×

جزییات قانون جدید راهنمایی و رانندگی

جزییات قانون جدید راهنمایی و رانندگی

جزییات قانون جدید راهنمایی و رانندگی

جزییات-قانون-جدید-راهنمایی-و-رانندگی

                                         جزییات قانون جدید راهنمایی و رانندگی

رییس پلیس راهور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: قانون جدید راهنمایی و رانندگی - اخذ جرایم - از دهم اردیبهشت ماه امسال در سراسر کشور به اجرا در می آید.

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار' اسکندر مومنی' روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگاران، به ابلاغ این قانون در چهارشنبه هفته گذشته اشاره کرد و افزود: این قانون تمامی موارد دخیل در آمد و شد وسایل نقلیه را در نظر گرفته و عوامل دخیل در حمل و نقل، مشمول این قانون خواهند شد.

وی با بیان اینکه مردم نباید نگران اجرای این قانون باشند، گفت: این قانون در نهایت تدبیر و مدیریت اجرا می شود و تنها برای متخلفین جای نگرانی خواهد داشت.

سردار مومنی خاطر نشان کرد، حدود 98 درصد مردم به دلیل رعایت قوانین، مشمول جرایم این قانون نخواهند شد و اجرای آن به جز آرامش، برای مردم چیزی دیگری ندارد.

رییس راهور ناجا افزود: این قانون حقوق و تکلیف مردم را توام در نظر گرفته و یک طرفه نیست، ولی به هیچ وجه اجازه نمی دهیم در اجرای قانون، اجحافی در حق مردم صورت گیرد.

*** معافیت پنج ساله برای خودروهای صفر کیلومتر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به قانون معافیت پنج ساله برای خودروهای صفر کیلومتر اشاره کرد و گفت: طبق این قانون، معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر از 2 سال به 5 سال افزایش می‌یابد و این خودروها نیازی به معاینه فنی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: پلیس به خودروهای فاقد مجوز معاینه فنی، اجازه تردد نخواهد داد البته از تردد خودروهای صفر کیلومتری که نقص فنی داشته باشد نیز جلوگیری خواهد کرد.

***افزایش مهلت پرداخت جریمه

مؤمنی یکی دیگر از تسهیلات قانون جدید را افزایش مهلت پرداخت جریمه‌ها عنوان کرد و افزود، در این قانون مهلت پرداخت جریمه از یک ماه به دو ماه افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: همچنین در بودجه امسال، بندی گنجانده شد تا مبلغ جریمه‌های دو برابر شده، بخشوده شود و متخلفان تنها اصل مبلغ جریمه را پرداخت کنند. این موضوع در صورت تصویب مجلس به اجرا درخواهد آمد و فقط در سال 1390 اعتبار دارد.

***دخیل کردن مقصران در تصادفات

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: طبق تبصره 3 ماده 14 قانون تخلفات رانندگی در صورتی که بر اساس نظر کارشناس تصادف، نقص راه یا وسیله نقلیه در تصادف مؤثر باشد حسب مورد، مسئولان ذیربط پاسخگو بوده و ملزم به پرداخت غرامت هستند.

***اعلام تقصیر عابران پیاده در تصادفات

مؤمنی یکی دیگر از شرایط قانون جدید را نقش عابر پیاده در تصادفات دانست و افزود: اگر عابر پیاده از مسیر مشخص (گذرگاه عابر پیاده یا پل هوایی) استفاده نکند و در صورتی که راننده هم قانون را رعایت کرده باشد عابر مقصر شناخته شده و مسئولیتی متوجه راننده نیست.

وی اظهار داشت: انتقال اجساد کشته‌شدگان تصادفات یکی از مشکلات بود که در قانون جدید، اورژانس، سازمان هلال احمر و دیگر دستگاه‌های ذیربط در این زمینه مسئول شناخته شدند.

*** شوراهای حل اختلاف نقشی در رسیدگی به اعتراضات ندارند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد، طبق قانون جدید برای رسیدگی به اعتراضات مردم، دو فرآیند پیش‌بینی شده، در گام نخست، افراد می‌توانند به واحد اجراییات پلیس راهور در سراسر کشور مراجعه و اعتراض خود را مطرح کنند.

مؤمنی ادامه داد: اگر در این مرحله اعتراضشان به نتیجه نرسید یا نسبت به آن اعتراض داشتند شعبه قضایی ویژه‌ای که در همه حوزه‌های راهنمایی و رانندگی ایجاد خواهد شد به اعتراض آنان رسیدگی خواهد کرد.

این مقام نیروی انتظامی ادامه داد: این شعبه قضایی متشکل از یک قاضی با حکم رئیس قوه قضائیه و یک کارشناس پلیس راهنمایی و رانندگی خواهد بود که حکم این شعبه قضایی، نهایی و امکان تجدیدنظر وجود ندارد.

سردار مؤمنی گفت: با اجرای این قانون و استقرار شعبه قضایی، شوراهای حل اختلاف به اعتراضات مردم در زمینه راهنمایی و رانندگی ورود نخواهد کرد.

***استفاده ار بازرسان نامحسوس

مؤمنی یکی دیگر از شرایط قانون جدید را استفاده از بازرسان نامحسوس دانست و گفت: پلیس طبق قانون می‌تواند از افراد معتمد و داوطلب تحت عنوان بازرس نامحسوس استفاده کند تا تخلفات را ثبت کند.

