×

جزئیات کامل استخدام 500 قاضی ویژه شوراهای حل اختلاف

جزئیات کامل استخدام 500 قاضی ویژه شوراهای حل اختلاف

جزئیات کامل استخدام 500 قاضی ویژه شوراهای حل اختلاف

جزئیات-کامل-استخدام-500-قاضی-ویژه-شوراهای-حل-اختلاف وکیل 

همانگونه که پیش از این نیز اطلاع رسانی شده بود، در سال جاری 500 قاضی ویژه شوراهای حل اختلاف، به استخدام قوه قضائیه درخواهد آمد

. برنامه ریزی های لازم برای انجام این مهم توسط مرکز جذب و آزمون معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه با همکاری مرکز امور شوراهای حل اختلاف انجام گرفته است و به احتمال فراوان آزمون مربوطه در دهه سوم شهریور ماه به صورت متمرکز در تهران برگزار می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای حل اختلاف مرکزی، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی احمدی میانجی رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضاییه در گفتگویی با نشریه بازار کار، به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته است.
- پیشنهاد استخدام 500 قاضی ویژه شوراهای حل اختلاف از کدام ناحیه ارائه شد و متولی جذب و استخدام این افراد مرکز امور شوراهای حل اختلاف خواهد بود و یا اینکه مرکز جذب و آزمون معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه مسئولیت این مهم را برعهده خواهد داشت؟
* این پیشنهاد از جانب مرکز امور شوراهای حل اختلاف به رئیس محترم قوه قضائیه ارائه شد و با موافقت ایشان مقرر شد از بین اعضاء و کارکنان شوراهای حل اختلاف که دارای مدرک تحصیلی کارشناس حقوق و واجد شرایط عمومی تصدی منصب قضا باشند، تعداد 500 نفر به عنوان قاضی ویژه شوراهای حل اختلاف استخدام شوند.
طبیعتاً دستور ریاست محترم قوه قضائیه برای عملیاتی کردن این مهم خطاب به مرکز امور شوراهای حل اختلاف نبود به علت اینکه ما جنبه استخدامی نداریم، بلکه خطاب به معاونت آموزش تحقیقات قوه قضائیه صادر شد که استخدام قاضی از وظایف این معاونت است. گزینش پذیرفته شدگان نیز برعهده گزینش قوه قضائیه خواهد بود.

- نقش مرکز امور شوراهای حل اختلاف در اجرایی کردن این مهم چیست؟
* معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه پس از دستور ریاست قوه قضاییه نسبت به عملیاتی کردن این مهم اقدام کردند. آگهی مربوطه با همکاری مرکز امور شوراهای حل اختلاف تنظیم و منتشر شد و متقاضیان مدارکشان را ارسال کردند. درخواست ها توسط مرکز امور شوراهای حل اختلاف تنظیم و منتشر شد و متقاضیان مدارکشان را ارسال کردند. درخواست ها توسط مرکز امور شوراهای حل اختلاف جمع آوری و بررسی شد و نفرات واجد شرایط انتخاب شدند. مرکز امور شوراهای حل اختلاف سعی کرد تا در این رابطه در حد توان خود همکاری لازم را با معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه داشته باشد.

- آزمون مربوطه چه زمانی و در کجا برگزار می شود؟
* آزمون به صورت خاص و متمرکز در تهران برگزار می شود. محل برگزاری آزمون نیز مشخص شده است و معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه قرارداد آن را نیز منعقد کرده است. در رابطه با زمان برگزاری آزمون هنوز تاریخ دقیقی تعیین نشده است، اما به احتمال زیاد در دهه آخر شهریور ماه برگزار می شود. این آزمون جدای از آزمون کتبی عمومی تصدی امر قضا است که توسط معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه در 25 آبان ماه برگزار می شود. آزمون تصدی امر قضا ویژه شوراهای حل اختلاف به صورت خاص برگزار می شود.

- کارت ورود به جلسه آزمون چه زمانی منتشر می شود؟
* کارت ورود به جلسه آزمون 2 روز مانده به برگزاری آزمون توزیع می شود. در این رابطه اطلاع رسانی لازم از طرق مختلف صورت خواهد گرفت و متقاضیان در تاریخ های اعلام شده باید برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون خود اقدام کنند.

