×

گره طلاق با دندان باز نمی شود

گره طلاق با دندان باز نمی شود

معضل پیری جمعیت و کمبود نیروی جوان از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که جوامع امروزی به آن دچار شده‌اند، ولی با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ازدیاد جمعیت کشور و سیاست‌های ترغیبی نظام در امر ازدواج و تشکیل خانواده، توجه به معیارها و پایه‌های استحکام نهاد خانواده و تقویت عوامل مربوط به آن امری ضروری به شمار می‌رود

گره-طلاق-با-دندان-باز-نمی-شود وکیل 

معضل پیری جمعیت و کمبود نیروی جوان از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که جوامع امروزی به آن دچار شده‌اند، ولی با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ازدیاد جمعیت کشور و سیاست‌های ترغیبی نظام در امر ازدواج و تشکیل خانواده، توجه به معیارها و پایه‌های استحکام نهاد خانواده و تقویت عوامل مربوط به آن امری ضروری به شمار می‌رود.

اعطای وکالت در طلاق - ضرورت آگاهی زنان از وکالت در طلاق -  منتفی شدن حق طلاق زوجه در صورت عدم تمکین - شکوائیه به دلیل ثبت نکردن واقعه طلاق  - همه چیز درباره طلاق توافقی -  طلاق توافقی ، چرا و چگونه ؟ 

اگر برنامه‌ریزان کلان اجتماعی به عوامل افزایش آمار ازدواج بی‌توجهی کنند و از شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... حاکم بر جامعه غافل باشند به زودی شاهد تسریع روند فروپاشی نظام خانواده خواهیم بود.

 باید به حفظ کانون‌های خانوادگی به اندازه تشکیل خانواده توجه شود؛ چرا که آثار منفی متلاشی شدن کانون گرم خانواده‌ها، گریبانگیر همه جامعه به خصوص خانواده‌های زوجین خواهد شد.

متاسفانه جامعه امروز ایران شاهد افزایش روزافزون پدیده طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) به اشکال مختلف آن است که فشارهای اقتصادی، بیکاری، اختلاف فرهنگی و طبقاتی، عدم تفاهم زوجین و اعتیاد از جمله این دلایل است، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از طلاق‌ها به دلیل مشکلات مربوط به مسایل زناشویی بین زوجین است که از عدم آموزش صحیح و اختلالات جنسی به وجود آمده از آن نشات می‌گیرد!

حقوق فرزندان طلاق - طلاق ، اقسام طلاق و شرایط درخواست طلاق برای زنان - تفاوت حق طلاق و وکالت برای طلاق -  ازدواج دوم زوج و حق طلاق برای زن 

با توجه به فرهنگ و عرف کلی حاکم بر جامعه، طرح مسایلی از این قبیل در بین خانواده‌ها چندان رایج نیست و جوانانی که اقدام به تشکیل خانواده می‌کنند از آموزش‌های کافی در زمینه مسایل زناشویی برخوردار نیستند.

مهم‌تر آن که با توجه به فقر منابع آموزشی این حوزه، برخی از افراد برای کسب اطلاعات به منابع غیرموثق مانند افراد ناباب، فیلم‌های مستهجن، شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی که به تبلیغ روابط جنسی غیرواقع‌گرایانه مبادرت می‌ورزند، رجوع می‌کنند.

در حقیقت باید اعتراف کرد این موضوع روزنه خاصی را برای جنگ نرم دشمن باز کرده است؛ چراکه روانشناسان غربی از این طریق ذهن جوانان را نسبت به مسایل جنسی به سمت و سویی که مدنظرشان است سوق می‌دهند و آنان را دچار انواع و اقسام انحرافات جنسی می‌کنند.

حاصل این اقدامات کم شدن معنویت در کانون خانواده و از بین رفتن حریم‌های این نهاد مقدس است که متاسفانه امروز شاهد اثرات منفی آن در جامعه هستیم.

رییس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درباره تاثیر آموزش مسایل جنسی در بهبود روابط زناشویی گفت: بهبود روابط زناشویی ضریب امنیت در جامعه را افزایش می‌دهد و یکی از مهم‌ترین راه‌های دستیابی به این هدف، آموزش صحیح مسایل جنسی با توجه به سبک زندگی اسلامی به زوجین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی خضری افزود: طبق آمارهای موجود بیش از نیمی از طلاق‌ها ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) در کشور به دلیل نارضایتی زوجین از روابط زناشویی اتفاق می‌افتد که دلیل عمده آن عدم آگاهی و مهارت آنها در برقراری ارتباط زناشویی صحیح با یکدیگر ذکر شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج سنت حسنه ازدواج و سیاست‌های مربوط به افزایش جمعیت، باید جلوی روند رو به افزایش طلاق گرفته شود؛ چرا که این پدیده اثرات منفی بسیاری به دنبال دارد.

