×

آیا سابقه کیفری با مرور زمان حذف می شود؟

آیا سابقه کیفری با مرور زمان حذف می شود؟

رئیس کانون وکلای مرکز گفت وجود سابقه کیفری موجب می‌شود اشخاص تا مدت معین از برخی حقوق اجتماعی محروم شوند که چنین حالتی را سابقه کیفری یا سوء سابقه می‌نامند

آیا-سابقه-کیفری-با-مرور-زمان-حذف-می-شود؟

رئیس کانون وکلای مرکز گفت: وجود سابقه کیفری موجب می‌شود اشخاص تا مدت معین از برخی حقوق اجتماعی محروم شوند که چنین حالتی را سابقه کیفری یا سوء سابقه ( مقالات مرتبط با سوء سابقه - سوالات مرتبط با سوء سابقه )می‌نامند.

"علی نجفی توانا" ؛ در خصوص ارتکاب به جرائمی که باعث ایجاد سابقه کیفری می‌شود اظهار داشت: در کشور ما جرائمی همچون قتل، کلاهبرداری، جعل،‌ تجاوز، گروگانگیری،‌ سرقت مسلحانه و سرقت به طور عام و ... می‌شوند، آثاری تبعی دارند که شخص را از حقوق اجتماعی محروم می‌کند.

وی افزود: بر این اساس قانون مجازا‎ت‌هایی را برای مجرمان در نظر گرفته است.

کاربرد سجل کیفری در سازمان های دولتی - قواعد حاکم بر سجل کیفری در قانون جدید مجازات اسلامی 

این وکیل دادگستری در مورد حذف سابقه کیفری افرادی که مراحل مجازات خود را طی کرده‌اند تصریح کرد: براساس قانون جدید مجازات اسلامی مرتب برخی جرائم مشمول مرور زمان می‌شوند و سابقه کیفری آنها از پرونده شخص حذف می‌شود.

وی در مورد تکرار جرم از سوی برخی مجرمان افزود: در صورت وجود این سابقه با در نظر گرفتن زمانی معین، چنانچه شخصی مرتکب جرم دیگری شود مجازات و یا سابقه کیفری برای وی مقرر می‌‌گردد. 

نجفی توانا خاطرنشان کرد: وجود سابقه کیفری موجب می‌شود اشخاص تا مدت معین از برخی حقوق اجتماعی محروم شوند که چنین حالتی را سابقه کیفری، سجلّ کیفری( مقالات مرتبط با سجل کیفری - سوالات مرتبط با سجل کیفری ) یا سوء سابقه می‌نامند، اما با این کیفیت نمی‌توان همیشه این تهدید یا سوء سابقه را استمرار داد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.