×

خود ارضایی در میان جوانان یکی از راه های جبران ازدواج شده است!

خود ارضایی در میان جوانان یکی از راه های جبران ازدواج شده است!

خود ارضایی در میان جوانان یکی از راه های جبران ازدواج شده است!

خود-ارضایی-در-میان-جوانان-یکی-از-راه-های-جبران-ازدواج-شده-است!

خود ارضایی در میان جوانان یکی از راه های جبران ازدواج شده است!

خود ارضایی یکی از راه های جبران ازدواج برای جوانان شده است و این مسئله که در دهه قبل، مسئله نوجوانان بوده است به مسئله جوانان تبدیل شده است.

به گزارش مهرخانه: نشست تخصصی موانع ازدواج دانشجویان با حضور اعضای دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، صبح امروز در سالن کنفرانس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد. در این نشست که به مدت 3 ساعت به طول انجامید، دکتر فاطمه محبی به ارائه نتایج پژوهش خود در خصوص موانع ازدواج دانشجویان و دکتر بانکی به بیان سخنانی در این زمینه پرداخت.

اجتماع با تجرد مردان مشکلی ندارد
دکتر محبی موانع ازدواج جوانان را با استناد به نتایج تحقیق خود در حوزه های اخلاقی، روانشناختی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و فرهنگی دسته بندی کرد و همچنین موانع ازدواج دانشجویان بومی و غیر بومی و موانع ازدواج دانشجویان غیر بومی به صورت خاص را مورد بررسی قرار داد.
محبی در تبیین جامعه شناختی از عوامل ازدواج، مضیقه جمعیتی را به عنوان مانع ازدواج برشمرد و آن را در دو عنوان مضیقه جمعیتی و مضیقه افراد آماده به ازدواج بررسی کرد و از دیگر عوامل اجتماعی به افزایش آسیب های اجتماعی، کاهش اعتماد اجتماعی و تغییرات اجتماعی اشاره کرد و تغییر در ملاک های همسر گزینی و گسترش ملاک های مادی؛ نگرش ابزاری نسبت به ازدواج؛ آنومی در ملاک ها، نفوذ گرایشات تساوی خواهانه در میان دختران؛ افراط در آزادی های اجتماعی؛ عدم هدف مندی و برنامه ریزی جوانان در زندگی؛ مدرک گرایی و گرایش به تحصیلات عالی؛ مدارای اجتماعی با تجرد مردان؛ تحول در الگو های رفتاری؛ اعتقاد به داشتن زندگی آزاد؛ فراهم بودن زمینه ارضای نامشروع؛ وسواس بیش از حد در انتخاب همسر را جزء عوامل فرهنگی نام برد. همچنین ایشان از عوامل اقتصادی به بیکاری مردان، اشتغال زنان و مشکل مسکن نام برد.

عدم هماهنگی میان انتظارات مردان از زنان و مطالبات زنان از مردان
محبی در نتیجه گیری پژوهش خود به عدم هماهنگی میان انتظارات مردان از زنان و مطالبات زنان از مردان اشاره کرد و با توجه به دو دیدگاه نهاد محور و اجتماع محور، پیشنهادات خود را در زمینه های قانونی، فرهنگی، اجرایی، پژوهشی، اقتصادی و آموزشی ارائه کرد.

تنها تسهیل اشتغال و فراهم کردن مسکن باعث تسهیل ازدواج نمی شود
سپس دکتر بانکی به جمع آوری برداشت شرکت کنندگان از پژوهش دکتر محبی پرداخت و با بررسی آماری این امر که سن ازدواج با توجه به آمار منتشر شده در سال 45، در خانم ها، 3.6 و در آقایان 1 سال رشد داشته است. گفت: سن ازدواج آن قدر ها که عنوان می شود بالا نرفته اما آن چه مورد نگرانی است، فراهم بودن زمینه مخاطرات جنسی برای جوانان است.
بانکی یکی از پیام های تحقیق را این مسئله عنوان کرد که تسهیل در امر ازدواج با ایجاد اشتغال و مسکن فراهم نخواهد شد بلکه دلائل فرهنگی برای این امر وجود دارد و جوانان به علت وجود فضای ارتباطی نسبت به ازدواج بی علاقه و یا بی اعتماد شده اند.
وی در خصوص ارائه راهکار برای تسهیل ازدواج جوانان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در آخرین نشست راهبردی با موضوع زن و خانواده گفت: یک راه حل ایجاد گفتمان سازی است و باید توجه داشته باشیم گفتمان با گفتگو متفاوت است و اگر بتوان ازدواج را ادبیات رایج جامعه کرد، ایجاد گفتمان شده است.

