×

زمین خواری به شدت کاهش یافته است

زمین خواری به شدت کاهش یافته است

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت منویات و رهنمودهای هوشمندانه مقام معظم رهبری نقشه راه و هدف دستگاه قضایی است و اگر بخواهیم اعمال مدیریت صحیح کنیم باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم

زمین-خواری-به-شدت-کاهش-یافته-است وکیل 

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: منویات و رهنمودهای هوشمندانه مقام معظم رهبری نقشه راه و هدف دستگاه قضایی است و اگر بخواهیم اعمال مدیریت صحیح کنیم باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

ضعف مدیریت یا کمبود اعتبار؟ - عدم جدی در برخورد با زمین خواران و متصرفان اراضی - ضرورت رفع خلأهای قانونی مقابله با زمین خواری - سنددار کردن تمامی عرصه ها زمین خواری را به شدت کاهش می دهد 

«احمد تویسرکانی» که به منظور بررسی مسایل قضایی و ثبتی اصفهان به این استان سفر کرده است با حضور در شورای قضایی این استان، با تاکید بر نگاه هوشمندانه رهبر معظم انقلاب به مسایل و به‌ویژه دستگاه قضایی عنوان کرد: بهره‌مندی از زیرساخت‌ها، استفاده از تجارب، تعامل و همکاری قوا، اهتمام به تحقق سیاست‌های کلی نظام برای دستیابی به عدالت، کوتاه کردن مسیر دادرسی، اصلاح قوانین و مبارزه اساسی با فساد و ایجاد امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم نکات مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری است.وی ادامه داد: رییس قوه قضاییه نیز با نگاهی مدبرانه در راستای اجرایی کردن فرامین معظم له همواره اهتمام و تلاش جدی به‌عمل آورده‌اند و اشاره مقام معظم رهبری به تلاش عالمانه و ارزشمند قوه قضاییه در دوره اول ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی، نشان از عملکرد صحیح مجموعه دستگاه قضایی و در رأس آن رییس قوه قضاییه دارد.تویسرکانی در ادامه سخنانش به وجود نیروی انسانی مناسب و با ارزش در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: باید با همفکری و همدلی بسیاری از مشکلات و موانع پیش رو را از بین ببریم.وی عنوان کرد: اگر بخواهیم وضع بهینه‌ای را با هزینه پایین ایجاد کنیم باید به استفاده صحیح از منابع و نظارت و کنترل توجه ویژه داشته باشیم.

زمین خواری از نحوه تعرض تا مجازات های قانونی - ثبت حدود مالکیت ها رویکرداصلی سازمان ثبت اسناد کشوراست 

 مراجعه زیاد به دستگاه‌ها سلامت اداری را تهدید می‌کند

معاون قوه قضاییه همچنین با اشاره به اهمیت سلامت اداری و شفافیت‌سازی امور ادامه داد: یکی از آسیب‌های ناشی از مراجعات فراوان به دستگاه‌های اداری کشور، بحث تهدید سلامت اداری است. به همین علت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تبیین راهبردهایی در ارایه خدمات ثبتی به ذی‌نفعان و کاهش مراجعات حضوری از طریق توسعه خدمات الکترونیک اقدامات فراوانی در بحث ارتقای سلامت اداری انجام داده است.وی عنوان کرد: ما قصد داریم امسال خدمات الکترونیکی را گسترده‌تر کنیم و معتقدیم که در رابطه با ارتقای سلامت اداری و مبارزه با جرایمی که در حوزه املاک و اسناد اتفاق می‌افتد در درجه اول نیازمند شفاف‌سازی و ساماندهی بانک‌های اطلاعاتی و ارایه خدمات الکترونیکی هستیم.تویسرکانی اظهار کرد: در حوزه اسناد مالکیتی که در گذشته به صورت دست‌نویس و دفترچه‌ای در اختیار مردم بوده نیز امروز این دفترچه‌ها تبدیل به سند تک برگ کاداستر شده است که ضریب امنیتی بالایی دارد و اطلاعات آن در بانک‌های اطلاعاتی ذخیره شده و هر لحظه امکان کنترل آن وجود دارد. به این ترتیب دیگر شاهد جعل اسناد و دستبرد در اسناد مالکیت نخواهیم بود.مقام ارشد ثبت اسناد و املاک کشور همچنین گفت: یکی از تصمیماتی که در سال گذشته اتخاذ شد، اصطلاح فرایند ثبت شرکت‌ها بود که در این زمینه قدم‌های بسیار مهمی برداشته شده است. وی با بیان اینکه در درجه اول مجموعه فرایند ثبت‌ها، به شکل الکترونیکی شد، ادامه داد: افرادی که متقاضی ثبت شرکت بودند از جهت سابقه و سوء پیشینه و الزاماتی که در قانون تجارت و قانون اساسی ذکر شده است، مورد بررسی قرار گرفتند.به گفته تویسرکانی، با صدور بخشنامه در این زمینه و اصلاح فرایند ثبت، وضعیت این سازمان در خصوص تاسیس شرکت‌های غیرواقعی یا توسط افراد غیر صالح به شدت کاهش یافته است و در این زمینه توفیق موثری رقم خورده‌است.

