×

قضایی نمودن موضوعات به سود جامعه نیست

قضایی نمودن موضوعات به سود جامعه نیست

یک حقوقدان گفت تجربه نشان داده که در حقیقت قضایی نمودن موضوعات نه تنها به سود جامعه نیست بلکه حتی به ضرر دستگاه قضایی هم است چرا که خیلی از موضوعات را می‌شود به صورت مصالحه، کدخدامنشی و اداری حل کرد و نیاز به ورود دستگاه قضایی به این مباحث نیست

قضایی-نمودن-موضوعات-به-سود-جامعه-نیست

یک حقوقدان گفت: تجربه نشان داده که در حقیقت قضایی نمودن موضوعات نه تنها به سود جامعه نیست بلکه حتی به ضرر دستگاه قضایی هم است چرا که خیلی از موضوعات را می‌شود به صورت مصالحه، کدخدامنشی و اداری حل کرد و نیاز به ورود دستگاه قضایی به این مباحث نیست.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم -  اصل قانونی بودن جرم و مجازات

عباس برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس گفت: بحث قضازدایی بحثی است که چندین سال مطرح است. تجربه نشان داده که در حقیقت قضایی نمودن موضوعات نه تنها به سود جامعه نیست بلکه حتی به ضرر دستگاه قضایی هم است چرا که خیلی از موضوعات را می‌شود به صورت مصالحه، کدخدامنشی و اداری حل کرد و نیاز به ورود دستگاه قضایی به این مباحث نیست.

 مبنای جرم انگاری - آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ - جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه

این حقوقدان اظهار کرد: متاسفانه در دوران‌های گذشته چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، روند جامعه به سوی قضایی نمودن موضوعات بوده و همین امر باعث می‌شود کار دستگاه قضایی زیاد شود و با مشکلاتی که دستگاه قضایی با ان روبروست مانند نداشتن قاضی به اندازه کافی، باعث گرفتاری مردم، دولت و دستگاه قضایی می‌شود و باعث طولانی شدن روند احقاق حق و روشن‌ نشدن تکلیف مردم می‌شود.

وی افزود: خیلی از موضوعات در خیلی از کشورها اصلا جرم نیست. به عنوان مثال داشتن ویدئو زمانی جرم ( مقالات مرتبط با جرم - سوالات مرتبط با جرم ) بود و چقدر پرونده برای آن تشکیل می‌شد، یک مدت گذشت نه تنها جرم بودنش از بین رفت کلا موضوعیتش هم تغییر کرد. خیلی از مسائل دیگر هم به همین شکل است و خیلی از مسائل را می‌توان در خارج از دستگاه قضایی حل کرد. به عنوان مثال بحث کدرهگیری، قبلا یک بنگاه ملکی را به شخصی می‌فروخت و در ده بنگاه دیگر به ده نفر دیگر هم آن را می‌فروخت ولی بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که اگر این معاملات در جایی ثبت شود جلوی این تخلف گرفته می‌شود.

این وکیل دادگستری بیان داشت: برخی از موضوعات در اسلام عنوان مجرمانه دارد و اینها را نمی‌شود حذف کرد. خیلی از جرم‌های قضایی را می‌شود از طریق اداری بررسی کرد. بنابراین باید تفکیک کرد موضوعات و جرم‌هایی که نص صریح دارد.

گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم - جرم شناسی 

برزگر در خاتمه گفت: در کشور ما فرار از مالیات خیلی قبحی ندارد ولی کشورهای اروپایی فرار از مالیات یک جرم ( مقالات مرتبط با جرم - سوالات مرتبط با جرم ) قبیح و خیلی بد است.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.