×

پاسخ به سئوال ها در رابطه با رهن

پاسخ به سئوال ها در رابطه با رهن

پاسخ به سئوال ها در رابطه با رهن

پاسخ-به-سئوال-ها-در-رابطه-با-رهن

پاسخ به سئوال ها در رابطه با رهن


آیا فروش ملکی که در رهن بانک قرار گرفته از حیث حقوقی صحیح است؟

فرض کنیم ملکی پیشتر به لحاظ اعطای تسهیلات بانکی در رهن بانک قرار گرفته و صاحب ملک پس از ساخت خانه قصد فروش آن را دارد یا این که شخصی برای خرید آپارتمان از تسهیلات بانکی استفاده می کند و در ازای مبلغ 10 میلیون تومان خانه را به رهن بانک می گذارد آیا حق فروش خانه را دارد؟ به طور اصولی رهن گذاشتن آپارتمان یا ملک از طرف رهن گذارنده (راهن) به پایه و اساس مالکیت او لطمه ای وارد نمی کند و صرف فروش آن با رعایت حقوق مرتهن (رهن گیرنده در این مثال بانک) منعی ندارد. با این حال باید توجه داشت:

1-فروش ملک یا آپارتمانی که به رهن گذاشته شده بدون اجازه مرتهن (بانک) به شرط حفظ حقوق بانک بلامانع است.

2- هنگام تنظیم سند فروش باید قید شود که ملک آپارتمان در رهن بانک است و به حقوق مرتهن اشاره شود.
  

آیا می توان ملکی را که به مبلغ 10 میلیون تومان در رهن بانک است و یکصد میلیون تومان ارزش دارد نسبت به مازاد آن برای آزادی متهم در دادسرا یا دادگاه وثیقه گذاشت؟

در اینجا راهن نمی تواند ملکی را که قبلاً در رهن بوده برای آزادی متهم در وثیقه قرار دهد زیرا با این اقدام به حقوق بانک لطمه وارد می آورد مگر اینکه از بانک اجازه بگیرد. زیرا هرگاه متهمی که وثیقه می سپارد و در مواقعی که حضورش در دادگاه ضروری باشد، حاضر نشود با رعایت سایر شرایط قانونی وثیقه مزبور ضبط می شود و چه بسا تحت شرایطی خسارات و ضرر و زیان ناشی از جرم نیز از این محل برداشت شود از این رو وثیقه گذاشتن ملک رهنی نزد مقامات قضایی خالی از اشکال نبوده و با حقوق بانک (مرتهن) منافات دارد.

 روزنامه ایران، شماره 5139 به تاریخ 9/5/91، صفحه 16 (قضایی - حقوقی)

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.