×

حمایت دستگاه قضا از سرمایه گذاری قانونمند

حمایت دستگاه قضا از سرمایه گذاری قانونمند

رییس قوه قضاییه بر حمایت همزمان و به دور از «افراط و تفریط» از کارگران و کارآفرینان تأکید کرد و گفت قوه قضاییه از سرمایه‏گذاری حقیقی که در چارچوب قوانین باشد حمایت می‏کند آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» در جلسه مسئولان عالی قضایی با گرامی‌داشت روز کارگر خاطرنشان کرد اقتصاد مقاومتی با واردات بی‏رویه و رها کردن تولید محقق نمی‏شود و «کارگران» رکن رکین اقتصاد مقاومتی هستند رییس دستگاه قضا همچنین از کارگران کشور به عنوان «گروه عظیم زحمتکشان که بار تولید را برعهده دارند» یاد کرد و افزود امیدواریم دولت و بخش خصوصی برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی دست به دست هم بدهند تا وضع تولید و اشتغال، بهتر و انتظارات مردم برآورده شود

حمایت-دستگاه-قضا-از-سرمایه-گذاری-قانونمند

رییس قوه قضاییه بر حمایت همزمان و به دور از «افراط و تفریط» از کارگران و کارآفرینان تأکید کرد و گفت: قوه قضاییه از سرمایه‏ گذاری حقیقی که در چارچوب قوانین باشد حمایت می‏کند.آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» در جلسه مسئولان عالی قضایی با گرامی‌داشت روز کارگر خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی با واردات بی‏رویه و رها کردن تولید محقق نمی‏شود و «کارگران» رکن رکین اقتصاد مقاومتی هستند. رییس دستگاه قضا  همچنین از کارگران کشور به عنوان «گروه عظیم زحمتکشان که بار تولید را برعهده دارند» یاد کرد و افزود: امیدواریم دولت و بخش خصوصی برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی دست به دست هم بدهند تا وضع تولید و اشتغال، بهتر و انتظارات مردم برآورده شود.

آیت‌الله آملی‏ لاریجانی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی و تلاش دولت در تحقق «اقتصاد مقاومتی» اظهار کرد: فراموش نکنیم که همه کارها را نباید به دولت سپرد، بلکه بخش خصوصی نیز نقشی اساسی در اقتصاد مقاومتی دارد زیرا تجربه نشان داده است که در امور اقتصادی مدیریت بخش خصوصی به طور معمول بهتر از مدیریت دولتی عمل می‌کند.

  لزوم توجه به استیفای حقوق کارگران

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه استیفای حقوق کارگران باید مورد توجه قرار گیرد، برقراری تعادل در حوزه کار را ضروری برشمرد و تصریح کرد: نباید به گونه‌ای در حمایت از حقوق کارگران عمل شود که سرمایه‌گذار را از فعالیت اقتصادی منصرف کند و از سوی دیگر دلالان و واسطه‌ها هم بدون آنکه در فعالیت مولد اقتصادی شرکت کنند، از تولیدکنندگان که با انواع مشکلات روبه رو هستند بهره بیشتری ببرند.

   مهمترین ویژگی شهید مطهری شناخت نیازهای جامعه بود

آیت الله آملی‎لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با گرامی‌داشت روز معلم، «شهید مطهری» را معلم بزرگی که راهی جدید را در زمینه تبلیغ دین به منصه ظهور رساند توصیف کرد و گفت: «شهید مطهری» ویژگی‌های برجسته فراوانی داشت اما مهمترین ویژگی ایشان شناخت نیازهای جامعه و پاسخگویی به آنها با زبان روز بود. رییس دستگاه قضا اظهار کرد: در زمان حیات «شهید مطهری» علمای بزرگی در حوزه حضور داشتند که در برخی از علوم دینی از ایشان جلوتر بودند، اما «شهید مطهری» زبان جامعه و بویژه نسل جوان و دانشگاهی را بهتر می‏دانست.

وی با بیان اینکه «برخورداری از معلومات دینی و توانایی عرضه و تبلیغ دین» دو مقوله جدا از هم به‌شمار می‌روند، اضافه کرد: گاهی نسل جوان زبان برخی از علمای ما را درک نمی‎کند البته منظور از زبان، الفاظ و کلمات نیست بلکه کیفیت القای معارف مد نظر است و «شهید مطهری» برای همه ما در تبیین معارف دینی یک الگو است.

   آمریکا و اروپا همه جا از حقوق بشر دم می‌زنند

برگزاری انتخابات در سه کشور منطقه موضوع دیگری بود که مورد توجه رییس دستگاه قضا قرار گرفت.

