×

اما و اگرهای فرایند تصویب لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی، اشکال در اجرای قوانین است

اما و اگرهای فرایند تصویب لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی، اشکال در اجرای قوانین است

یک حقوقدان گفت لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی که با اصرار مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، از همان ابتدا موافقین و مخالفینی داشت، اما باید به این نکته اشاره کرد که چنانچه این قانون به درستی اجرا شود، نیازی به وضع قانون جدید نیست

اما-و-اگرهای-فرایند-تصویب-لایحه-نحوه-اجرای-محکومیت-های-مالی،-اشکال-در-اجرای-قوانین-است

یک حقوقدان گفت: لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی که با اصرار مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، از همان ابتدا موافقین و مخالفینی داشت، اما باید به این نکته اشاره کرد که چنانچه این قانون به درستی اجرا شود، نیازی به وضع قانون جدید نیست.

نحوه اجرای محکومیت های مالی - چگونگی اعمال ماده یک قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در احکام کیفری - سرگردانی در دایره قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی - لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی در برزخ تقنینی - بررسی قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و مقایسه آن با نهاد اعسار در فقه امامیه - مهریه های غیرمتعارف مشمول قانون اجرای محکومیت های مالی نمی شود 

 لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی که پس از تصویب به شورای نگهبان ارسال شده بود، پس از بررسی در این شورا به منظور بررسی بیشتر و مخالفت با برخی مواد به خانه ملت بازگردانده شد.  
 
وکلای ملت در جلسه علنی روز گذشته به منظور تامین نظر شورای نگهبان لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی را در دستور کار قرار داده و بررسی کردند.  

لایحه نحوه اجرای محکومیتهای مالی در دستور کار صحن قرار گرفت ، رفع ایرادات قانون اعسار - نگاه جدید قانون گذار درباره اجرای محکومیت های مالی 
 
اما مجلس در مورد ماده 3 این لایحه که با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده بود، اصرار کرد تا این ماده برای بررسی نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود.
 
در همین زمینه " محمد رسولی" حقوقدان طی ارسال یادداشتی به باشگاه خبرنگاران به فراز و فرودها و اما و اگرهای تصویب لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی پرداخت، که متن این یادداشت به شرح زیر است:
 
قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در سال 1377 تشکیل شد که بحث مهم این قانون ماده دوم قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بود که طبق آن چنانچه بدهکار از پرداخت بدهی خود، خودداری کند بازداشت می‌شد.
 
این در حالیست که در لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بدهکاران بدهی‌های غیر معوضه مانند مهریه و دیه به زندان نمی‌روند، در واقع حرف اصلی این ماده این است که اگر کسی بدهکار باشد و توانایی مالی پرداخت بدهی خود را داشته باشد، اما آن را پرداخت نکند، دادگاه می‌تواند اموال وی را توقیف کند.
 
از طرفی، اگر فردی توانایی مالی داشته باشد ولی امکان شناسایی اموال وی وجود نداشته باشد، شخص مذکور تا زمان پرداخت بدهی بازداشت خواهد بود.
 
نکته مثبت این قانون این است که به هرحال قوه قضائیه در هر کشوری باید قدرت الزام‌آوری داشته و برای رای قاضی پشتوانه اجرایی وجود داشته باشد، اما این در حالیست که این قانون باعث شد که بسیاری از افراد معسر محکوم شده و به زندان بروند که این امر با سیاست‌های کلی دستگاه قضا یعنی حبس‌زدایی هماهنگ نیست.

اما و اگرهای فرآیند تصویب لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی ، اشکال در اجرای قوانین است 
 
بنابراین، در تیرماه دو سال گذشته، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا بخشنامه‌ای صادر کرد که طی آن، این بخشنامه آئین‌نامه اجرایی ماده 2 را اصلاح کرد، که بر اساس آن رئیس دستگاه قضا، افراد به دلیل بدهی به زندان نمی‌روند و بنابراین جمعیت کیفری کاهش خواهد یافت.
 
به طور کلی لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی  که  با اصرار مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، از همان ابتدا موافقین و مخالفینی داشت، اما باید به این نکته اشاره کرد که قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال 77 چنانچه به درستی اجرا شود، نیازی به وضع قانون جدید نیست.
 
از طرفی افزایش حجم غیرقابل قبول قوانین مختلف به تورم قانونگذاری می‌انجامد و مشکلاتی را در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور به وجود می‌آورد، که در بسیاری موارد به دلیل نداشتن ضمانت اجرا و به دلیل عدم پشتوانه کارشناسی‌های بسیار دقیق از کارآمدی مطلوبی برخوردار نبوده و بعضا در مواردی هم سوءاستفاده‌هایی از آن شده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.