×

حکم 1660 برگی برای پرونده فساد بزرگ مالی

حکم 1660 برگی برای پرونده فساد بزرگ مالی

حکم 1660 برگی برای پرونده فساد بزرگ مالی

حکم-1660-برگی-برای-پرونده-فساد-بزرگ-مالی

سی و چهارمین نشست سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه دیروز برگزار شد. مهم ترین اخبار در این نشست مربوط به آرای صادره در پرونده فساد بزرگ مالی و نحوه رسیدگی به آن بود که سخنگوی قوه قضاییه بعد از ارایه مطالب خود، وعده داد بعد از قطعی شدن احکام پرونده در جلسه ای اختصاصی با خبرنگاران جزییات شنیدنی بسیاری را از پرونده فساد 3 هزار میلیاردی را که به طور قطع برای مردم شنیدنی است اعلام کند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در رابطه با اجرای بخشنامه‌ای که ریاست قوه قضاییه برای زندانیان مالی لحاظ کرده بود، توضیح داد که بیش از یک ماه است که این اصلاحیه در مورد زندانیانی که محکومیت مالی دارند، ابلاغ شده است و تعدادی از این محکومان مربوط به دیه و تعدادی هم مربوط به مهریه هستند.سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری خود از مردم تهران دولت، نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و نیروی انتظامی و همچنین از همه رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی به خاطر انعکاس خبری برگزاری اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در ایران و همچنین از "همه کسانی که در برپایی این اجلاس به صورت آبرومندانه تلاش کرده‌اند"، تشکر کرد.سخنگوی قوه قضاییه در ادامه از 1660 برگ حکم صادره برای متهمان پرونده فساد بزرگ مالی خبر داد و گفت: از زمان شروع رسیدگی به این پرونده ، حدود 13 ماه می‌گذرد و بنده بعد از قطعی شدن احکام در دیوان عالی کشور و زمانی که می‌توانیم راحت‌تر اسامی را ذکر کنیم، در یک نشست اختصاصی مسایل بیشتری از این پرونده را بیان می‌کنم که به طورقطع برای مردم شنیدنی است.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای افزود: پایان دی ماه سال گذشته، پرونده تعدادی از متهمان آماده شد و در تاریخ 24 بهمن ماه همان سال کیفرخواست به دادگاه آمد و 5 روز بعد، اولین جلسه دادگاه برگزار شد، اما به خاطر نواقصی به دادسرا برگشت و بعد از رفع نواقص، در تاریخ 21 اسفند دومین جلسه دادگاه تشکیل شد.
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در طول این مدت 53 وکیل برای دفاع از متهمان وارد عمل شدند، گفت: برخی متهمان 2 یا 3 وکیل داشتند و برخی از آنها هم وکلای خود را تغییر دادند. در 15 جلسه به اتهامات این افراد رسیدگی شد و وکلا لوایحی بین 2 تا 56 برگ در دفاع از موکلان خود به دادگاه دادند. وی افزود: این پرونده وقتی به دادگاه آمد 13 هزار برگ داشت که قاضی باید همه آن را می‌خواند و کارشناسان پرونده نیز نظر خود را ارایه می‌کردند. همچنین باید لوایح وکلا و متهمان نیز مطالعه می‌شد و این درحالی بود که فقط صورتجلسه 15 جلسه محاکمه 833 برگ بود.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه از مجموع لوایح و کارشناسی‌های صورت گرفته و علاوه بر 13 هزار برگ اولیه، 9 هزار برگ به این پرونده اضافه شد، خاطرنشان کرد: برای تایپ و اصلاح غلط‌های موجود در متن حکم تایپ شده چند بار بین تایپیست‌ها و رییس دادگاه تبادل شد. قرار بود حداقل 25 روز قبل این احکام ابلاغ می‌شد که بخشی از این تأخیر به دلیل وقفه در تایپ و انشای احکام بود.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه به وکلای متهمان اعلام شده که به دادگاه بیایند تا احکام به آنها ابلاغ شود،‌ گفت: اگر فردی در مدت اعلام شده به دادگاه نیاید، طبق قانون، احکام به محل کار وی ابلاغ می‌شود. وی ادامه داد: 53 وکیل این متهمان در طی 5 ماه برگزاری جلسات دادگاه 515 لایحه دفاعی از موکلان خود به دادگاه ارایه کردند که برخی از وکلا چند لایحه داده بودند.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه احکام صادره این پرونده قابل تجدید نظر خواهی در دیوان عالی کشور است و متهمان و وکلای آنها تا 20 روز می‌توانند اعتراض کنند، گفت: قضات دیوان عالی کشور هم باید تمام هزار و 660 برگ آرای صادره را با دقت مطالعه کنند و مستندات قانونی در صدور حکم را بررسی کنند و در کنار آن ، پرونده را مطالعه کنند. در کنار این موارد باید در نظر داشت که لوایح اعتراضی وکلا به احکام صادره هم باید مطالعه شود. وی گفت: نه تنها زمان زیادی صرف رسیدگی به این پرونده نشد، بلکه با توجه به حجم و نوع کار، یک کار بسیار فوق‌العاده و خارج از حد متعارف و معمول اداری انجام شد.