 پایگاه اطلاعات شناسه ملی اشخاص حقوقی

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه سخنانش با اشاره به پایگاه اطلاعات شناسه ملی اشخاص حقوقی که یکی از اقدامات بسیار مهم و ملی سازمان ثبت در حوزه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری است، اظهار کرد: متاسفانه هویت اشخاص حقوقی که در کشور نقش مهمی در پیشبرد اهداف اقتصادی دارند از شفافیت لازم برخوردار نیست، اما با راه‌اندازی این پایگاه تمام اطلاعات مربوط به شخصیت‌های حقوقی اعم از شرکت‌های تجاری و موسسات غیر تجاری ثبت شده و تمام تشکل‌هایی که عنوان شخصیت حقوقی دارند در این پایگاه هویت‌شان به ثبت رسیده است. وی یادآورشد: تمام اشخاص حقوقی در کشور در حال حاضر دارای یک کد یونیک 11 رقمی هستند.

سند دار کردن اراضی دولتی به منظور کاهش زمین خواری - زمین خواری همچنان دغدغه اصلی دستگاه قضایی کشور است 

 آمادگی سازمان ثبت اسناد برای کمک به وصول معوقات بانکی

تویسرکانی همچنین در بخش دیگری از برنامه سفر به استان اصفهان در یک نشست صمیمی با استاندار از آمادگی این سازمان برای کمک به وصول معوقات بانکی خبر داد.تویسرکانی اظهار کرد: ایجاد بانک‌های اطلاعاتی، ساماندهی سوابق مالکیتی اشخاص حقیقی و حقوقی، ثبت الکترونیک اسناد، ارسال پیامکی خلاصه معاملات به متعاملان، اصلاح فرایندهای ثبت شرکت‌ها و خدمات مکانیزه ارایه شده در حوزه دفاتر ازدواج و طلاق از اقدامات مثبت این نهاد در سال‎های اخیر است.معاون قوه قضاییه همچنین از ظرفیت ایجاد شده در راستای شناسایی بدهکاران بانکی و وصول معوقات سخن گفت و از اعلام آمادگی سازمان ثبت برای کمک به دستگاه‌های متولی در این خصوص خبر داد. تقدیر نمایندگان مردم مجلس از عملکرد سازمان ثبت اسناد همچنین نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در دیدار با رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از عملکرد این سازمان طی سال‌های اخیر قدردانی کردند.رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این دیدار ضمن تشریح برخی از اقدامات و آثار و نتایج اجرای سیاست‌های راهبردی در سازمان طی سال‌های اخیر گفت: طی یک سال از آغاز ثبت الکترونیک اسناد رسمی در کشور، آثار و نتایج مهم و چشمگیری در ابعاد مختلف حاصل شده است.تویسرکانی ضمن بیان خدمات الکترونیک و راه‌اندازی سامانه‌های مختلف در ثبت، از میزان و چگونگی ارایه خدمات الکترونیک ثبتی به بیش از 45 میلیون متقاضی خبرداد.وی همچنین با اشاره به حذف مکاتبات کاغذی در فرایند انجام معاملات و جلوگیری از مراجعات مکرر متقاضیان به ادارات ثبت و دفاتر اسناد، گفت: هم اکنون جلوه‌های ثبت نوین و فاصله گرفتن از ثبت سنتی ظهور یافته است به‌گونه‌ای که در پنج ماهه  ابتدای سال جاری بیش از 88 درصد از خدمات ثبتی به متقاضیان به نحو الکترونیکی ارایه شده است.