 طلاق خلع چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ - ماهیت طلاق های به حکم دادگاه - طلاق در کانادا - طلاق در سایر ادیان 

وی ابراز کرد: همان‌گونه که ازدواج در جامعه اسلامی یک امر پسندیده تلقی می‌شود نباید شرایط جامعه به گونه‌ای باشد که فرجام درصد قابل توجهی از این ازدواج‌ها به طلاق منتهی شود.

خضری ادامه داد: طبق آمارهای موجود، در زمینه آموزش مسایل جنسی به جوانان اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است و تبعات و آسیب‌های ناشی از این امر باعث تزلزل پایه‌های عاطفی خانواده‌ها و شکست زندگی‌های مشترک می‌شود.

وی افزود: متاسفانه هنوز فرهنگ و عرف غالب جامعه در خصوص آموزش روابط زناشویی از دید مثبتی برخوردار نیست که این موضوع جوانان را به سمت کسب اطلاعات مورد نیاز از منابع نامناسب مانند ماهواره، اینترنت و یا دوستان و آشنایان غیرمطلع سوق می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود که الگوهای ذهنی نامناسبی از مسایل جنسی در ذهن جوانان شکل بگیرد.

رییس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی استان البرز یادآور شد: دین مبین اسلام احکام و دستورات بسیار شفاف و کارآمدی در خصوص برقراری روابط زناشویی صحیح دارد و دراین باره احادیث و سخنان راه‌گشایی از امامان و بزرگان دینی به ما رسیده است.

خضری گفت: فراگیری آموزه‌های مربوط به روابط زناشویی با توجه به سبک زندگی اسلامی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی و همسرداری، ارائه خدمات روانشناسی، بهداشتی و آموزشی توسط دستگاه‌های متولی بهداشت عمومی، آموزش‌های چهره به چهره توسط کارشناسان خبره و... از جمله راهکارهای جلوگیری از این آسیب اجتماعی است.

در ادامه رییس کل دادگستری استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار طلاق بین زوجین البرزی بوده‌ایم.

محمدصادق مهدوی‌راد فشار اقتصادی، مشکلات زناشویی و عدم درک متقابل طرفین از شرایط زندگی را از مهم‌ترین عوامل طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) زوجین دانست و افزود: هر چند در دین اسلام حق طلاق با مرد است و مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند زوجه خود را طلاق دهد اما طی سه سال اخیر بیشترین آمار درخواست طلاق در استان البرز را زنان به دادگاه‌ها ارائه کرده‌اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سال 90 تا 93 به ترتیب آمار درخواست طلاق از سوی مردان 247 ، 268 و 530 مورد بوده است این در حالی است که طی این سه سال زنان به ترتیب 1144، 1146 و 2849 مورد تقاضای طلاق به دادگاه‌های استان ارائه داده‌اند.

مهدوی‌راد ادامه داد: کمتر بودن آمار درخواست طلاق از سوی مردان به نسبت زنان دلایل متعددی دارد که از میان آنها می‌توان به قدرت تحلیل منطقی مردان در شرایط بحرانی اشاره کرد.

رییس کل دادگستری استان البرز اضافه کرد: در شرایط بحرانی و مشکلات زناشویی، احساسات بیشتر به زنان غلبه می‌کند، ولی مردان بیشتر منطقی و با قوه عقل خود تصمیم می‌گیرند.

وی از زنان خواست تا با شرکت در کلاس‌های آموزشی میزان آگاهی و توانایی مدیریت احساس را در خود افزایش دهند و با عقلانیت بیشتری نسبت به زندگی زناشویی خود تصمیم بگیرند.

در ادامه معاون بهداری فرماندهی انتظامی استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا، طی سخنانی گفت: اضطراب و استرس کاری از جمله مهم‌ترین عواملی است که بر روحیه فرد و بالتبع بر روابط زناشویی وی تأثیر می‌گذارد، به طوری که در بلندمدت باعث افسردگی و اختلالات جنسی می‌شود.