- ثبت نام متقاضیان چه زمانی و از چه طریقی انجام گرفت؟
* آگهی ثبت نام متقاضیان از طریق سایت های استانی شوراهای حل اختلاف و سایت مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه اطلاع رسانی شد. این اطلاع رسانی تقریباً اوایل سال جاری صورت گرفت. به عبارت دیگر شوراهای حل اختلاف هر استان سایت مختص به خود را دارد و مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه نیز سایت مختص به خود را دارد، آگهی ثبت نام متقاضیان از طریق این سایت ها منتشر شد.

- شرایطی که برای پذیرش و ثبت نام متقاضیان تصدی امر قضا ویژه شوراهای حل اختلاف درنظر گرفته شد همانند شرایط پذیرش سایر قضات بود و یا اینکه تفاوت هایی داشت؟
* شرایط همان شرایطی بود که برای تصدی منصب قضا لازم است. با این تفاوت که متقاضیان تصدی امر قضا ویژه شوراهای حل اختلاف باید 3 سال سابقه خدمت در شوراهای حل اختلاف داشته باشند و در حال حاضر نیز شاغل این شوراها باشند. اگر کسی 3 سال سابقه خدمت داشته باشد اما در حال حاضر در شوراهای حل اختلاف شاغل نباشد، واجد شرایط شناخته نمی شوند.

- در نهایت چه تعداد متقاضی واجد شرایط موفق به ثبت نام در این آزمون شدند و از این تعداد چند نفر شامل خانم ها و چند نفر شامل آقایان می شوند؟
* تعداد دقیق متقاضیان واجدشرایط را به یاد ندارم. اما حدود 2500 متقاضی آقا و حدود 1600 متقاضی خانم در این آزمون ثبت نام کردند که همگی از اعضاء و کارکنان شوراهای حل اختلاف هستند.

- حدنصاب پذیرش متقاضیان کسب چه نمره ای است و آیا برای پذیرش خانم ها تعداد خاصی تعیین شده است؟
* حدنصاب پذیرش افراد کسب نمره 12 است و علی الاصول درصدی از سهمیه استخدامی برای خانم ها در نظر گرفته شده است که البته تعداد دقیق آن فعلا مشخص نیست.

- نتایج آزمون چه زمانی اعلام می شود و آیا مشخص شده است که شوراهای حل اختلاف هر استان چه تعداد قاضی جذب خواهند کرد؟
* متولی برگزاری آزمون و اعلام نتایج معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه خواهد بود. تهیه سوالات، تصحیح اوراق، اعلام نتایج، مصاحبه علمی و... برعهده این معاونت است. در رابطه با سهمیه مورد پذیرش در هر استان نیز تاکنون توزیع استانی صورت نگرفته است و صرفاً ثبت نام متقاضیان انجام شده است.

- فکر می کنید فرآیند جذب متقاضیان چه مدت به طول بکشد و پذیرفته شدگان نهایی چه زمانی مشغول به کار شوند؟
* فرآیند جذب همانند فرآیند جذب سایر قضات است. بعد از اعلام نتایج اولیه، مصاحبه علمی پذیرفته شدگان انجام می گیرد و بعد از آن افراد پذیرفته شده گزینش می شوند و در نهایت کسانی که پذیرفته شده نهایی محسوب می شود وارد مرحله آموزش می شوند. البته آموزش قضات ویژه شوراهای حل اختلاف متفاوت با آموزش سایر قضات است و آموزش های مختص به خود را دارد.
اگر معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه در این رابطه جدی حرکت کند که البته به نظر می رسد با توجه به نیازی که وجود دارد کاملاً جدی است، من فکر می کنم پذیرفته شدگان نهایی با طی دوره آموزشی مربوطه در نیمه دوم سال 92 در شوراهای حل اختلاف مربوطه مستقر و مشغول به کار شوند.

- برنامه آینده مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه برای استخدام قاضی ویژه این شوراها چیست؟ آیا پیشنهادی در این رابطه ارائه شده است؟
* به طور کلی فعالیت در شوراهای حل اختلاف جنبه افتخاری دارد و تلاش داریم از این به بعد نیروهایی جذب این شوراها کنیم که جنبه استخدامی نداشته باشند. البته این مشروط بر این است که مجلس شورای اسلامی قانون دائمی شوراهای حل اختلاف را که بناست سال آینده مورد بحث و بررسی قرار دهد، تصویب کند. با تصویب این قانون ما طبق آن عمل می کنیم.

