×

شما معلم همسرتان نیستید

شما معلم همسرتان نیستید

دوران نامزدی شاید یکی از بهترین و مهمترین دوره ها در زندگی هر زوج جوانی باشد دوره ای که در آن مجالی فراهم می شود تا هر یک از زوج ها بهتر یکدیگر را بشناسند و با علم به رفتارها و سلایق یکدیگر ساختار و شیوه زندگی خود را با توجه به حدود توقعات و مسئولیت هایشان تعریف کنند این در حالی است که برخی اوقات آنها در این دوره خواسته یا ناخواسته اشتباهاتی را مرتکب می شوند که ممکن است بر دوام و ثبات زندگی مشترک شان تاثیر گذاشته حتی در مواردی پیش از اینکه یک زندگی آغاز شود آن را به فصل پایانی کتاب زندگی مشترک گره بزند

شما-معلم-همسرتان-نیستید

 دوران نامزدی شاید یکی از بهترین و مهمترین دوره ها در زندگی هر زوج جوانی باشد. دوره ای که در آن مجالی فراهم می شود تا هر یک از زوج ها بهتر یکدیگر را بشناسند و با علم به رفتارها و سلایق یکدیگر ساختار و شیوه زندگی خود را با توجه به حدود توقعات و مسئولیت هایشان تعریف کنند. این در حالی است که برخی اوقات آنها در این دوره خواسته یا ناخواسته اشتباهاتی را مرتکب می شوند که ممکن است بر دوام و ثبات زندگی مشترک شان تاثیر گذاشته حتی در مواردی پیش از اینکه یک زندگی آغاز شود آن را به فصل پایانی کتاب زندگی مشترک گره بزند.

آیا صیغه محرمیت و نامزدی از نظر قانونی مجوز ارتباط زناشویی هم است ؟ - حقوق و تکلیف دوران نامزدی ، صیغه محرمیت یا نکاح موقت - وضعیت حقوقی هدایای دوران نامزدی و ازدواج 

یادتان باشد همان‌گونه که پیامبر اکرم (ص) می فرماید: ازدواج، کامل کنندۀ نیمی ازدین افراد است. در اهداف ازدواج، قرآن حکیم اساسی ترین فلسفه تشکیل خانواده را، آرامش و تحکیم پیوند مودت و رحمت معرفی می کند. بنابراین در تمام مراحل تشکیل خانواده باید به این اصول توجه کرد. اینجاست که اهمیت مشاوره و آشنایی با برخی از این اشتباهات اهمیت زیادی می یابد. مواردی که فریده میرزایی، روان‌شناس در گفت و گو با «حمایت» به آنها اشاره می کند.

  این دوره به طور قطع زمان مناسبی برای آشنا شدن بیشتر با یکدیگر و خانواده هاست. بر این اساس بهتر است تا افراد فرصت بیشتری را برای در کنار یکدیگر بودن اختصاص دهند. با وجود این، در مواردی شاهد هستیم که یکی از همسران به ویژه مرد همچنان وقت آزاد خود را به دیدار دوستان دوره مجردی خود اختصاص می دهند.

دادخواست مطالبه خسارت بر هم زدن نامزدی - آیا هدایای نامزدی قابل استرداد است ؟ - میزان مهریه در صورت فوت زوج یا زوجه در دوران نامزدی 

 رفتاری که زمینه نارضایتی و دلخوری همسرشان را فراهم می آورد و خود بستری برای مشاجرات می شود. از سوی دیگر برخی اوقات مردان با این رویکرد که قرار است هزینه های زندگی را تامین کنند در این دوره نیز ساعات و روزهای زیادی را صرف کارخود می کنند و وقت کمتری را به ملاقات با نامزد خود اختصاص می دهند که این موضوع نیز نوعی سردی را در روابط بین زوج ها ایجاد می کند. بنابراین اگر شما در آستانه ازدواج قرار دارید، یادتان باشد که دوره نامزدی اهمیت زیادی در روزهای بعدی زندگی شما دارد پس در این دوره زمان بیشتری را به همسرتان اخاصاص دهید.
 
  قرار نیست شما و همسرتان چندان تغییر کنید. به عبارتی یکی از رایج ترین اشتباهات زوج ها در این دوره این است که بسیاری از نظرات و علایق خود را پنهان می کنند زیرا که در ازدواج با طرف مقابل خود مصر هستند، بنابراین وانمود می کنند که توافق کامل با همسر خود دارند و برای اثبات این ادعا با خود می گویند که می توانند از ارزش های خود چشم پوشی کنند. حتی برای اثبات این موضوع  عقاید خود را ابراز نمی کنند و از تفاوت ها و اشتباهات طرف مقابل نیز به سادگی می گذرند. اما نکته مهمی که این افراد از آن غافل می شوند این است که هیچ فردی قرار نیست 100درصد تغییر کند، البته ممکن است این تغییر به میزان اندکی باشد اما واقعیت این است که شاید این چشم پوشی ها در ابتدای زندگی مشترک نتیجه بخش باشد اما بعد از مدتی فردی که علایقش را نادیده گرفته به تدریج خسته شده و احساس قربانی شدن به وی دست می دهد که  این رفتار شروعی بر اختلافات و مشاجرات زناشویی است.

