزند را در پی دارد.


وی با اشاره به معاینه سلامت روانی افراد همسر آزار در پزشکی قانونی خاطر نشان کرد: اگر کسی مورد آزار قرار گیرد باید به مراجع قضایی مراجعه کند و پس از آن قاضی وی را برای معاینه به پزشکی قانونی معرفی می کند. پزشکی قانونی معاینات روانپزشکی جامعی دارد. حتی موارد آزار روانی و جنسی که معرفی می شوند برای بررسی سلامت روح و روانشان در بخش روانپزشکی معاینه می شوند. آزار جسمی هم با معاینه بدنی بررسی می شود و پاسخ به دادگاه فرستاده می شود. اگر آسیب ها به حد پیگرد قضایی باشد برای فرد خاطی مجازات کیفری پرداخت دیه و حتی در مواردی حبس پیش بینی شده است.
 وی در پایان تاکید کرد : خشونت خانوادگی بیشتر شده و علت آن نیز افزایش تنش ها و فشارها و مشکلات اقتصادی بوده که در مدیریت خانواده تاثیر گذار است. از سوی دیگر افزایش آگاهی زنان از حقوقشان باعث طرح شکایت از همسرانشان شده که این نیز یکی از عوامل مهم در افزایش آمار میزان خشونت است.
 
منبع : خبرگزاری مهر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.