×

مسائل پزشکى - سقط جنین (کورتاژ)

مسائل پزشکى - سقط جنین (کورتاژ)

مسائل پزشکى - سقط جنین (کورتاژ)

مسائل-پزشکى---سقط-جنین-(کورتاژ) وکیل 

 

مسائل پزشکى - سقط جنین (کورتاژ)

س 1261: آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادى جایز است؟

ج: سقط جنین به مجرّد وجود مشکلات و سختى‏هاى اقتصادى جایز نمى‏شود.

س 1262: پزشک بعد از معاینه در ماههاى اول حاملگى به زن گفته است که استمرار باردارى احتمال خطر جانى براى او دارد و در صورتى که حاملگى ادامه پیدا کند، فرزندش ناقص‏الخلقه متولد خواهد شد و به همین دلیل پزشک دستور سقط جنین داده است، آیا این کار جایز است؟ و آیا سقط جنین قبل از دمیده شدن روح به آن جایز است؟

ج: ناقص‏الخلقه بودن جنین، مجوّز شرعى براى سقط جنین حتّى قبل از ولوج روح در آن محسوب نمى‏شود، ولى اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگى مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.

س 1263: پزشکان متخصص مى‏توانند از طریق استفاده از روشها و دستگاههاى جدید، نواقص جنین در دوران باردارى را تشخیص دهند و با توجه به مشکلاتى که افراد ناقص‏الخلقه بعد از تولد در دوران زندگى با آن مواجه مى‏شوند، آیا سقط جنینى که پزشک متخصص و مورد اطمینان آن را ناقص‏الخلقه تشخیص داده، جایز است؟

ج: سقط جنین در هر سنّى به مجرّد ناقص‏الخلقه بودن آن و یا مشکلاتى که در زندگى با آن مواجه مى‏شود، جایز نمى‏شود.

س 1264: آیا از بین بردن نطفه منعقدشده‏اى که در رحم مستقر شده، قبل رسیدن به مرحله علقه که تقریباً چهل روز طول مى‏کشد، جایز است؟ و اصولاً در کدامیک از مراحل ذیل سقط جنین حرام است:

 

1 ـ نطفه استقرار یافته در رحم‏،

 

2 ـ علقه،

 

3 ـ مضغه‏،

 

4 ـ عظام (قبل از دمیدن روح).

ج: از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچ‌یک از مراحل بعدى جایز نیست.

س 1265: بعضى از زوج‏ها، مبتلا به بیمارى‏هاى خونى بوده و داراى ژن معیوب مى‏باشند و در نتیجه ناقل بیمارى به فرزندان خود هستند و احتمال این که این فرزندان مبتلا به بیمارى‏هاى شدید باشند، بسیار زیاد است و چنین کودکانى از بدو تولّد تا پایان عمر، دائما در وضع مشقّت بارى به سر خواهند برد. مثلاً بیماران هموفیلى همواره ممکن است با کوچکترین ضربه‏اى دچار خونریزى شدید منجر به فوت و فلج شوند. حال آیا با توجّه به این که تشخیص این بیمارى در هفته‏هاى اوّل باردارى ممکن است آیا سقط جنین در چنین مواردى جایز است؟

ج: اگر تشخیص بیمارى در جنین قطعى است و داشتن و نگهداشتن چنین فرزندى موجب حرج مى‏باشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح، جنین را اسقاط کنند ولى بنا بر احتیاط، دیه آن باید پرداخت شود.

س 1266: سقط جنین فى‏نفسه چه حکمى دارد؟ و در صورتى که ادامه باردارى براى زندگى مادر خطر داشته باشد، حکم آن چیست؟

ج: سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتى جایز نیست مگر آنکه استمرار حاملگى براى حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح، اشکال ندارد، ولى بعد از دمیدن روح جایز نیست حتّى اگر ادامه حاملگى براى حیات مادر خطرناک باشد مگر آنکه استمرار باردارى، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات زندگى طفل به هیچ وجه ممکن نباشد ولى نجات زندگى مادر به تنهایى با سقط جنین امکان داشته باشد.

س 1267: زنى جنین هفت ماهه خود را که ناشى از زنا بوده بنا به درخواست پدرش سقط کرده‏است، آیا دیه بر او واجب است؟ و بر فرض ثبوت دیه، پرداخت آن بر عهده مادر است یا پدر او؟ و در حال حاضر به نظر شما مقدار آن چقدر است؟

ج: سقط جنین حرام است هرچند بر اثر زنا باشد و درخواست پدر باعث جواز آن نمى‏شود و در صورتى که مادر مباشر در سقط جنین باشد دیه بر عهده مادر است امّا در مقدار دیه جنین در فرض سؤال تردید وجود دارد و احوط این است که مصالحه شود و این دیه در حکم ارث کسى است که وارث ندارد.

س 1268: مقدار دیه جنینى که دو ماه و نیم عمر دارد، در صورتى که عمداً سقط شود چقدر است و دیه باید یه چه کسى پرداخت شود؟

ج: اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت مى‏شود ولى وارثى که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمى ندارد.

س 1269: اگر زن باردارى مجبور به معالجه لثه یا دندانهایش شود و بر اساس تشخیص پزشک متخصص نیاز به عمل جراحى پیدا کند، آیا با توجه به اینکه بیهوشى و عکسبردارى با اشعه باعث نقص جنین در رحم مى‏شود، سقط جنین براى او جایز است؟

ج: دلیل مذکور مجوّزى براى سقط جنین محسوب نمى‏شود.

س 1270: اگر جنین در رحم، مشرف به موت حتمى باشد و باقى ماندن آن در رحم به همان حال براى زندگى مادر خطرناک باشد، آیا سقط آن جایز است و اگر شوهر آن زن مقلّد کسى باشد که سقط جنین در حالت مذکور را جایز نمى‏داند، ولى زن و اقوام او از کسى تقلید مى‏کنند که آن را جایز مى‏داند، تکلیف مرد در این حالت چیست؟

ج: چون در فرض سؤال امر دائر است بین مرگ حتمى طفل به تنهایى و بین مرگ حتمى طفل و مادر او، بنا بر این چاره‏اى جز این نیست که لااقل زندگى مادر با سقط جنین نجات داده شود و در فرض سؤال، شوهر حق ندارد همسرش را از این کار منع کند، ولى واجب است تا حد امکان به‌گونه‏اى عمل شود که قتل طفل مستند به کسى نشود.

س 1271: آیا سقط جنینى که نطفه‏اش با وطى به شبهه توسط فرد غیرمسلمان و یا با زنا منعقد شده، جایز است؟

ج: جایز نیست.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.