×

مستند سازی اراضی مانع تجاوز زمین خواران می شود

مستند سازی اراضی مانع تجاوز زمین خواران می شود

مدیرکل ثبت اسناد و املاک چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یک میلیون و 362 هزار و 700 هکتار اراضی ملی و مرتعی در این استان وجود دارد، اظهارکرد برای یک میلیون و 332 هزار هکتار آن سند مالکیت صادر شده است

مستند-سازی-اراضی-مانع-تجاوز-زمین-خواران-می-شود وکیل 

 مدیرکل ثبت اسناد و املاک چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یک میلیون و 362 هزار و 700 هکتار اراضی ملی و مرتعی در این استان وجود دارد، اظهارکرد: برای یک میلیون و 332 هزار هکتار آن سند مالکیت صادر شده است.

ضعف مدیریت یا کمبود اعتبار؟ - عدم جدی در برخورد با زمین خواران و متصرفان اراضی - ضرورت رفع خلأهای قانونی مقابله با زمین خواری - زمین خواری از نحوه تعرض تا مجازات های قانونی 

محمدحسن بهادر در گفت‌وگو با «حمایت» ادامه داد: از این میزان 505 هزار و 199 هکتار جانمایی و 62 هزار و 261 هکتار آن نیز در سیستم جامع املاک این اداره به ثبت رسیده است.وی معتقد است: صدور سند، تثبیت و مستندسازی اراضی ملی موجب جلوگیری از تجاوز به اراضی مرتعی و کاهش پرونده‌های ورودی به مراجع قضایی می‌شود.

 تعامل با اداره‌کل منابع طبیعی برای جلوگیری از زمین‌خواری

وی ضمن قدردانی از تلاش واحدهای ثبتی این مجموعه و همکاری کارکنان اداره‌کل منابع طبیعی استان برای تحقق اهداف کنترل زمین‌خواری ( مقالات مرتبط زمین خواری - سوالات مرتبط زمین خواری ) اظهار امیدواری کرد: در صورتی که نسبت به 2/5 درصد باقی‌مانده اراضی مرتعی ماده 56 قانون جنگل‌ها و مراتع از سوی منابع طبیعی استان درخواست سند شود تا پایان سال جاری برای اراضی ملی استان سند صادر خواهد شد.این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود همچنین اظهار کرد: تا پایان مرداد ماه امسال بیش از 30 میلیارد و 649 میلیون ریال درآمدهای ثبتی به خزانه دولت واریز شده، این در حالی است که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال قبل 95 درصد رشد داشته است.بهادر تصریح کرد: وصول درآمدهای حاصله در حوزه ثبت اسناد و املاک جز با زحمت مضاعف و تلاش شبانه‌روزی محقق نخواهد شد زیرا تا سندی صادر و ملکی ثبت نشود وجهی به حساب واریز نمی‌شود.وی تحویل 63 برگ سند کاداستری و 15 هزار و 145 هکتار از اراضی مرتعی استان به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری را هم از دیگر فعالیت‌های اخیر این نهاد برشمرد.

ثبت حدود مالکیت ها رویکرداصلی سازمان ثبت اسناد کشوراست - سند دار کردن اراضی دولتی به منظور کاهش زمین خواری - زمین خواری همچنان دغدغه اصلی دستگاه قضایی کشور است 

 برگزاری کارگاه آموزشی  برای سران دفاتر اسناد رسمی

وی در ادامه این گفت‌وگو همچنین با اشاره به افتتاح کانون سردفتران و دفتریاران این استان در هفته دولت خاطرنشان کرد: این اقدام با حضور رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون رییس قوه قضاییه انجام شد و در مراسمی احکام اعضای هیئت مدیره این کانون به طور رسمی به آنان ابلاغ شد.مدیرکل ثبت اسناد و املاک چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در اواخر مرداد سال جاری برای سران دفاتر اسناد رسمی و دفتر یاران کارگاه آموزشی «اجاره با رویکرد اجاره املاک دولتی» برگزار شد، گفت: سران دفاتر در جلوگیری از سوء‌استفاده‌های برخی افراد سودجو نقش مهمی دارند؛ از این‌رو این افراد باید با هوشیاری بروز تخلف در این زمینه را به حداقل ممکن کاهش دهند. وی در ادامه سخنان خود به بررسی اهم دستاوردهای سامانه ثبت آنی پرداخت و خواستار دقت بیشتر دفاتر اسناد رسمی در تنظیم اسناد و بالاخص اسناد مشاعی شد.وی همچنین با اعلام فعالیت‌های این اداره‌کل در زمینه صدور اسناد مالکیت کاداستری خاطرنشان کرد: استان چهارمحال و بختیاری تا پایان تیر امسال 8 هزار و 340 برگ سند کاداستری صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45 درصد رشد داشته است. بهادر اظهارامیدواری کرد: تا پایان امسال به دلیل فعالیت دو برابری هیات‌های قانون ساماندهی و قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند بیش از سهمیه مقرر، سند کاداستر صادر و تسلیم مالکان شود.

مشکل برخورد با زمین خواری عدم نظارت است نه خلأ قانونی - سنددار کردن تمامی عرصه ها زمین خواری را به شدت کاهش می دهد 

 صدور بیش از 224 هزار سند کاداستر

مدیرکل ثبت اسناد و املاک چهارمحال و بختیاری همچنین یادآور شد: از ابتدای اجرایی شدن ضوابط تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای تاکنون 224 هزار و 907 برگ سند کاداستر در استان صادر شده است. به گفته وی، از ویژگی‌های مهم این‌گونه اسناد ایجاد قابلیت لازم با هدف جستجوی موقعیت دقیق ملک به وسیله مختصات قید شده در اسناد و رفع تعارض در مالکیت‌ها و انطباق اطلاعات حقوقی پلاک‌ها با نقشه‌های مربوطه است.وی جلوگیری از زمین‌خواری ( مقالات مرتبط زمین خواری - سوالات مرتبط زمین خواری ) و تعدی به حقوق دولت، اشخاص و خدشه‌دار کردن اسناد، تسریع در ارائه خدمات ثبتی توأم با سرعت، دقت و کیفیت را از مهمترین دستاوردها و نتایج حاصله از طرح تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای عنوان کرد و افزود:  افزایش رضایت‌مندی، تکریم ارباب رجوع و کاهش دعاوی از دیگر شاخص‌های این اقدام محسوب می‌شود. بهادر تاکید کرد: شهروندان هر چه سریعتر برای تعویض اسناد دفترچه‌ای به واحدهای ثبتی مراجعه کنند.

 رسیدگی فوری به مشکلات مردم

این مقام مسئول در ادامه گفت‌وگو درباره چگونگی رسیدگی به مشکلات مردم به «حمایت» گفت: معتقدم که مسئولان برای مردم آمده‌اند نه مردم برای مسئولان. بنابراین امسال با هماهنگی‌های به عمل آمده با مدیران کل بنیاد مسکن، منابع طبیعی و راه و شهرسازی مقرر شد سالی دو بار از شهرستان‌های استان سرکشی کرده و مشکلات مردم در حوزه زمین و مسکن را از نزدیک پیگیری و رسیدگی کنیم. در این راستا از شهرستان لردگان بازدید و به پرونده‌های قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسیدگی شد. همچنین با تدابیر اتخاذ شده و تشکیل هیات‌های حل اختلاف جدید این مشکل در آینده نزدیک رفع خواهد شد .بهادر در خصوص فعالیت‌های این مجموعه در بخش اختراعات هم گفت: تاکنون بیش از 56 اختراع در استان چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده که دارای تائیدیه بنیاد نخبگان است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.