×

ابراز نگرانی یک حقوقدان درباره سرنوشت چشمه کانی بل

ابراز نگرانی یک حقوقدان درباره سرنوشت چشمه کانی بل

یک وکیل دادگستری در نامه‌ای به حسن روحانی نسبت به سدسازی در محدوده چشمه «کانی‌بل» در کردستان و دچار شدن این چشمه به سرنوشت دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کرد

ابراز-نگرانی-یک-حقوقدان-درباره-سرنوشت-چشمه-کانی-بل وکیل 

یک وکیل دادگستری در نامه‌ای به حسن روحانی نسبت به سدسازی در محدوده چشمه «کانی‌بل» در کردستان و دچار شدن این چشمه به سرنوشت دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کرد.

 نامه حسین احمدی نیاز در این رابطه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و دعای خیر

احتراما با استناد به اصول فصل سوم قانون اساسی تحت عنوان فصل حقوق ملت از اصول 19 الی 42 و رسالت شما در مسئولیت اجرای قانون اساسی در اصل 113 و سوگند وفاداری و تحقق آن در اصل 121 و سایر اصول مصرح این قانون، به استحضار می‌رساند؛

داستان تلخ دریاچه ارومیه که بر اثر سیاست‌های غیرعلمی سدسازی بر روی منابع تامین کننده آب این دریاچه در سالهای گذشته صورت گرفته است یا موضوع انتقال آب زاینده رود به یزد یا پروژه سد سازی در اطراف پاسارگاد و موارد دیگر نه تنها موجب هدر رفتن بودجه بیت المال شده است بلکه آثار زیان‌باری بر کشور داشته است و اکنون که دولت تدبیر سکان امور اداری و اجرایی کشور را بر عهده دارد انتظار می رود در سیاست های اجرایی در این زمینه تدبیر لازم اندیشیده شود.

متاسفانه مدتی است عملیات سد سازی در اطراف چشمه کانی بل در منطقه اورامان بنام سد داریان شروع شده است که منتج به نابودی کانی بل خواهد شد.

این چشمه بخشی از بافت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و هویتی اورامان کردستان را تشکیل می‌دهد و چشمه ای صرف نیست بلکه مجموعه ای را تشکیل می دهد که موجب همبستگی ، همیاری، همکاری و همراهی مردم این منطقه با سایر نقاط کشور خواهد شد.

جناب آقای ریس جمهور! مردمان کردستان مخالف سد سازی و کنترل آب‌های مرزی نیستند بلکه خواستار اتخاذ روش منطقی برای حفظ و نجات‌بخشی «کانی‌بل» هستند و از دولت تدبیر این انتظار می رود تا با تعریف استراتژی اجرایی مناسبی، آب این چشمه به نحو دیگری با حفظ موقعیت موجود «کانی‌بل» منتقل و استفاده شود.

بدون شک نجات‌بخشی «کانی‌بل» و توجه به خواست مشروع و قانونی مردم اورامان تاثیر بسزایی در تحقق حقوق شهروندی و پایبندی دولت به حقوق ملت خواهد داشت؛ لذا از حضرتعالی به عنوان ریاست محترم جمهوری اسلامی استدعا می شود با توجه به فوریت امر و آغاز عملیات اجرایی برای انسداد این چشمه عظیم عاجزانه تقاضای صدور دستور شایسته برای توقف عملیات اجرایی و انتخاب راهکار مناسب علمی برای پیشگیری از نابودی «کانی‌بل» و انتقال آب آن به شیوه ی مناسب دیگری را دارد.»

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.