ارایه 515 لایحه توسط وکلای متهمان پرونده فساد مالی

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خود با خبرنگاران افزود: وکلای متهمان این پرونده 515 لایحه در این 5 ماه تحویل دادگاه داده‌اند و همانطور که استحضار دارید، این پرونده ظرف 20 روز قابل تجدیدنظر در دیوان عالی کشور است. دیوان عالی کشور حداقل باید 1660 برگ دادنامه را مطالعه کند؛ نه اینکه فقط آن را نگاه کند، بلکه باید کلمه به کلمه و سطر به سطر این دادنامه مطالعه شود. بعد از آن باید کل پرونده را مطالعه کند. علاوه بر این، وکلای این 39 متهم که اعتراض می‌کنند، 39 لایحه اعتراضی نوشته می‌شود که این لوایح هم باید مورد مطالعه قرار گیرد. حتما پرونده‌ای با این حجم با اتهامات مختلف و متعدد متهمان در دیوان عالی کشور باید به دقت مورد مطالعه قرار گیرد تا نسبت به آن اظهارنظر شود.

کوچک ترین خدشه‌ای به کار شرکت‌های گروه آریا وارد نشده است 

وی اظهار کرد: ده‌ها هزار نفرساعت کارکارشناسی، تحقیقاتی و پیگیری برای ردیابی پول‌ها، سندسازی‌ها، شرکت‌های کاغذی و شناسایی اموال منقول و غیرمنقول انجام شد. 
شرکت‌ها و کارخانجات، مورد نظارت قرار گرفتند تا رسیدگی به این پرونده منجر به تعطیلی آنها نشود و درنهایت با تلاشی که شد، بعضی از این کارخانجات نه تنها کارشان متوقف نشد، بلکه توانستند به سوددهی بیشتری برسند و می‌توانم بگویم که کمترین خدشه‌ای به شرکت‌های فعال این گروه وارد نشد.
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ارزیابی من این است که این 13 ماه نه تنها زمان زیادی نیست، بلکه با توجه به حجم و نوع کار، کسانی که در دادسرا و در بخش‌های مختلف کار کارشناسی کرده‌اند و همچنین جناب آقای سراج یک کار بسیار خارج از حد معمول و مترادف اداری انجام دادند تا پرونده به نتیجه برسد.

صدور یک دادنامه برای متهمان پرونده فساد مالی

محسنی‌اژه‌ای همچنین گفت که در مورد 39 متهم پرونده فساد بزرگ مالی، یک دادنامه صادر شده، منتها محکومیت‌های متهمان متفاوت است. وی در ادامه این نشست و در پاسخ به سوالی در مورد پرونده صادق مرادی معروف به عقرب سیاه تصریح کرد: حکم این پرونده به زودی اجرا می‌شود و همین امروز که من از دادستان تهران سوال کردم، گفتند این حکم مراحل نهایی خود را در دیوان عالی کشور طی کرده است.

آزادی 4 هزار نفر با ابلاغ بخشنامه جدید 

خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که در خصوص بخشنامه‌ای که ریاست قوه قضاییه برای زندانیان مالی لحاظ کرده که این زندانیان باید آزاد شوند، اگر امکان دارد توضیح دهید و همچنین بگویید که چه تعداد از محکومان مالی آزاد شده‌اند؟ محسنی اژه‌ای پاسخ داد: بعد از اصلاحیه‌ای که صورت گرفت، در کل کشور تعداد 4 هزار نفر از این زندانیان آزاد شده‌اند. 
وی تصریح کرد: بیش از یک ماه است که این اصلاحیه در مورد زندانیانی که محکومیت مالی دارند ابلاغ شده است و تعدادی از این محکومان مربوط به دیه و تعدادی هم مربوط به مهریه هستند.

