×

اینترنت در حال تغییر است- آیا برای gTLD های جدید آماده هستید؟

اینترنت در حال تغییر است- آیا برای gTLD های جدید آماده هستید؟

اینترنت در حال تغییر است- آیا برای gTLD های جدید آماده هستید؟

اینترنت-در-حال-تغییر-است--آیا-برای-gTLD-های-جدید-آماده-هستید؟

اینترنت در حال تغییر است- آیا برای gTLD های جدید آماده هستید؟


ترجمه: فهیمه فره‌وشی

حوزه‌های سطح بالای عمومی که با عنوان gTLD شناخته می‌شوند، در حال تغییر می‌باشند. چنانچه فکر می‌کنیدکه قضیه جالب است اما تأثیری بر روی شما یا حرفه شما ندارد، بهتر است تجدیدنظر کنید. صاحبان مارک‌ها در این سیستم نامحدود جدید gTLD، گزینه‌های متعددی برای حفاظت از علامت تجاری خویش خواهند داشت.

ممکن است در سال 2012 آخر دنیا را نبینیم اما همان طور که می‌دانید آخر دنیای اینترنت را خواهیم دید. در حال حاضر، تعداد زیادی gTLD و نزدیک به 250 کد کشور وجود دارد. متداول‌ترین gTLD (.com) می‌باشد وسایر gTLD های متداول عبارتند از: .org ، .net و .biz در ماه ژوئن 2011، سازمان مسئول در زمینه هماهنگی سیستم اسامی حوزه‌ها به نام ICANN، برنامه جدیدی برای gTLDها به تصویب رسانده است که gTLD ها را نامحدود خواهد ساخت.

درخواست‌ها از 12 ژانویه 2012 پذیرفته می‌شوند و به رجیستری ها امکان انتخاب کلماتی با سه حرف یا بیشتر به عنوان gTLD داده می‌شود. به عنوان مثال، آدرس وب‌سایت‌ها ممکن است به .cars، .football، یا .movies ختم شود. ICANN درگیر ایجاد یک کمپین بازاریابی برای خلق سرو صدای زیاد در مورد این حوزه‌های جدید می‌باشد و برخی که در این صنعت دست دارند پیش بینی کرده‌اند که صدها یا هزاران gTLD جدید به وجود خواهد آمد. gTLDهای جدید می‌تواند اسامی مارک‌هایی نظیر .disney، .cocacola یا .nike و حتی مارک محصولات شما را نیز دربرگیرد.

در سیستم gTLD نامحدود جدید، صاحبان مارک‌ها گزینه های متعددی برای حفاظت از علائم تجاری خویش خواهند داشت. یکی از این گزینه‌ها، انتخاب gTLD همنام با نام مارک شما می‌باشد که در هر صورت، یک تعهد مالی عمده محسوب می‌گردد. هر حوزه ثبت شده تنها قادر به انتخاب یک gTLDld می‌باشد. بنابراین، برای انتخاب یک gTLD، شما بایستی عملیات تشکیل و فعال‌سازی ثبت حوزه خویش را به انجام برسانید. برای ثبت حوزه لازم است که یک توافق‌نامه ثبت ده ساله با ICANN منعقد گردیده و شروط مختلف و مداوم آن سازمان لحاظ گردد. با یک قیمت پایه 000/185 دلاری و برآورد هزینه‌های مالی فعال‌سازی رجیستری، انتظار می‌رود که تنها عده معدودی از صاحبان مارک‌ها عملاً در صدد خریداری مارک خویش به عنوان یک gTLD برآیند.