  وصول 245میلیارد و 177 میلیون ریال از معوقات بانکی استان اصفهان

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازی سامانه ارسال خلاصه خدمات ثبتی از دهم شهریور گفت: روزانه صد هزار پیامک به تنظیم کنندگان اسناد رسمی ارسال می‌شود. تویسرکانی با بیان اینکه سیاست سازمان ثبت کاهش مراجعات حضوری و ارتقای سلامت اداری بوده است، افزود: اجرای این سیاست‌ها و تاکتیک‌ها نیازمند شیوه‌هایی از جمله ثبت الکترونیک اسناد، شرکت‌ها، علایم تجاری، اختراعات و طرح‌های صنعتی و مکانیزه کردن رسیدگی‌ها و تبدیل اسناد مالکیت قدیمی به اسناد کاداستری است.وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای ما بعد از اجرایی شدن ارسال پیامکی خلاصه خدمات ثبتی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور روزانه صد هزار پیامک به متقاضیان ارسال کرده است.وی به وضع استان اصفهان نیز اشاره و تصریح کرد: استان اصفهان 4/6 درصد جمعیت کل کشور را داراست که 9/7 درصد از ادارات ثبت کل کشور در این استان قرار دارند. همچنین اصفهان 8 درصد از موقعیت‌های پستی سازمان اسناد و املاک کشور و 5/6 درصد اسناد رسمی کشور را در خود جای داده است.رییس سازمان اسناد و املاک کشور اضافه کرد: 5/6درصد از دفاتر ازدواج و طلاق کشور نیز در استان اصفهان قرار گرفته و 6/7 درصد از بناهای اداری این سازمان در استان اصفهان است. همچنین 3/7درصد از پرونده‌های کل سازمان اسناد و املاک کشور در بایگانی‌های استان اصفهان قرار گرفته است که دو میلیون و 635 هزار و 491 سند ثبتی هستند. وی با بیان اینکه در کل کشور 36 میلیون سند به ثبت رسیده است، افزود: از این میزان 5/5 درصد متعلق به استان اصفهان است.

مشکل برخورد با زمین خواری عدم نظارت است نه خلأ قانونی 

وی به وصولی معوقات بانکی در استان اصفهان نیز اشاره  و بیان کرد: در چهار ماهه ابتدای امسال اداره کل ثبت استان اصفهان 245 میلیارد و 177 میلیون ریال از معوقات بانکی را وصول کرد. همچنین تعداد اسناد مالکیت ملکی در چهار ماهه اول سال 808 هزار و 987 سند مالکیتی بوده که تحت سامانه کاداستر ثبت شده که از این تعداد 68 هزار و 90 سند متعلق به استان اصفهان است.

تویسرکانی ادامه داد: در چهار ماهه نخست امسال 4/55.4 درصد از ازدواج‌های رخ داده متعلق به اصفهان بوده که 12 هزار و 153 ازدواج از کل 239 هزار و 220 ازدواج ثبت شده در کل کشور است. همچنین در این مدت 3/5درصد از طلاق های کل کشور یعنی 2 هزار و 632 طلاق از کل 49 هزار و 715 طلاق ثبت شده است.

وی به آمار جدید طلاق و ازدواج در 5 ماهه نخست امسال اشاره کرد و افزود: تا پایان مردادماه امسال 296 هزار و 309 ازدواج و 61 هزار و 852 طلاق در کشور اتفاق افتاده است.

وی به موضوع مشاوران املاک هم  اشاره و خاطرنشان کرد: امروز آنچه مشاوران املاک انجام می‌دهند به دلیل اینکه بار قضایی دارد و معامله محسوب می‌شود باید زیر نظر سازمان اسناد و املاک کشور قرار گیرد. تویسرکانی اضافه کرد: آنچه یک مشاور املاک انجام می‌دهد یک اقدام حقوقی است که باید زیر نظر سازمان اسناد و املاک باشد.رییس سازمان اسناد و املاک کشور به وضعیت موقوفه‌ها و قطعی شدن برخی از آن‌ها نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما موقوفات قطعی شده وجود دارد اما خوشبختانه با قراردادهایی که میان سازمان اوقاف و ثبت اسناد و املاک کشور منعقد شده، قرار شده است در یک فرایند 5 ساله کل موقوفات کشور ثبت شوند. وی در ادامه سخنانش به صدور اسناد مسکن‌ مهر نیز اشاره و بیان کرد: تاکنون تمامی اسناد مسکن مهر تهیه شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است؛ مگر اینکه در جاهایی اشکالات حقوقی وجود داشته باشد که می‌توان گفت در سال گذشته 65 هزار و 297 سند و در سال 91  هم‌ 38 هزار و 520 سند برای این مسکن‎ها صادر شده است. وی با اشاره به پدیده زمین‌خواری هم افزود: اکنون جرم‌ زمین‌خواری به شدت کاهش یافته است و اگر در برخی موارد خبرهای خیره کننده‌ای هم می‌بینید به دلیل پرونده‌های گذشته است که امروز مطرح می‌شود. اما من به دستگاه‌های متولی می‌گویم که بهتر است برای پرونده‌هایی همچون زمین‌خواری به موقع طرح دعوا کنند. وی خاطرنشان کرد: نقشه‌های کاداستری شهری به پایان رسیده و یک میلیون و 200 هزار هکتار از مناطق شهری کشور نقشه کاداستر دارند .

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.