تعهدات قانونی در دوران نامزدی - خواستگاری و نامزدی در قانون مدنی - وضعیت خاص حقوقی دوران نامردی 
 
  نگران حرف مردم نباشید. گاهی اوقات افراد در دوره نامزدی به مشکلاتی بر می خورند که قابل حل نیستند و منطقی ترین راه انصراف از ازدواج است. البته رسیدن به چنین تصمیمی باید با مشورت بزرگان خانواده همچنین مشاوران حرفه ای صورت گیرد. با وجود این، بسیاری از خانواده ها به‌علت نگرانی از قضاوت های سایر افراد خانواده، دوستان و آشنایان مانع از این اتفاق می شوند، در حالی که ممکن است این زوج ها در سال های بعد حتی با داشتن فرزند نتوانند زیر یک سقف زندگی کنند. حتی برخی از افراد با وجود مشکلات غیر قابل حل برای این کار عجله می کنند و با این دیدگاه که حرف مردم برای آنها مهم است، ترجیح می دهند خوشبختی شان را قربانی حرف مردم کنند بدون اینکه زمان کافی به خود و طرف مقابل شان بدهند. به عبارتی برخی مواقع یکی از زوج ها دچار تردیدهایی برای رفتن زیر یک سقف می شوند،  با وجود این، این تردیدها را نادیده می گیرند در حالی که بهتراست ابتدا تردیدها را بررسی  کرده و بر آنها غلبه کنند. البته نباید از این موضوع غافل شد که وسواس های فکری شامل این مقوله نمی شود.
 
  برخی از افراد در دوره نامزدی تلاش می کنند تا طرف مقابل را به تنهایی جذب خانواده خود کنند و مانع از رفت و آمد وی با اعضای خانواده خود و دوستان شوند. این در حالی است که آنها شاید نمی دانند که با این رفتار شانش شناخت بیشتر شریک زندگی شان را از خود سلب می کنند. زیرا که در این مواقع نحوه برخورد با افراد خانواده، دوستان و آشنایان می تواند به ما اطلاعات زیادی درباره شیوه رفتاری و منش همسر آینده مان بدهد. اینکه وی تا چه میزان احترام دیگران را نگه می دارد، با آنان صادق است، یا در تعاملات خود با مشکل مواجه بوده و رفتارهای متعارض دارد؛ مواردی هستند که می توانند ما را درشناخت الگوی رفتار فرد و خانواده اش یاری کنند.
 
  کاراگاه بازی در نیاورید. بعضی از زوج ها در دوره نامزدی با دقت و وسواس زیادی تلفن‌ها و رفت و آمدهای همسرآینده شان را زیر نظر می‌گیرند و با کوچکترین  سوء تفاهمی رفتارهای تند از خود نشان می دهند یا با لحن ناخوشایندی سؤال و جواب می کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که این شیوه برخورد به تدریج مشکلات بیشتری را برای آنها ایجاد می کند، تا به آنجا که ممکن است نامزدی شان هم پایان یابد و زندگی آینده را از دست بدهند.

دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی - شرایط باز پس گرفتن هدایای نامزدی 
 
  شما معلم همسرتان نیستید، شریک و همراه زندگی او هستید. برخی اوقات یکی از دو طرف تلاش می کند به صورت مداوم از رفتارها و برخوردهای همسر آینده خود ایراد گرفته و آنها را به حساب نادانی و اشتباهات وی بگذارد. این در حالی است که او باید به این نکته توجه داشته باشد که شریک زندگی آینده اش فردی بالغ است و می داند چگونه با مسایل زندگی در تعاملاتش برخورد کند. البته این امکان وجود دارد که گاهی نیاز به مشورت داشته باشد اما دلیل نیاز به مشورت دانش کم وی درباره زندگی و ناتوانی در اداره مسایل روزمره و شخصی اش نیست. اگر هم در مواردی اختلاف نظرهایی وجود دارد باید درباره آنها صحبت شود؛ یک گفت و گوی دوستانه تا هر دو طرف با کمی کوتاه آمدن از مواضع خود البته به طور منطقی به تفاهم پایدار برسند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.