×

جرم مطبوعاتی چیست؟

جرم مطبوعاتی چیست؟

در تعریف جرم مطبوعاتی اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما بر اساس اصل 24 قانون اساسی جرم مطبوعاتی جرمی است که مبتنی بر انتشار مطالب مخل به مبانی اسلام و یا حقوق عمومی به وسیله مطبوعات باشد و تفسیر این عناوین و مصادیق آنها را قانون مطبوعات بیان می‌کند

جرم-مطبوعاتی-چیست؟

در تعریف جرم مطبوعاتی اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما بر اساس اصل 24 قانون اساسی جرم مطبوعاتی جرمی است که مبتنی بر انتشار مطالب مخل به مبانی اسلام و یا حقوق عمومی به وسیله مطبوعات باشد و تفسیر این عناوین و مصادیق آنها را قانون مطبوعات بیان می‌کند.

 با توجه به اینکه در اصل 168 قانون اساسی، هیچ اشاره‌ای به مدخلیت قانونی در تعریف جرم مطبوعاتی نشده است، این امر ناشی از عدم اختلاف در تعریف جرم مطبوعاتی دانسته شده است، اختلافی که به وضوح در تعریف جرم سیاسی، بین حقوقدانان و سیستم‌های مختلف حقوقی به چشم می‌خورد. ولی به نظر می‌رسد در تعریف جرم مطبوعاتی نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد.
 
جرم مطبوعاتی به عمل محرمانه‌ای گفته می‌شود که قواعد جزایی حاکم بر چاپ، انتشار و توزیع مطالبی که خطاب آن با عموم جامعه باشد را نقض کند، این جرم مطبوعاتی صرفاً شامل انتشارات مکتوب است.
 
اما بعضی از نویسندگان جرائم مطبوعاتی را جرائمی می‌دانند که در قانون مطبوعات احصاء شده‌اند و مطبوعات مرتکب آن می‌شوند.
 
برخی دیگر از نویسندگان جرائم مطبوعاتی را عبارت از افعالی می‌دانند که در قانون مطبوعات به قید مجازات ممنوع شده است،  برخی دیگر نیز معتقد است که در حال حاضر هرگونه جرمی که در قانون مطبوعات سال  1364 احصاء شده است و به وسیله مطبوعات ارتکاب شود، جرم مطبوعاتی است.
 
دکتر گودرز افتخار جهرمی در تعریف جرم مطبوعاتی می‌گوید: "تعریف جرم مطبوعاتی همان چیزی است که در ابتدا به ذهن هر فردی متبادر می‌شود: جرم و عمل مجرمانه‌ای‌ که به وسیله مطبوعات انجام شود جرم مطبوعاتی است.  
 
در نهایت بر اساس اصل 24 قانون اساسی می‌توان این تعریف را از جرم مطبوعاتی به دست داد: جرم مطبوعاتی عبارتست از انتشار مطالب مخل به مبانی اسلام و یا حقوق عمومی به وسیله مطبوعات، تفصیل و مصادیق آنها را قانون معین می‌کند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.