×

قوانینی که سربازان از آن بی‌اطلاعند

قوانینی که سربازان از آن بی‌اطلاعند

قوانینی که سربازان از آن بی‌اطلاعند

قوانینی-که-سربازان-از-آن-بی‌اطلاعند وکیل 

«حقوق سرباز» عنوان کتابی است که محمدرضا رحمت نگارش آن را به پایان رسانده است، وی هدف از نگارش این اثر را بیان قوانینی ذکر کرد که در حمایت از سربازان به تصویب رسیده‌اند، اما اغلب افراد از آنها مطلع نیستند./
این نویسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ با بیان این مطلب گفت: دست‌یابی افراد به حق مشروع‌شان به شرایطی نیاز دارد که نخستین گام آن اطلاع‌رسانی صحیح و به‌هنگام است.

وی با بیان این که «بیش از بیست سال از تصویب برخی از قوانین حمایتی سربازان می‌گذرد، اما بسیاری از افراد از آن مطلع نیستند» بیان کرد: به عنوان مثال قانونی مبنی بر تعلق دو سوم از حقوق پایه به همسران سربازان متأهل از طریق شماره حسابی که برای آنان در نظر گرفته می‌شود در سال 1366 تصویب شد، اما تاکنون بسیاری از سربازان متأهل بدون اطلاع از این قانون واستفاده از آن، خدمت وظیفه خود را به پایان رسانده‌اند.

استاد دانشگاه یزد ادامه داد: این اثر در قالب مجموعه قوانین و مقررات مربوط به نظام وظیفه است که با تأکید بر برخی از قوانین خاص، تنها به دسته‌بندی آنها می‌‍ردازد و توضیحات بیشتری ارایه نمی‌کند. هدف از تدوین این اثر نیز اطلاع‌رسانی به سربازان و خانواده‌های آنان برای برخورداری از حقوق مشروع‌شان است.

وی افزود: در دوران خدمت وظیفه خود اقدام به انتشار قوانین مربوط به سربازان در قالب فرم‌هایی کردم و آنها در اختیار صدوپنجاه نفر قرار دادم و برخی از این افراد با اطلاع از حقوق خود موفق به حل مشکلاتشان شدند، این در حالی بود که پیش از آن هیچ یک از آنان از این حقوق آگاهی نداشتند.

رحمت به برخی دیگر از قوانین اشاره کرد و گفت: عده‌ای از سربازان به دلایلی که در قوانین ذکر شده است، از خدمت وظیفه معافند، همچنین تنبیه «کلاغ‌پر» نیز از قوانینی به شمار می‌رود که در تاریخ بیست‌وسوم بهمن‌ماه سال 1382 اجرای آن توسط مسوولان پادگان‌ها ممنوع شده است.

این نویسنده در پایان خاطرنشان کرد: تدوین و نگارش این اثر پایان یافته، اماهنوز به انتشارات خاصی سپرده نشده است.

گفتنی است کتاب «نقش معماری و شهرسازی در پیش‌گیری از وقوع جرم» نوشته محمدرضا رحمت نیز از سوی بنیاد حقوقی میزان در نوبت چاپ قرار دارد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.