این مقام نیروی انتظامی از راه اندازی سایت ثبت تخلفات خبرداد و گفت: در این سایت گزارش های مردمی که مستند باشد، ثبت خواهد شد.

***تاثیر نمرات منفی در پرونده رانندگان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به سه عامل بازدارنده در قانون جدید راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و افزود: در این قانون برای رانندگان متخلف نمره منفی، توقیف خودرو و جریمه در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: رانندگان متخلف در صورت تخلف با نمره منفی و توقیف خودرو مواجه خواهند شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: برای نمره منفی 20 تخلف حادثه‌ساز احصا شده و قانون مشخص کرده است که غیر از جریمه، نمره منفی نیز اعمال شود.

مؤمنی گفت: هرگونه حرکت نمایشی مانند دور زدن در جا یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ برای وسیله نقلیه شخصی 8 امتیاز منفی و برای وسایل نقلیه عمومی 10 امتیاز منفی در پی دارد.

وی اظهار داشت: تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 50 کیلومتر در ساعت) برای وسایل نقلیه شخصی 10 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 15 نمره منفی دارد. همچنین سبقت غیر مجاز در راه‌های دو طرفه برای وسایل نقلیه شخصی 5 امتیاز منفی و برای وسایل نقلیه عمومی 10 امتیاز منفی در پی دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: عبور از چراغ قرمز برای وسایل نقلیه شخصی 5 امتیاز منفی و وسایل نقلیه عمومی و سنگین 10 امتیاز منفی دارد.

مومنی افزود: حرکت به صورت مارپیچ 3 امتیاز منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 5 امتیاز منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد. حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها نیز برای وسایل نقلیه شخصی 5 امتیاز منفی و برای وسایل نقلیه عمومی 7 امتیاز منفی به دنبال دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان و افیونی برای وسایل نقلیه شخصی 10 امتیاز منفی و برای وسایل نقلیه عمومی 20 امتیاز منفی در پی دارد.

مؤمنی تصریح کرد: اگر نمرات منفی رانندگان به 30 برسد برای بار اول گواهی نامه افراد برای 3 ماه توقیف شده و پس از آن با پرداخت 400 هزار ریال، گواهی نامه به فرد عودت داده می‌شود.

این مقام نیروی انتظامی تأکید کرد: اگر در مرحله دوم، امتیاز فرد متخلف به 25 برسد گواهی نامه به مدت 6 ماه توقیف و پس از پایان این مدت با پرداخت 600 هزار ریال، گواهی نامه به فرد برگردانده می‌شود.

مؤمنی گفت: اگر در مرحله سوم راننده 20 امتیاز منفی بگیرد گواهی نامه باطل شده و یک سال بعد، فرد خاطی پس از طی کردن مراحل قانونی می‌تواند برای دریافت گواهی نامه جدید در آزمون اخذ گواهی نامه رانندگی شرکت کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد: در هر 24 ساعت یک بار نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد البته برای تخلفاتی مثل حرکات نمایشی، سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز، حرکت به طور مارپیچ، حرکت با دنده عقب در بزرگراه‌ها و رانندگی در حال مستی و مصرف داروهای روان گردان و افیونی در صورت ارتکاب در هر 24 ساعت، به تعداد تخلفات انجام شده نمره منفی اعمال خواهد شد.

این مقام نیروی انتظامی تأکید کرد: جریمه استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی و روانگردان 200 هزار تومان است و گواهی نامه فرد خاطی به مدت 6 ماه توقیف و فرد به دادگاه معرفی خواهد شد.

وی اظهار داشت: وقوع همزمان چند تخلف حادثه ساز غیر از جریمه و نمره منفی، موجب توقیف 3 روزه خودرو خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: اگر راننده متخلفی 6 ماه از آخرین تخلفش گذشته باشد تمام تخلفات و نمره‌های منفی وی پاک شده و اگر این راننده متخلف در مرحله سوم کسب نمره منفی باشد و از آخرین تخلفش یک سال گذشته باشد تمام تخلفاتش پاک خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این قانون پلیس باید نمرات منفی را به اطلاع متخلفان برساند و بنا داریم از طریق سامانه‌های الکترونیک این موضوع را به رانندگان ابلاغ کنیم.

مؤمنی گفت: مالکان خودروها برای اصلاح آدرس و یا شماره تلفن خود هر چه سریعتر به ادارات راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: برای ذخیره نمرات منفی رانندگان، سامانه ای طراحی شده و این سامانه نمرات منفی را به اطلاع رانندگان خواهد رساند.

مؤمنی درباره میزان جریمه‌های جدید نیز گفت: میزان جریمه‌ها برای تخلفات حادثه‌ساز رانندگی از 10 هزار تومان تا 100هزار تومان در نظر گرفته شده که این میزان هر سال بر اساس نرخ تورم افزایش می‌یابد.

***مهلت 6 ماهه به تولیدکنندگان خودرو

این مقام پلیس راهور گفت: خودروسازان 6 ماه فرصت دارند تا نسبت به نصب کمربند ایمنی بر روی تمام خودروها بر اساس ظرفیت خودرو و تمام سرنشینان اقدام کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: به جز بخش‌هایی که نیاز به آیین‌نامه دارد سایر مواد این قانون از 10 اردیبهشت به اجرا درخواهد آمد.

وی اظهار داشت: ورود به محدوده طرح ترافیک به ازای هر یک ساعت، یک بار جریمه در پی دارد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.