×

رای جالب در رابطه با اجرت المثل زن

رای جالب در رابطه با اجرت المثل زن

رای جالب در رابطه با اجرت المثل زن

رای-جالب-در-رابطه-با-اجرت-المثل-زن

رای جالب در رابطه با اجرت المثل زن

 

زنی با مراجعه به دادگاه خانواده تهران اجرت المثل سال هایی که در خانه همسرش کار کرده بود را از بچه هایش خواست.

این زن 60 ساله پیش روی قاضی شعبه 271 ایستاد و گفت: در زندگی با همسرم تا وقتی زنده بود، کارهای بسیاری را به خواسته وی انجام دادم که وظیفه من نبوده است. من در طول این سالها برای همسر و بچه هایم، بسیار زحمت کشیده ام و شوهرم باید حقوق این چند سال را پرداخت می کرد، اکنون که وی از دنیا رفته است از بچه هایم می خواهم که اجرت المثل زحماتم را از دارایی های پدرشان به من پرداخت کنند.

قاضی با شنیدن ادعاهای این زن از یک کارشناس حقوقی با تجربه خانواده خواست تا تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کند.

در ادامه کارشناس حقوقی با بررسی های تخصصی از خانواده این زن دریافت که وی 35 سال با همسرش زندگی کرده است و در طول این سالها عهده دار وظایف داخلی خانه و نگهداری و تربیت بچه هایش بوده است.

بدین ترتیب قاضی دادگاه براساس ماده336 قانون مدنی بچه های این زن را به پرداخت 12 میلیون تومان اجرت المثل دوران زندگی مشترک با پدرشان محکوم کرد.

با اعتراض یکی از بچه ها به این حکم که حاضر به پرداخت اجرت المثل به مادرش نبود، پرونده برای رسیدگی دوباره به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد و قاضی این شعبه نیز پس از بررسی های دیگر، حکم دادگاه بدوی را نپذیرفت و آن را نقض کرد.

قاضی دادگاه تجدیدنظر در بخشی از حکم عنوان کرد که با توجه به عرف جامعه، کارهایی که زن در خانه انجام می دهد جزو کارهای رایگان است و به آن اجرت المثل تعلق نمی گیرد.

علی ادراکی، حقوقدان درباره این پرونده به خبرنگار شوک گفت: اجرت المثل حقی نیست که بر گردن مرد از دنیا رفته باشد یا فرزندان و وارثان وی ملزم به پرداخت آن باشند، بلکه حقی است که پس از اثبات ادعای زن و آن هم در زمان زنده بودن همسرش می تواند از وی بخواهد و این خواسته باید در زمان زنده بودن مرد صورت بگیرد و پس از مرگ وی پذیرفتنی نیست.

باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به عرف جامعه به طور معمول کارهایی که زن در خانه انجام می دهد جزو کارهای رایگان است که به آن اجرت المثل تعلق نمی گیرد.

پس می توان نتیجه گرفت که کارهایی که از نظر شرع بر عهده زن نباشد و به دستور شوهر صورت گرفته باشد و اینگونه کارها در زمان زنده بودن شوهر برای دادگاه اثبات شود، وی محکوم به پرداخت اجرت المثل خواهد شد.

 روزنامه ایران، شماره 5132 به تاریخ 1/5/91، صفحه 22 (شوک امروز)

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.