×

اعمال قانون حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان خودرو

اعمال قانون حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان خودرو

اعمال قانون حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان خودرو

اعمال-قانون-حمایت-از-حقوق-مصرف‌-کنندگان-خودرو

از سوی سازمان حمایت اجرا می‌شود:
اعمال قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام کرد که با توجه به تصویب نهایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از این پس این قانون از سوی سازمان اعمال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روابط عمومی سازمان حمایت اعلام کرد: با توجه به ظرفیت‌های تعریف شده در قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، به منظور حمایت بیش‌تر از حقوق مصرف‌کنندگان قانون مذکور تدوین و به تصویب نهایی رسید که با مقررات جدید از این پس توسط این سازمان شرایط دقیق‌تری برای حمایت از مصرف‌کنندگان و خریداران خودروهای داخلی و وارداتی اعمال می‌گردد.

متن برخی از مواد تصویب شده به شرح زیر است:

- تعهدات عرضه‌کنندگان طبق ماده 3 قانون در دوران ضمانت؛ در چارچوب این قانون، به بحث خدمات پس از فروش خودروها توجه اساسی گردیده به نحوی که عرضه‌کنندگان خودرو، اعم از تولید‌کنندگان داخلی و یا واردکننده‌ها مکلفند خدمات پس از فروش را به طور خاص مصرف‌کنندگان ارائه و چنانکه معایب و نواقصی در طراحی، مونتاژ، تولید و حمل در دوره گارانتی در خودرو موجود و یا در نتیجه استفاده معمول مشهود گردد که با مفاد ضمانت‌نامه و مشخصات اعلامی به مصرف‌کننده مغایر و مانع استفاده مطلب و از خودرو یا نافی ایمنی بوده و موجب کاهش ارزش معاملاتی خودرو شود.

مسوولیت جبران کلیه خسارات وارده به مصرف کننده و اشخاص ثالث اعم از هزینه‌های رفع نقص یا عیوب خودرو در طول زمان گارانتی، حمل خودرو به تعمیرگاه، هزینه‌های مالی، جانبی و درمانی و تامین خودروی جایگزین مشابه در طول زمان تعمیر (زمان توقف بیش از 48 ساعت) برعهده عرضه کننده است.

- نحوه رسیدگی به دعاوی در صورت بروز اختلاف بین طرفین؛ بر اساس قانون مذکور در صورت بروز اختلاف بین طرفین، موضوع اختلاف بر اساس درخواست طرفین در هیات حل اختلاف مربوطه به ریاست کارشناس رسمی دادگستری طرح و رای لازم با اکثریت آراء صادر خواهد شد و در صورت اعتراض هر یک از طرفین به رای صادره خواسته در دادگاه صالحه قابل پیگیری خواهد بود. لازم به ذکر است دادگاه صالحه باید خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه انشا رای کند.

-تعویض یا استرداد خودروی معیوب در دوره ضمانت؛ بر اساس این قانون در موارد بسیاری از مصرف کننده حمایت‌های جدی صورت گرفته به طوری که اگر بعد از سه بار تعمیر، نقص یا عیب خودروی سواری همچنان مرتفع نشده و یا سبب بروز صدمه‌ جدی جسمی یا مرگ اشخاص می‌شود، عرض کننده مکلف است بر اساس درخواست مصرف کننده خودروی معیوب را با خودروی نو تعویض یا بهای آن را پرداخت کند.

-اعلان صورت وضعیت مکتوب کلیه عیوب و خدمات انجام شده به مصرف کننده؛ در این قانون نمایندگی‌های مجاز تعمیر و واسطه‌های فروش موظفند بعد از اتمام تعمیر خودروهای گارانتی، کلیه عیوب و نقص‌های اعلامی و اقدامات انجام شده را کتبا به مصرف کننده اعلام و چنانچه به دلیل حوادث غیر مترقبه انجام تعهدات عرضه کننده غیرممکن باشد، تعهدات مذکور به حالت تعلیق درآمده و این مدت به سقف زمانی دوره گارانتی افزوده خواهد شد.

-عواقب دریافت خدمات خارج از شبکه رسمی و مجاز عرضه‌کننده؛ گفتنی است از هرگونه عیب و نقص و خسارات جانی و مالی که به علت تعویض یا نصب قطعات و سیستم‌های جانبی و یا دریافت خدمات خارج از شبکه رسمی و مجاز عرضه کننده توسط مصرف کننده طی دوره گارانتی ایجاد گردد از شمول این قانون خارج و هیچگونه حقی برای مصرف کننده و اشخاص ثالث ایجاد نخواهد شد.

-لزوم اعلام صریح و مکتوب تعهدات عرضه‌کنندگان در ضمانت‌نامه؛عرضه کننده مکلف است طبق ماده 9 این قانون در اوراق ضمانتنامه تعهدات قانون مذکور را کتبا قید و در هنگام تحویل خودرو به صورت شفاف و صریح موضوع این قانون را به اطلاع مصرف کننده برساند.

در پایان اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ضمن تاکید برخورد قانونی با متخلفان آمده است: به زودی آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور پس از تصویب نهایی توسط هیات دولت برای اجرا به کلیه سازمان‌ها، دستگاه‌ها و شرکت‌ها ابلاغ خواهد شد.

بنا بر اعلام مصرف‌کنندگان جهت کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به سایت سازمان حمایت به آدرس www.CPPO.ir.org مراجعه کنند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.