فضای ارتباطی، رقیب ازدواج شده است  
وی دو فرضیه را در راستای موانع ازدواج عنوان کرد و گفت: یک فرضیه آن است که فضای ارتباطی موجود باعث ایجاد تجرد قطعی و همچنین انحرفات جنسی قبل و بعد از ازدواج شده است که هر کدام از این ها منجر به عدم ازدواج و شکست خوردن در ازدواج می شود. فرضیه دوم آن است که بروز نگاه تجملگرایانه و بالا رفتن سطح توقع افراد از عوامل ازدواج است.
وجود فضای ارتباطی باعث می شود که ذائقه دختر و پسر در امر ازدواج سخت گیرتر شود و سن طلایی ازدواج به امید منجر شدن ارتباط به ازدواج، گذرانده شود و همچنین بدبینی و بی اعتمادی ناشی از رابطه های شکست خورده در افراد به وجود آید.

خود ارضایی یکی از راه های جبران ازدواج
دکتر بانکی درباره خودارضایی هشدار داد و گفت: خود ارضایی یکی از راه های جبران ازدواج برای جوانان شده است و این مسئله که در دهه قبل، مسئله نوجوانان بوده است به مسئله جوانان تبدیل شده است. همچنین او به عنوان ارائه مشاهدات خود گفت: به نظر می رسد حدود 25% دانشجویان دچار خود ارضایی مستمر باشند.

گاهی در جلسات مشاوره خود ارضایی به مراجعین توصیه می شود
وی همچنین با انتقاد به سیستم مشاوره در کشور گفت: گاهی در جلسات مشاوره و روان درمانی، خود ارضایی به مراجعین توصیه می شود و با استناد به نظرات روانشناسی غربی آن را ترویج می کنند در حالی که خود ارضایی دختران را دچار انزال دیر رس و پسران را دچار انزال زود رس می کند واین مسئله جوانان مبتلا به این امر را بعد از ازدواج دچار مشکل می کند.

بیشتر ازدواج ها بین گروه سنی 15-20 سال برای خانم ها و گروه سنی 20-24 سال برای آقایان صورت می گیرد
بانکی راه حل برون رفت از این مسئله را پایین آوردن سن ازدواج با استفاده از گفتمان سازی دانست و گفت: باید شهامت مطرح کردن ازدواج دختران دبیرستانی و پسران دانشجو وجود داشته باشد. همچنین وی به آمار های سال های اخیر اشاره کرد و گفت: آمار ها نشان می دهد در سال های اخیر، جامعه نیز متوجه این قضیه شده است چرا که بیشتر ازدواج ها بین گروه سنی 15-20 سال برای خانم ها و گروه سنی 20-24 سال برای آقایان صورت می گیرد. همچنین او درباره افراط در تجمل گرایی گفت: این قضیه  تنها مربوط به جوانان نیست و مربوط به والدین آن ها نیز هست و باید برای حل این امر، روی نگرش والدین جوانان برنامه ریزی کرد.

وجود کلاس های اشتراکی و اختصاصی برای دختران به طور هم زمان
بانکی به عنوان پیشنهاد رفع اختلاط در محیط های دانشگاهی گفت: بهتر است کلاس های اختصاصی و همچنین کلاس های اشتراکی برای دختران در نظر گرفته شود و خود دانشجویان با توجه به خواسته خود در کلاس مورد نظر شرکت کنند و همچنین بهتر است ما دانشگاه های هم سطح از لحاظ علمی و اجتماعی تک جنسیتی و اشتراکی داشته باشیم تا دانشجویان قدرت انتخاب یکسان برای شرکت در محیط های مختلف داشته باشند و به نظر من این گونه می توان از اختلاط جلوگیری کرد زیرا دختران به علت حضور علمی بیشتر در کلاس های اختصاصی از این کلاس ها استقبال می کنند اما در صورت اجبار ایشان، آن ها را به مقابله وا خواهد داشت.

تعدد زوجات در حال حاضر مخالف اصل "لتسکنوا الیها" است
دکتر بانکی در پاسخ به سوالی درباره تعدد زوجات و ارائه این نهاد به عنوان راه حل، گفت: این راه حلی است که برای شرایط کنونی توصیه نمی شود و همچنین آیت الله مظاهری، رهبری، امام، آیت الله مرعشی و همچنین آیت الله بروجردی نیز با این راه حل موافق نبوده اند چرا که ما یک اصل شرعی در ازدواج داریم و آن قضیه آرامش بخشی ازدواج برای طرفین طبق عبارت لتسکنوا الیها است و یک فرع شرعی به نام تعدد زوجات داریم و چون در حال حاضر مطرح کردن این امر، آرامش اجتماعی را تقلیل می دهد لذا این راه حل مورد توجه نخواهد بود.

پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.