×

رایزنی برای کاهش سقف مهریه از 110 سکه

رایزنی برای کاهش سقف مهریه از 110 سکه

رایزنی برای کاهش سقف مهریه از 110 سکه

رایزنی-برای-کاهش-سقف-مهریه-از-110-سکه وکیل 

 

 

رایزنی برای کاهش سقف مهریه از 110 سکه

 
رییس ستاد دیه کشور از حضور بیش از 11 هزار زندانی جرایم غیر عمد در زندان و آزادسازی 60 هزار زندانی از سال 69 تا امروز با همکاری افراد خیر خبر داد و گفت: با همکاری مجلس به دنبال کاهش سقف مهریه از 110 سکه هستیم.
 
به گزارش فارس، اسدالله جولایی دیروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه در تمام جوامع بشری دولت‌ها موظف به ایجاد امکانات لازم برای رفاه مادی و معنوی شهروندان خود هستند تصریح کرد: متاسفانه بعضی از افراد در جامعه دچار ناهنجاری یا هنجارشکنی می‌شوند که حکومت باید آنها را از بین مردم دور و در زندان محبوس کند تا جامعه در امان باشد.وی ادامه داد: در همین موضوع تعدادی از افراد هستند به دلیل جرم غیرعمد هم اکنون در زندان‌ها به سر می‌برند. این در شرایطی است که توانایی پرداخت دیه‌های در نظر گرفته شده را ندارند.رییس ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه در یک حادثه رانندگی، یک فرد مصدوم می‌شود یا فوت می‌کند گفت: بر اساس قانون مصوب بیمه شخص ثالث در سال 1340 باید به فرد آسیب دیده کمک می‌شد و کسی که آسیب رسان بود روانه زندان می‌شد. متاسفانه این قانون به مدت 40 سال دارای نقص بود و با نقایصی، به مرحله اجرا در می‌آمد. تا اینکه این موضوع در حکومت اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. زیرا بسیاری از کسانی که در زندان هستند، به دلیل دیه ، کارشان به این مرحله رسیده است.جولایی گفت: به دلیل نواقص موجود در قانون مصوب 1340 به این موضوع توجه نشده بود که چه مخاطراتی خانواده فرد آسیب دیده را مورد تهدید قرار می‌دهد و چه معضلاتی برای فردی که سرپرستش به زندان رفته است، به وجود خواهد آمد.رییس ستاد دیه کشور اذعان داشت: خوشبختانه با تلاش شهید لاجوردی، رییس وقت سازمان‌ زندان‌های کشور، برای اولین بار در ماه رمضان سال 1369 اولین جشن گلریزان در اتاق بازرگانی ایران برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد برگزار شد. این در شرایطی یود که در آن زمان هنوز به طور رسمی مبلغ دیه مشخص نشده بود.وی ادامه داد:‌ امروز مبلغ دیه در ماه‌های عادی 94 میلیون و 500 هزار تومان و در ماه‌های حرام 126 میلیون تومان است که اگر فرد دچار عوارض نخاعی، مغزی، نابینایی یا معلولیت شود، باید 5 تا 6 دیه به فرد آسیب دیده پرداخت شود.جولایی با اشاره به تشکیل ستاد دیه در کشور گفت: هم اکنون از طریق این ستاد پول به دست آسیب دیده و طلبکار شکات می‌رسد و زندانی از زندان آزاد می‌شود.
 
وی با اعلام این خبر که از سال 69 تا کنون بیش از 60 هزار زندانی جرایم غیر عمد با کمک مردم و رضایت اولیای دم از زندان آزاد شده‌اند گفت: حضرت امام راحل فرمودند که عبور از چراغ قرمزحرام است. حال چرا باید یک فرد نمازگزار، بدون گواهینامه رانندگی ‌کند، ‌سبقت غیر مجاز ‌بگیرد و جان خود و دیگران را مورد تهدید قرار ‌دهد.جولایی ادامه داد: نمازگزار نباید مهریه‌ای را در زمان ازدواج تعیین کند که زمینه ساز روانه شدن وی به زندان یا ایجاد فرزندان طلاق شود. مهریه‌های نجومی بی‌پایه است و به هیچ وجه نمی‌تـواند تامین کننده سلامت خانواده باشد.رییس ستاد دیه کشور اظهار داشت: با وجود اینکه تا امروز حمایت‌ها از زندانیان روندی صعودی را طی کرده است، اما با این وجود آسیب‌های بسیاری در انتظار خانواده افراد زندانی است که نمونه‌های عینی بسیاری از آنها وجود دارد. متاسفانه برخی از افراد بدون هیچ پشتوانه‌ای، اقدام به دریافت دسته چک می‌کنند و درآخر کار مجبور به دریافت ربا می‌شوند. رباخوار آنها را به زندان می‌اندازد و بعد به سراغ خانواده آنها می‌رود.وی به مرگ 800 هزار انسان، روانه شدن 9 میلیون آسیب دیده به بیمارستان‌ها و ورود 460 هزار نفر به زندان‌ها بر اثر عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی طی 50 سال گذشته اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته، قانون بیمه شخص ثالث اصلاح شده است و باعث شده تا روند ورود افراد به زندان سیری نزولی پیدا کند. به نحوی که قبل از اصلاح این قانون، ماهانه 57 نفر وارد زندان می‌شدند. این در شرایطی است که پس از اصلاح قانون، تعداد ورود افراد به زندان به 2 نفر در ماه رسیده است.جولایی گفت:‌ با تلاش کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به دنبال کاهش سقف مهریه از 110 سکه هستیم.وی خاطر نشان کرد: ‌با تلاش‌های صورت گرفته، سال گذشته 12 هزار و 830 نفر با کمک مردم از زندان‌ها آزاد شدند و 52 درصد از زندانیان ، با گذشت شکات، طعم آزادی را چشیدند.جولایی ادامه داد: هم اکنون بیش از 11 هزار نفر در زندان‌های کشور منتظر کمک مردم برای آزادی هستند. ما امیدواریم روزی برسد که دیگر هیچ زندانی به دلیل جرایم غیر عمد اسیر نشود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.