×

شما قاضی نیستید، دادستان هستید

شما قاضی نیستید، دادستان هستید

شما قاضی نیستید، دادستان هستید

شما-قاضی-نیستید،-دادستان-هستید وکیل 

 

شما قاضی نیستید، دادستان هستید

 

شاید شما از جمله بیننده‌های برنامه شامگاهی 20:30 مورخ 1391/4/18 بوده باشید که در آن خبرنگار آشنای این برنامه - آقای نجف زاده – مصاحبه‌ای نه چندان صمیمی با جناب آقای جعفری دولت‌ آبادی - دادستان دادسرای عمومی و انقلاب تهران – ترتیب دادند. در اثنای این برنامه، خبرنکار خطاب به ...

دادستان گفت: «می دانم شما قاضی نیستید و دادستان هستید» غافل از این که دادستان به ویژه در شهر تهران، از قضات عالی رتبه کشوری محسوب می گردد و به طریق اولی ایشان از قضات می باشند. به تعبیر اصولیون، میان دو اصطلاح «قاضی» و «دادستان» رابطه عموم و خصوص مطلق وجود دارد، به این معنی که هر دادستانی قاضی است، ولی هر قاضی دادستان نیست.


اعلام نظر فوق، مرا به یاد این خاطره‌ای انداخت که یکی از همکاران چنین نقل کرد: یکی از دادیاران دیوان عالی کشور، با خودروی شخصی در تهران در حال تردد بود که مأمور راهنمای و رانندگی بنا به جهاتی وی را متوقف کرد. ایشان کارت قضاوت خود را به مأمور نشان داد، اما مأمور با دیدن آن گفت: «شما دادیاری اما بازپرس که نیستی»، حال آن که دادیاران دیوان عالی کشور از قضات عالی رتبه تشکیلات قضایی محسوب گردیده که بازپرس متعاقب سال ها خدمات قضایی و احراز سمت های متعدد، شاید به آن درجه برسد.


آیا بهتر نیست که برای مصاحبه با اشخاصی که متخصص رشته خاصی می باشند، از خبرنگاران آگاه در همان رشته استفاده شود و یا حداقل آنان را قبل از مصاحبه، آگاه‌ به آن تخصص نمایم؟ کما این که مصاحبه های آقای حیدری در برنامه شبانگاهی گفتگوی ویژه خبری 22:45 مصداق بارز مورد اخیر است.


البته این انتقاد و فقر بضاعت حقوقی در برخی فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی نیز به چشم می خورد که پیشتر به موردی از آن تجت عنوان نقدی بر فقدان بضاعت حقوقی سریال «روزهای زیبا» در قاضی دادگستر پرداختیم.

 

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.