×

آشنایی با اصطلاحات حقوقی در قانون

آشنایی با اصطلاحات حقوقی در قانون

از آنجایی که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، بنابراین آموزش مباحث حقوقی و آشنایی مردم با قوانین، از اصول مسلم حقوق است

آشنایی-با-اصطلاحات-حقوقی-در-قانون وکیل 

از آنجایی که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، بنابراین آموزش مباحث حقوقی و آشنایی مردم با قوانین، از اصول مسلم حقوق است.

علم حقوق - آیا حقوق علم است ؟ - ضرورت های تغییر پیش فرض های علم حقوق در ایران - جزوه مقدمه علم حقوق استاد موسوی هاشمی - پدر علم حقوق ایران کیست ؟ 

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، یکی از مسایل مهم در زندگی، آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات حقوقی است، حال آنکه بسیاری از مردم بدون اطلاع از این مبانی درگیر مشکلات مختلف می‌شوند.
 
وجوب تعلیم قوانین، از اصول مسلم حقوقی است، چنانکه بر همه مکلفان واجب است قوانین مدون مصوب مجلس شورای اسلامی را پس از ابلاغ دولت و لازم‌الاجرا شدنش با اعلان در روزنامه رسمی یاد گرفته و طبق آن عمل کنند، در همین راستا به تشریح عمل حقوقی ایقاع می‌پردازیم.

رابطه جامعه شناسی با حقوق - تاریخ فلسفه حقوق - قلمرو فقه و حقوق 

ایقاع:

ایقاع عملی حقوقی است که در اثر یک اراده حاصل می‌شود، در ایقاع یک شخص تصمیم‌ می‌گیرد و توافق لازم نیست. طلاق که از جمله ایقاعات است، اراده زن را لازم ندارد. ابراء دین و فسخ قرارداد از انواع ایقاعات‌اند.
 
در ابراء کافی است که داین مدیون را از دین بری کند و رضایت مدیون لازم نیست. از طریق ایقاع یعنی اراده یک نفر ممکن است تملک حقوقی عینی را باعث شد چنانچه شخص اراضی موات را با قصد مالکیت حیات و آباد می‌کند.

وکالت در برزخ عقد و ایقاع - وصیت عقد است یا ایقاع - ایقاع یک عمل حقوقی است که تحقق آن نیاز به انشاء توسط ذیحق دارد - طلاق ایقاع است و از اختیارات زوج میباشد 
 
در اینکه ایقاع هم مثل عقد نیاز به اعلان اراده دارد یا نه اختلاف نظر وجود دارد مخالفین می‌گویند لزوم اعلان اراده در عقد به خاطر آگاه شدن از اراده طرف مقابل است ولی در ایقاع که تنها یک اراده موثر است چه لزومی به اعلان دارد، موافقین می‌گویند اگر اراده در ایقاع اعلان نشود از کجا موضوع احراز شود، که مواد 247 و 248 و 249 قانون مدنی حاکی است که از نظر قانونگذار ایران اعلان لازم است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.