برای بسیاری از صاحبین مارک‌ها، مکانیسم حفاظت از علامت تجاری که ICANN با ساخت سیستم gTLD جدید برای حفاظت از صاحبان علائم تجاری ارائه داده است، تنها گزینه ممکن مالی به حساب می‌آید. پس از اتمام زمان ارائه درخواست‌ها در آخر آوریل، ICANN درخواست‌های gTLD را به صورت عمومی منتشر ساخت. از آن زمان، برای حل اختلافات احتمالی، بایستی رویه‌ای برای رسیدگی به اعتراضات رسمی طی فرایند ارائه درخواست‌ها، پیش‌بینی گردد.این فرایند، در زمان ارزیابی درخواست‌ها، راهکاری برای اعتراضات رسمی ارائه می‌دهد. این رویه، به برخی از گروه‌ها این امکان را می‌دهد که اعتراضشان پیش از آن که کارشناسان واجد شرایط، درخواست gTLD را تأیید کنند، مورد بررسی قرار گیرد. زمینه‌های متعددی برای اعتراض وجود دارد، متداول‌ترین آن «اعتراض حقوق قانونی» می‌باشد که در صورت وجود شباهت بسیار زیاد دو علامت تجاری، به صاحب مارک اجازه اعتراض می‌دهد.

هم‌چنین یک پروسه پس از عضویت نیز جهت مواجهه با موارد مطرح شده پس از اختصاص یک gTLD به یک رجیستری خاص وجود خواهد داشت. این روند در صورتی طی می‌گردد که عضویت اولیه به نظر بدون مشکل است اما رجیستری به گونه ای عمل می‌کند که موجب ایجاد اشکال می‌گردد. به عنوان مثال، چنانچه یک رجیستری .apple را خریداری نماید، که از آنجایی که apple (سیب) نام یک میوه متداول می‌باشد و این رجیستری می‌تواند نماینده تولیدکنندگان سیب باشد به نظر مشکلی وجود ندارد. لیکن چنانچه رجیستری .apple اقدام به فروش عنوان حوزه هایی نظیر computer.apple, laptop.apple, ipad.apple, ipod.apple و غیره نماید، شرکت کامپیوتری Apple زمینه به چالش کشیدن عمل اختصاص این عنوان حوزه‌ها را که به طور ناعادلانه‌ای از شهرت شرکت Apple بهره‌برداری می‌نمایند، را خواهد داشت.

پروسه قابل دسترسی دیگر، به چالش کشیدن یک عنوان حوزه مستقل است که یکسان یا مشابه علامت تجاری رسمی ثبت شده توسط شما می‌باشد. برای مثال، چنانچه شخصی عنوان حوزه‌ای با نام southwest.airlines را ثبت نماید، در آن زمان شرکت هواپیمایی southwest حق اعتراض خواهد داشت. یک راهکار، اعمال تعلیق فوری می‌باشد. چنانچه عنوان حوزه یکسان یا مشابه علامت تجاری ثبت شده توسط شما باشد، شما حق درخواست اعمال تعلیق فوری را خواهید داشت و این در صورتی است که متقاضی ثبت، دارای حقوق قانونی بر آن عنوان حوزه نباشد.


ICANN شخص ثالثی را جهت اجرای تهاتر علامت تجاری برای حفظ پایگاه داده علائم تجاری ثبت شده استخدام خواهد نمود. شرکت در این تهاتر علامت تجاری جهت حفاظت از علامت تجاری اشخاص، حائز اهمیت می‌باشد. شما برای برخورداری از حمایت‌ها لازم است نام علامت تجاری رسمی ثبت شده خویش را به پایگاه داده تهاتر علائم تجاری وارد نمائید در غیر این صورت به این حمایت‌ها دسترسی نخواهید داشت. رجیستری‌ها به صاحبان علائم تجاری وارد شده در این پایگاه داده حق ثبت یک عنوان حوزه شامل علامت تجاری پیش از دسترسی عموم به عملیات ثبت را می‌دهد.


به منظور کسب آمادگی برای چنین تغییراتی، بایستی از ثبت علامت تجاری خود به طور رسمی اطمینان حاصل نمایید. ثبت رسمی نزدیک به 8 ماه به طول می‌انجامد، بنابراین چنانچه تا به حال این کار را انجام نداده‌اید، اکنون برای ثبت اقدام نمایید.

    

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.