عفو 90 نفر از مجرمان امنیتی در عید فطر

محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری با اشاره به عفو 90 نفر از مجرمان امنیتی در عید فطر اظهار داشت: ما دوست نداریم کسی به زندان برود و اگر هم می رود زود آزاد شود. زندانیان جرایم امنیتی وقتی اظهار پشیمانی کرده، توبه می کنند و درخواست عفو دارند. 
شورایی این موضوع را بررسی می کند که بررسی صورت گرفته می تواند از طرف قاضی ناظر زندان، قاضی صادرکننده حکم، دادستان و... باشد. حال اگر این افراد به این نتیجه برسند که فرد زندانی واقعا توبه کرده و عمل خود را تکرار نمی کند و همچنین سعی در جبران گذاشته دارد برای او درخواست عفو می کنند. 
در ادامه خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که در مورد مسائل زندانیان مراجعی می‌توانند کسب خبر کنند. مثلا در مورد آقای هدی‌ صابر مجلس مساله را پیگیری کرد ولی بعد از حصر خانگی «کروبی» و «موسوی» به خصوص بعد از عمل قلب آقای موسوی نگرانی‌هایی در مورد حال آنان وجود دارد. نظر قوه قضاییه در این مورد چیست؟
اژه‌ای پاسخ داد: حالش خوب است.

کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به ریاست ایران امید بسته‌اند

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که آیا قوه قضاییه از ظرفیت اجلاس عدم تعهد برای ایجاد روابط قضایی با کشورهای عضو، نظیر تشکیل دادگاه داوری بین‌المللی کشورهای عدم تعهد در مقابل دادگاه لاهه استفاده کرده است؟ که سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: این اجلاس درحقیقت ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کرد و بسیاری از کسانی که در این اجلاس شرکت کرده بودند، خودشان هم به این دوره‌ای که ریاست آن به ایران واگذار شده است امید بسته‌اند، از جمله اینکه سازمان‌های بین‌المللی را ناکارآمد می‌دانستند. طبیعی است که وقتی چنین اجلاس‌هایی برگزار می‌شود، مسایل و ظرفیت‌هایی ایجاد می‌شود اما این مسئله را که به طور مشخص گفتید، خیر.در ادامه، خبرنگاری با بیان اینکه قصد انتقاد از سخنگوی قوه قضاییه را دارد، گفت: در این دو ماهی که شما غیبت داشتید، یکسری اتفاقات قضایی افتاد که نه شما و نه دفترتان پاسخگو نبودید. دادستان تهران هم انگار در بایکوت خبری است. خانم فائزه هاشمی که حکمش ابلاغ شده، یک مرتبه از کشور خارج می‌شود. آقای سعید مرتضوی که حکمش ابلاغ شده همچنان بر صندلی خود نشسته است. محسنی‌اژه‌ای در این زمینه اظهار کرد: اولا دو ماه نیست که جلسه سخنگو تشکیل نشده، بلکه حدود 34 روز است. این مطلب هم که دادستان تهران پرونده را از قاضی گرفته است صحت ندارد. دادستان تهران پرونده عقرب سیاه را با جدیت پیگیری کرد و حکم این پرونده هم صادر شده که منتها یکسری تشریفات اداری دارد و همین امروز هم گفتند که حکم اجرا خواهد شد. وی ادامه داد: خانم هاشمی هم در حالی که ممنوع‌الخروج نبوده در تاریخ 12 مرداد از کشور خارج شده بود و 29 مرداد هم به کشور برگشت. شاید تاریخ دوازدهم و بیست‌ونهم در جایی مطرح نشد و فقط اصل موضوع خروج از کشور گفته شد.سخنگوی دستگاه قضایی در رابطه با مطرح شدن ممنوع‌المصاحبه بودن دادستان تهران نیز گفت: اینطور نیست. دادستان تهران مصاحبه اختصاصی ندارد. البته در حاشیه‌های جلساتی که حضور دارند، ممکن است مصاحبه داشته باشند. ولی مثل جلسات ما جلسات منظمی ندارند. محسنی‌اژه‌ای درباره تاخیر در اجرای حکم دیوان عدالت اداری در مورد مرتضوی نیز گفت: دیوان عدالت حکم انتصاب مرتضوی را لغو کرد و وزیر هم باید کار خود را انجام دهد ولی من الان از اقدام وزیر خبر ندارم . اما حکم برای اجرا به وزیر ابلاغ شده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.