×

عزم مجلس برای تعیین تکلیف لوایح قضایی

عزم مجلس برای تعیین تکلیف لوایح قضایی

عزم مجلس برای تعیین تکلیف لوایح قضایی

عزم-مجلس-برای-تعیین-تکلیف-لوایح-قضایی وکیل 

عزم مجلس برای تعیین تکلیف لوایح قضایی


گروه قضایی- تعدادی از لوایح قضایی مهم مدت زمان طولانی است که در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بلاتکلیف مانده‌اند. لوایحی که با بررسی و تصویب آنها بسیاری از مشکلات جامعه رفع خواهد شد، از جمله لایحه کاهش عناوین مجرمانه، لایحه حبس زدایی، لایحه پیشگیری از وقوع جرم و موارد دیگر.

البته این کندی رسیدگی به لوایح و تدوین قوانین فقط مربوط به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیست و درسایر کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز وجود دارد.«حمایت» در این گزارش در گفت و گو با نمایندگان مجلس به بررسی راهکارهای تسریع قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی پرداخته است.

لزوم فعالیت بیشتر برای تصویب قوانین
عضو هیئت رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: برای تصویب قوانین جامع و کامل با سرعت بالا، نیازمند پرکاری و تخصیص زمان بیشتر در کمیسیون‌های تخصصی هستیم.
ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با «حمایت» افزود: بررسی و تصویب بیش از 50 درصد قوانین در مجلس شورای اسلامی بر عهده کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس است و حجم بالای لوایح، سرعت کاررسیدگی را کند می‌کند. به هر حال این کمیسیون، لوایح مهم و تخصصی را که تعدادشان کم هم نیست و مدت‌ها است که بلاتکلیف مانده اند را باید بررسی و تصویب کند. وی تاکید کرد: برای رسیدن به این مهم ، به طورقطع، باید فعالیت‌های خود را بیشتر کنیم تا بتوانیم لوایح بسیار مهم قضایی را که بر زمین مانده‌اند را تعیین تکلیف کنیم.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر 20 لایحه بسیار سنگین قضایی در دستور کار کمیسیون قضایی قرار دارد. وی افزود: لایحه قانون تجارت، لایحه کاهش عناوین مجرمانه و لایحه حبس‌زدایی از جمله مواردی هستند که باید با دقت و سرعت بالایی رسیدگی شوند که در حال حاضر هم تعدادی از آنها در حال بررسی هستند.
ابوترابی تصریح کرد: لایحه جدید قانون مجازات اسلامی نیز به زودی با توجه به ایرادهای جدید شورای نگهبان به کمیسیون خواهد آمد که با توجه به اهمیت آن، نیاز به بررسی سریع و البته دقیق و جامع در این رابطه احساس می‌شود. زمان محدود و کار بسیاراست، اطمینان دارم بهترین راهکار برای تسریع در امر قانونگذاری پرکاری کمیسیون‌های تخصصی خواهد بود.
عضو هیئت رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به برنامه هفته جاری کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم گفت: در این هفته تلاش داریم لایحه حمایت از خانواده که از اهمیت بالایی برخوردار است را مورد بررسی نهایی قرار دهیم.
نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، افزود: در هفته جاری همچنین لایحه حبس‌زدایی و انتقال محکومان را نیز در دستور کار داریم.
ابوترابی با اشاره به تصمیمات کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در روز یکشنبه اول مردادماه توضیح داد: روز یکشنبه، دو طرح مهم را بررسی کردیم.
ابوترابی تصریح کرد: روز سه شنبه نیز طرح انتقال محکومان به حبس را که مربوط به انتقال زندانیان ایرانی در خارج از کشور بود بررسی شد والبته لایحه مهم حبس‌زدایی نیز در دستور کار قرار دارد تا به زودی بررسی شود.
وی افزود: این لوایح همگی مهم و خوب هستند اما دارای نقاط ضعفی هستند که همین امر بررسی و تصویب نهایی آن را با تاخیر مواجه خواهد کرد. تصویب قوانین جامع و کامل زمانی بیش از یک روز یا یک هفته نیاز دارد. اما آنچه که مهم است، تلاش و عزم کمیسیون قضایی برای کاهش زمان رسیدگی‌هاست و امیدواریم بتوانیم لوایح مهمی چون کاهش عناوین مجرمانه و حبس‌زدایی را هرچه‌ سریع‌تر تعیین تکلیف کنیم.ابوترابی با بیان اینکه تلاش نمایندگان باید برای تصویب قوانین مناسب و کارآمد در قیاس با سال‌های گذشته دوچندان شود، گفت: نمایندگان از قبل باید اطلاعاتشان را درباره مسایل و موضوعات مطرح شده، بالا ببرند تا بتوانند از این اطلاعات برای تصویب قوانین استفاده کنند.
وی براستفاده از صاحب‌نظران و ایجاد کارگروه‌های تخصصی در حوزه انتخابیه از سوی نمایندگان تأکید کرد و افزود: بنده به‌عنوان یکی از نمایندگان، در حوزه انتخابیه، اقدام به تشکیل کارگروه‌هایی به تعداد کمیسیون‌های تخصصی مجلس کرده‌ام. این اقدام به‌طور حتم می‌تواند در کارشناسی‌تر شدن مصوبات و موضوعات کمک کند. ابوترابی با اشاره به جایگاه پر اهمیت کمیسیون‌ها در مباحث نظارتی اظهار داشت: کارکرد کمیسیون‌ها در مباحث نظارتی مجلس، همچون قانون‌گذاری مهم و قابل توجه است و به‌طور حتم خروجی کار کمیسیون‌ها در قیاس با صحن علنی از ظرفیت بالاتری برخوردار است؛ از این‌رو آنچه که به صحن مجلس می‌آید، سریع‌تر و بهتر مورد پذیرش نمایندگان قرار می‌گیرد.