آیت‌الله آملی لاریجانی برگزاری انتخابات در عراق، افغانستان و سوریه را به دلیل وجود جریان‎های اسلامی و انقلابی در این کشورها بسیار با اهمیت دانست و افزود: موقعیت خاص این کشورها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا عراق و افغانستان همسایگان کشور ما به شمار می‌آیند و از این منظر رویدادهای این دو کشور با اهمیت تلقی می‌شود و سوریه نیز با توجه به اینکه در خط مقدم جبهه مقاومت قرار دارد برای جمهوری اسلامی حایز اهمیت است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه «پیش‏بینی می‌شود به دنبال برگزاری انتخابات در این کشورها حکومت‏های مردمی و اسلامی برخلاف میل کشورهای غربی روی کار بیایند» گفت: اکنون غربی‌ها در منطقه دچار تضاد و تناقض عجیبی شده‌اند زیرا از یک سو مدعی دفاع از دموکراسی، لیبرالیزم و حقوق بشر هستند و از سوی دیگر می‌بینند در این کشورها پایبندی به دموکراسی و برگزاری انتخابات به نفع‏شان نیست در نتیجه به حمایت از تروریسم روی آورده‌اند.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: آمریکا و اروپا همه جا از حقوق بشر دم می‌زنند اما گویا یادشان رفته است که در افغانستان، عراق، سوریه و بحرین نیز حقوق بشری وجود دارد و یا از انتخابات و دموکراسی با صدای بلند سخن می‌گویند ولی از یاد برده‌اند که در بحرین به مردم آزادی برای حق دادن حتی یک رأی به هر شهروند داده نمی‌شود.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه غربی‌ها در عراق و سوریه نیز موافق جریانی که به نظر می‌رسد رأی اکثریت را داشته باشد، نیستند گفت: به همین دلیل در آشکار و پنهان از جریان‌های مخالف حمایت می‌کنند، همچنین با واسطه و یا بی‌واسطه گروه‌های افراطی و تروریستی را تسلیح می‌کنند. در افغانستان هم شاهدیم که غربی‏ها با گروه طالبان و دیگر شبه نظامیان مخالف دولت ملاقات کرده و قول و قرارهایی میانشان رد و بدل می‌شود. آیت‌الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تبریک فرا رسیدن حلول ماه رجب و میلاد امام محمد باقر (ع) اظهار امیدواری کرد زمینه برخورداری از فیوضات این ماه برای همگان فراهم شود. رییس دستگاه قضا با بیان اینکه بر اساس برخی از نقل‌ها حتی در دوره جاهلیت نیز به ماه رجب احترام گذاشته می‌شد و حاجتمندان به انتظار فرا رسیدن این ماه می‌نشستند، تصریح کرد: در روایات ما برای سه ماه رجب، شعبان و رمضان آثار بسیاری ذکر شده است و در این میان ماه رجب مدخل و زمینه‏ساز کسب آمادگی برای دو ماه دیگر به شمار می‌رود.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: در این روایت آمده است که خداوند تبارک و تعالی در آسمان هفتم ملکی به نام «داعی» نصب می‌کند که وقتی ماه رجب وارد می‌شود ندا می‌دهد؛ اینکه آسمان هفتم به معنایی که در نصوص قرآنی آمده است، چیست؟ بحث معرفتی بزرگی لازم دارد.

رییس دستگاه قضا سپس با قرائت روایت «فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ تَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ.» تعابیر این روایت را بسیار عجیب و تکان‌دهنده دانست.

آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: گرچه شاید برخی از فقرات این روایت در دیگر روایات نیز به‌چشم بخورد، اما تعابیر « أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی: من همنشین کسی هستم که با من همنشین باشد »، همچنین « و مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی: پیروی می‌کنم از کسی که از من پیروی کند»، «فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ: هر کسی در این ماه مرا بخواند، پاسخش را می‌دهم»، « وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ: و هرکس درخواستی از من بکند به او عطا می‌کنم» تعابیری بسیار ارزشمند و مهم است.

رییس قوه قضاییه با تأکید و توجه به عبارت « فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ: هر کس به آن (ماه رجب) تمسک جوید به من (خدا) می‌رسد»، گفت: درباره تعبیر وصول الی الحق باید گفت که حق تعالی در همه جا حاضر و ناظر است؛ بنابراین غفلتی بزرگتر از این برای انسان نیست که از این حقیقت عظیم حاضر و ناظر غفلت کند، سپس به ندای دعوت حق تعالی در چنین ماه‌هایی نیز بی‌توجه باشد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با یادآوری مطالبی که مرحوم «میرزا جوادآقا ملکی تبریزی» در ذیل این روایت در کتاب «المراقبات»‌ نگاشته‌ و «آه»‌‌هایی که این عالم ربانی در حسرت فیوضات ماه رجب کشیده است، افزود: حق تعالی که همه چیز قائم به اوست، این سفره عظیم نعمت را پهن کرده‌ است اما ما در طی روز، ماه و سال در غفلت هستیم. باید از خود بپرسیم که چه مقدار آن حقیقتی را که در همه جا حاضر است،یاد می کنیم؟

رئیس دستگاه قضا با قرائت بخشی از مناجات شعبانیه «إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّی تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَی مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ» افزود: در این مناجات از خداوند می‌خواهیم تا چشم‌های ما را به سوی او باز کند که معدن عظمت است. و در ادامه مناجات آمده است « إِلَهِی وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیْتَهُ فَأَجَابَکَ وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ فَنَاجَیْتَهُ سِرّا: یعنی خدایا! مرا از آنان قرار ده که ندایشان کردی، پاسخت گفتند و نگاهشان کردی، مدهوش جلال تو شدند، با آنان، راز گفتی و نجوا کردی» نظر خداوند متعال انسان را از خود بی‌خود می‌کند، آن وقت همه چیز و همه کس در مقابل او رنگ می‌بازند. گفتنی است؛ با دستور رییس قوه قضاییه از این پس «غلامحسین اسماعیلی»، رییس کل دادگستری استان تهران و «عباس جعفری دولت آبادی»، دادستان عمومی و انقلاب تهران به عنوان عضو رسمی ازاین پس درجلسات مسئولان عالی قضایی شرکت خواهند کرد.

در جلسه مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره اصلاح و الحاق موادی از آیین‌نامه «تعیین گروه‎های شغلی و ضوابط مربوط به ارتقای گروه و تغییر مقام قضات» ادامه یافت.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.