سرهنگ حمید مشهدی آقایی افزود: علی‌رغم طلاق رسمی که شکل آشکاری دارد و آمار آن توسط دستگاه‌های ذیربط ارائه می‌شود، نوع دیگری از طلاق که بین زوجین به صورت پنهان اتفاق می‌افتد طلاق عاطفی است که در این نوع از جدایی زوجین در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، اما نسبت به یکدیگر از عاطفه همسرانه برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: متاسفانه آمار طلاق عاطفی در جامعه ما روبه افزایش است، اما به دلیل عدم ثبت، به دست آوردن آمار دقیق آن کاری دشوار است.

مشهدی آقایی یادآور شد: در فرهنگ ما دید درستی نسبت به مسایل جنسی و آموزش‌های مربوط به آن وجود ندارد و عرف ما هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

معاون بهداری فرماندهی انتظامی استان البرز تاکید کرد: نیاز و میل جنسی نیز مانند سایر نیازهای انسان اگر به صورت درست برطرف و پاسخ داده نشود باعث به وجود آمدن مشکلات جسمی، روحی و روانی در انسان می‌شود.

این مقام مسئول گفت: اگر جامعه به فرهنگ‌سازی این موضوع توجه نشان ندهد، افراد برای کسب اطلاعات به منابع غیرمعتبر مراجعه می‌کنند که در این میان نوجوانان و جوانان بیشتر در معرض خطر هستند؛ چرا که نسبت به این موضوعات کنجکاوترند.

همه چیز درباره طلاق توافقی - فرق طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات چیست ؟ 

وی بی‌توجهی در مورد آموزش مسایل جنسی را زمینه‌ساز تهاجم فرهنگی دشمن و جنگ نرم دانست و افزود: انواع فیلم‌های مستهجن که در شبکه‌های مختلف ماهواره و اینترنت تبلیغ می‌شود جوانان و نوجوانان را هدف قرار داده است، لذا مسئولین ذیربط باید نسبت به این حوزه دقت بیشتری به خرج دهند.

مشهدی آقایی پذیرفتن این نیاز و فرهنگ‌سازی در خصوص آن و ارایه اطلاعات و آموزش صحیح مسایل جنسی به اقشار مختلف با توجه به آموزه‌های دینی را از اقداماتی برشمرد که می‌تواند آسیب‌های ناشی از عدم مهارت در برقراری روابط زناشویی صحیح را کاهش دهد.

هم چنین مدیرکل بهزیستی استان البرز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: آمارها حاکی از آن است که در دهه اخیر درصد طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) بسیار بالا رفته، به طوری‌که در شهرهای بزرگ از هر سه ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود که متاسفانه پیامدهای جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

افروز بهرامی افزود: طلاق و فروپاشی خانواده ضمن برهم زدن تعادل روانی - عاطفی افراد خانواده موجب بروز آسیب‌های اجتماعی مانند فرار فرزندان از خانواده، افزایش کودکان بدسرپرست و خیابانی، زنان در معرض آسیب، افزایش اعتیاد و... می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امروز طلاق ابزار رایجی شده که به مدد آن افراد خود را از وضعیت موجود رها می‌کنند، به طوری که نسل امروز ما نسبت به گذشته از پدیده طلاق وحشت و استرسی به خود راه نمی‌دهد و این امر در حال نهادینه شدن در جامعه است.

بهرامی ادامه داد: هر چند در برخی مواقع طلاق بهترین راه‌حل برای نجات زندگی زوجین است، ولی در بسیاری از موارد با حل مشکلات می‌توان به ادامه زندگی با نشاط و سلامت زوجین امیدوار بود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز اضافه کرد: زوجین باید به طلاق نه به عنوان اولین راه گریز از فشارزندگی، بلکه به عنوان آخرین راه‌حل فکر کنند تا استحکام بنیان خانواده حفظ شود.

وی در ادامه به آمار طلاق در استان البرز اشاره کرد و گفت: استان البرز رتبه دوم طلاق را در کشور به خود اختصاص داده است، به‌طوری که 51 درصد از ازدواج‌ها در این استان به طلاق منجر می‌شود.

این مقام مسئول در پایان گفت: برای کاهش آمار طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) دستگاه‌های متولی امور فرهنگی و رسانه‌ها باید تلاش بیشتری داشته باشند تا بتوان با آموزش و نهادینه کردن فرهنگ سازش‌پذیری و توانایی برخورد صحیح با مشکلات، گام‌های موثرتری در این راه برداشت.

گزارش از خبرنگار ایسنا: الناز دادمهر

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.