تصویب قوانین جامع با افزایش جلسات کمیسیون‌ها
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز در گفت و گو با «حمایت»، در رابطه با لوایح مهم قضایی در کمیسیون گفت: لوایحی چون لایحه مجازات های جایگزین حبس، لایحه حبس زدایی در دستور کار قراردارند. محمدعلی اسفنانی افزود: همچنین قانون نحوه اجرای محکومیت مالی را نیز هفته آینده بررسی خواهیم کرد. عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: حجم کار در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بسیار بالا است. در کمیسیون‌های دیگر، قوانین محدود بوده که همراه با تعداد مواد بسیار کمتر از لوایح قضایی، مورد بررسی قرار می‌گیرند. اما در کمیسیون قضایی لوایحی با مواد قانونی بسیار زیاد باید به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد که بسیار زمان براست. موضوعات مورد بحث و بررسی دراین کمیسیون همچنین از حساسیت بالایی نیز برخوردار است زیرا لوایح قضایی با جان و مال و ناموس مردم ارتباط مستقیم دارد به همین دلیل دقت‌نظر بالایی را می‌طلبد.وی تصریح کرد: درکمیسیون تصمیم گرفته شده که مدت زمان بیشتری به امر بررسی و تصویب لوایح اختصاص داده شود . ما مجلس نهم را بسیار پر کار شروع کرده‌ و تلاش داریم این رویه را ادامه دهیم تا با اختصاص اوقات بیشتری در روند قانون‌گذاری با سرعت بیشتری همراه با دقت بالا عمل کنیم.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بررسی کارشناسانه لوایح در کمیسیون‌ها، باعث افزایش کارآمدی قوانین و تاثیرگذاری بیشتر آن ها بر جامعه می‌شود. افزایش جلسات تخصصی کمیسیون‌های مجلس موجب ارتقای کمی و کیفی قوانین خواهد شد.
وی افزود: از آنجا که حجم لوایحی که از شورای نگهبان اعاده می‌شود، آنقدر زیاد است که اگر کمیسیون ها بر روال معمول کار کنند، نمی‌توانند به همه آنها رسیدگی کنند. اسفنانی تصریح کرد: توجه تخصصی به قوانین، موجب می‌شود تا قوانینی جامع و مانع به تصویب مجلس برسد و ضمانت‌های اجرایی آنها سبب خواهد شد تا در جامعه تاثیرگذار باشند. قانونی که در تهیه آن دقت لازم نشده باشد، نمی‌تواند جامع و مانع باشد و تاثیرگذاری آن در جامعه زیر سوال خواهد رفت.

روند کار در کمیسیون قضایی زمانبر است
نیره اخوان بیطرف نیز در گفت و گو با «حمایت» روند رسیدگی به لوایح قضایی را در کمیسیون قضایی زمانبر دانست و گفت: قسمتی از این کندی کار مربوط به روند اداری است. وقتی لوایح در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرند و بعد در کمیسیون بررسی و تصمیم گیری ودر نهایت تصویب شوند، روند کار زمان‌بر خواهد بودکه البته برای داشتن قوانین جامع این صرف زمان و دقت اجتناب ناپذیر است. وی افزود: حجم کار در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بالا است و لوایح سنگین قضایی و با مواد بسیار زیاد نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد با پرکاری در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شاهد تعیین تکلیف لوایح مهم چون لایحه حمایت از خانواده در آینده نزدیک باشیم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.