×

رییس کل دادگستری یزد ساز و کار پیشگیری از جرم در اختیار دستگاه قضایی نیست

رییس کل دادگستری یزد ساز و کار پیشگیری از جرم در اختیار دستگاه قضایی نیست

رییس کل دادگستری یزد ساز و کار پیشگیری از جرم در اختیار دستگاه قضایی نیست

رییس-کل-دادگستری-یزد-ساز-و-کار-پیشگیری-از-جرم-در-اختیار-دستگاه-قضایی-نیست

رییس کل دادگستری یزد :
ساز و کار پیشگیری از جرم در اختیار دستگاه قضایی نیست
    

 رییس کل دادگستری استان یزد با تاکید بر این که پیشگیری از وقوع جرم از وظایف دستگاه قضایی است؛ افزود: متاسفانه قوانین وساز و کارهای اجرای این برنامه در اختیار دستگاه قضایی قرار نگرفته است.

غلامحسین حیدری در نشست دادستان‌های این استان در خصوص پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی با اشاره به این که جلوگیری از افزایش پرونده‌های ورودی، اطاله دادرسی و افزایش جمعیت کیفری زندان‌های کشور از دغدغه‌های بسیار بزرگ مقام معظم رهبری و همچنین رییس قوه قضاییه است، اظهارکرد: در جهت کاهش پرونده‌های ورودی از زمان ریاست آیت الله شاهرودی اقدامات زیادی در دستگاه قضایی صورت گرفته که تشکیل شوراهای حل اختلاف، ستادهای مردمی پیشگیری از وقوع جرم و غیره از جمله این فعالیت‌هاست. وی تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه را از اقدامات مهم در زمان تصدی آیت الله آملی لاریجانی دانست و افزود با تشکیل این معاونت در جهت کاهش پرونده های ورودی فعالیت های خوبی صورت گرفته است. در ادامه، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد نیز مسئولیت پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان‌ها را بر عهده دادستان‌ها دانست و اظهارکرد: طبق لایحه پیشنهادی روسای دادگستری‌ها به عنوان رییس شورای پیشگیری از وقوع جرم و دادستان‌ها به عنوان دبیر این شورا انجام وظیفه خواهند کرد. سید علی اصغر رفاهی با تاکید بر این که سیاست های دستگاه قضایی باید به بهترین نحو اجرا شود گفت: برای اولین بار همایش پیشگیری از وقوع جرم و کاهش پرونده های قضایی در کشور در آذر ماه سال جاری در یزد برگزار خواهد شد. وی همچنین برتشکیل بنیاد صیانت از نهاد خانواده در هر شهرستان برای تقویت خانواده و جامعه ای سالم تاکید کرد.

65 درصد از جرایم کشور ریشه در مواد مخدر دارد
مدیرکل پیشگیری‌های وضعی، امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هم در این نشست با اشاره به افزایش پرونده های ورودی در دستگاه قضایی اظهار داشت: آمارپرونده های ورودی به دستگاه قضایی از ده میلیون و 212 پرونده در سال 88 به بیش از 11 میلیون پرونده در سال 90رسیده است که رشد 12 درصدی را نشان می دهد. صادقی افزود: در سال 90 قریب به 600 هزار نفر وارد زندان های کشورشده اند که این تعداد زندانی جامعه را با تنش های زیادی روبه رو می کند و پیامدهای زیادی دارد. وی خاطر نشان کرد: 65 درصد از جرایم کشور ریشه در مواد مخدر دارد و بر همین اساس پیشگیری از جرایم مواد مخدر ازاولویت های کاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است. صادقی تاکید کرد: مصرف مواد مخدر پر خطر در سال 85 از 18 درصد به43 درصد در حال حاضر رسیده است که نیازمند توجه جدی و ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه است. وی با اشاره به این که کاهش جرایم دعاوی و آسیب‌های اجتماعی از وظایف اصلی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است، گفت پیشگیری از انگیزه ارتکاب جرم اولین گام اساسی در این زمینه است و با توجه به این که انگیزه بسیاری از جرایم عوامل اجتماعی و فرهنگی می باشد اداره کل پیشگیری های اجتماعی و فرهنگی برای بررسی این موضوع در این معاونت تشکیل شده است. صادقی گام دوم در زمینه پیشگیری را گرفتن فرصت و ابزار ارتکاب جرم از مجرم عنوان کرد و افزود: این مرحله نیاز به پیشگیری های وضعی، امنیتی و انتظامی دارد که اداره کل وضعی و امنیتی و انتظامی در این راستا تشکیل شده است. وی افزود: اگر تدابیر صورت گرفته در مراحل فوق موثر نبود با اجرای عدالت کیفری و اقدامات تأمینی و تربیتی با مجرمان برخورد می‌شد که در این زمینه نیز اداره کل پیشگیری های حقوقی و قضایی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تشکیل شده است.

قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالت هستند
بنا به این گزارش، همچنین رییس کل دادگستری یزد درهمایش توجیهی آموزشی وکلای دادگستری استان که با موضوع «تبیین اخلاق حرفه‌ای، تنش‌ها و آسیب‌های فراروی وکلا با رویکرد پیشگیری و صیانت اجتماعی» برگزار شد، اظهارکرد: قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالت هستند که برای رسیدن به حق تلاش می‌کنند. غلامحسین حیدری با اشاره به صفات یک وکیل گفت: نیت خالص و الهی داشتن در کار مهم ترین ویژگی‌هاست که باعث می‌شود از نگاه اقتصاد مدارانه به وکالت پرهیز شود. حیدری بر مطالعه دقیق و عمیق پرونده و تحلیل مستندات و بررسی قوانین مرتبط و حاکم بر موضوع تاکید وبیان کرد: وکلا همواره باید بدنبال افزایش دانش حقوقی خود و روزآمد کردن این اطلاعات باشند تا دفاع از حق و حقیقت به خوبی انجام گیرد. وی در پایان بر تلاش وکلا برای اصلاح و سازش و همچنین پرهیز از جرم تراشی و بزه زایی در دستگاه قضایی تاکید کرد

    

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.