- اگر موافق باشید مقداری از بحث آزمون جدا شویم و به بحث های دیگر مربوط به شوراهای حل اختلاف بپردازیم. در حال حاضر چه تعداد شورای حل اختلاف در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات هستند و چه تعداد نیرو در آن ها مشغول به کار هستند؟
* مجموعاً حدود 8 هزار شورای حل اختلاف در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات مربوطه هستند که به طور تقریبی نصف به نصف شهری و روستایی هستند. مجموع نیروهای شاغل شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور نیز حدود 38 هزار نفر است.

- در حال حاضر متقاضیان زیادی وجود دارند که علاقمندند در شوراهای حل اختلاف به صورت افتخاری مشغول به کار شوند. این افراد باید برای این مهم به کجا مراجعه کنند؟
* ما برای عضویت اعضاء شوراها سعی می کنیم کسانی را انتخاب کنیم که عموماً به سراغ آن ها می رویم. اعتقاد داریم اعضاء شوراهای حل اختلاف باید وجهه مردمی داشته باشند و مورد احترام مردم باشند. اما علاقه مندان به فعالیت در شوراهای حل اختلاف نیز می توانند برای این منظور به دادگستری شهرستان متبوع خود مراجعه کنند و درخواست خود را ارائه دهند. مدارک افراد جمع آوری و به استان مربوطه ارجاع می شود. کمیته ای در استان وجود دارد که درباره پذیرش متقاضیان تصمیم می گیرد و صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار می دهد. این پروسه برای اعضاء و کارکنان شورا به یک شکل طی می شود.

- برای بسیاری از کارکنان شوراهای حل اختلاف این حق مسلم ایجاد شده است که بعد از سال ها فعالیت و ارائه خدمت در این شوراها، دارای امنیت شغلی مناسبی باشند. آیا در این راستا اقدام خاصی صورت گرفته است؟
* همانگونه که اشاره شد، شاکله و اصالت شوراهای حل اختلاف در مسئله افتخاری بودن آنهاست. از ابتدا هم برای اعضاء شوراهای حل اختلاف جنبه استخدامی پیش بینی نشده بود. برای اعضاء شوراها از ابتدا مقرر شده بود که این افراد به صورت افتخاری با شوراهای حل اختلاف همکاری داشته باشند. اعضاء شوراها عمدتاً شاغل در ادارات هستند و وقت اضافه خود را در شوراها اشتغال دارند و یا اینکه بازنشسته هستند و مشغول ارائه خدمت در شوراهای حل اختلاف هستند. اما کارکنان شوراها وضعیت متفاوتی دارند. این افراد عمدتاً جوان و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی هستند و مشمول این رویه نمی شوند. مطمئناً همه مسئولین ذیربط در قوای سه گانه باید برای آن ها یک فکری بکنند و راهکاری مناسبی برای امنیت شغلی آنها ارائه دهند.
در مجموع اینکه، اعضاء شوراها نباید انتظار استخدام داشته باشند اما نسبت به کارکنان به عقیده من با توجه به اینکه نیروهای جوانی هستند قاعدتاً باید انتظار داشته باشند که از نظر شغلی امنیت داشته باشند و همه مسئولان ذیربط بخصوص دستگاه قضایی نیز باید فکری برای آنان بکنند.

- در پایان اگر صحبت خاصی باقی مانده بفرمایید؟
* من از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی تقاضا دارم وضعیت کارکنان شوراهای حل اختلاف را به صورت مناسبی ساماندهی کنند. این افراد که حدوداً تعدادشان به 13 هزار نفر می رسد و اکثراً هم دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند گاهاً 6، 7 و 8 سال است که در شوراهای حل اختلاف فعالیت می کنند و این حق مسلم آنهاست که امنیت شغلی مناسبی داشته باشند و یا حداقل از نظر بیمه اجتماعی وضعیت مشخصی داشته باشند. این حق کارکنان شوراهای حل اختلاف است که در مقابل زحماتی که می کشند امنیت شغلی مناسبی داشته باشند تا به تبع آن انگیزه مضاعف برای کار و خدمت به دست آورند. انتظار داریم مجلس نهم به خصوص کمیسیون های حقوقی و اجتماعی مجلس که اعضاء آن ها اطلاعات کاملی از وضعیت کاری کارکنان شوراهای حل اختلاف دارند و متوجه این موضوع هستند که این افراد چه باری از روی دوش دستگاه قضایی کشور برمی دارند، به این مشکل اهمیت بدهند و نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: نشریه ماوی 25 مرداد 91

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.