جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره 09177612207 در تماس باشید.

راهنمای-کاربری-سامانه-ثبت-الکترونیکی-پذیرش-درخواست-صدور-سند-مالکیت-اراضی-و-ساختمان‌-های-فاقد-سند-رسمی-قسمت-1

به نام خدا

راهنمای کاربری سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت،

موضوع تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی" href="/tags/15700/قانون-تعیین-تکلیف-وضعیت-ثبتی-اراضی/" class="link">قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی

نگارش2

 12/06/1391

مقدمه

سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت در راستای اجرای تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی" href="/tags/15700/قانون-تعیین-تکلیف-وضعیت-ثبتی-اراضی/" class="link">قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی و به منظور دسترسی آسان متقاضیان جهت ارایه درخواست صدور سند مالکیت و اطلاع­ رسانی­های بعدی آن فراهم شده است و از طریق درگاه (پورتال) سازمان به نشانی www.ssaa.irیا مراجعه به سامانه مربوطه که نشانی آن متعاقبا اعلام می­شود،قابل دستیابی است.

افراد واجد شرایط زیر، می­توانند از طریق این سامانه، درخواست صدور سند مالکیت نمایند:

الف- املاکی که متقاضی می‌تواند به استناد تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی" href="/tags/15700/قانون-تعیین-تکلیف-وضعیت-ثبتی-اراضی/" class="link">قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی تقاضای صدور سند مالکیت نماید به شرح زیر می‌باشد:

1-اراضی کشاورزی، باغات و ساختمان‌هایی که دارای سابقه ثبت، به نام اشخاص است و متقاضی همه یا قسمتی از آن را به صورت عادی خریداری نموده و موفق به اخذ سند مالکیت نشده است.

2-املاکی که دارای سابقه ثبت است و متقاضی مالک رسمی مشاعی است و تصرفات وی در محل مجزا شده و به دلیل عدم دسترسی به سایر مالکین مشاعی، موفق به اخذ سند مالکیت شش دانگ نشده است.

3-املاکی که عرصه آن وقف است و متقاضی عرصه را با حق احداث اعیانی اجاره نموده و موفق به اخذ سند مالکیت اعیانی نشده است.

ب- اراضی و املاکی که مشمول قانون مذکور نمی‌باشند عبارتست از:

1.اراضی ملی، موات و اراضی و املاک متعلق به دولت و مؤسسات دولتی

2.اراضی و املاکی که فاقد سابقه ثبت است

3.املاک فاقد بنا، اعم از اینکه محصور یا غیر محصور باشد

4.اراضی و املاکی که مالک رسمی آن در قید حیات است و امکان دسترسی به وی جهت تنظیم سند رسمی وجود دارد.

5.اراضی و املاکی که مالک رسمی آن فوت نموده و متقاضی جهت انتقال رسمی ملک، به ورثه دسترسی داشته و امکان انتقال رسمی آن از طریق دفتر اسناد رسمی وجود دارد.

مدارک مورد نیاز جهت ارسال به واحد ثبتی

1.کپی صفحه اول شناسنامه و تصویر کارت ملی متقاضی حقیقی ( یا نماینده برای اشخاص حقوقی)
2.کپی مدرک دال بر نمایندگی وی (در صورت وجود نماینده)
3.کپی اساسنامه (برای اشخاص حقوقی)
4.کپی مبایعه‌نامه (در صورتی که نوع مالکیت خریداری، عادی باشد).
5.کپی سند مالکیت مشاعی  (در صورتی که نوع مالکیت خریداری، مشاعی باشد) عبارتند از:
•    کپی صفحه دوم و سوم سند مالکیت (اطلاعات ملک و مالک)
•    کپی صفحه چهارم سند مالکیت (حدود ملک)
•    کپی آخرین صفحه نقل و انتقالات (در صورت انتقال)
6.نسخه چاپی تقاضانامه (که فاقد هر گونه خطا باشد. در شکل 22 این مطلب ذکر شده است. )
7.اصل فیش بانکی پرداخت هزینه تقاضانامه
8.فرم تکمیل شده تعیین مختصات ملک" href="/tags/15826/گواهی-تعیین-مختصات-ملک/" class="link">گواهی تعیین مختصات ملک به همراه نقشه، که دارای تایید نقشه¬بردار مجاز می¬باشد. (مطابق فایل پیوست با نام parcelmap)

- صفحه اصلی
در صفحه اصلی سامانه، متقاضی به بخش‌های مختلف سامانه هدایت می‌شود. جزییات این صفحه در ادامه آمده است:

راهنمای متقاضیان  دارای 2 بخش است به شرح زیر است که در هنگام کلیک کردن بر روی راهنمای متقاضیان نمایش داده میشود.
راهنمای ثبت تقاضا: فایل راهنمایی که متقاضی را برای تکمیل فرم تقاضا راهنمایی می‌کند. این فایل در قالب PDF برای متقاضی قابل دانلود است.

گواهی تعیین مختصات ملک: فایل نقشه ای که متقاضی باید دریافت و پس از تکمیل، آن را به هنگام ثبت تقاضانامه بارگذاری(آپلود) کند. (مطابق فایل اکسل پیوست با نام parcelmap)
1-2- درخواست پذیرش جدید
در این بخش، متقاضیانی که برای اولین بار وارد سامانه می‌شوند می¬توانند تقاضای صدور سند مالکیت خود را ثبت نمایند.
1-3- تکمیل درخواست
این بخش برای متقاضیانی است که پیش‌تر تقاضانامه خود را ثبت نموده و می‌خواهند اطلاعات آن را ویرایش و یا بخش‌هایی از آن را تکمیل نمایند.
1-4- اطلاع رسانی پرونده
در این بخش متقاضیانی که علاوه بر ثبت تقاضانامه، اطلاعات مربوط به مرسوله پستی خود را نیز ثبت نموده¬ و شماره پرونده 19 رقمی دریافت کرده باشند می¬توانند اطلاعاتی در خصوص پرونده دریافت نمایند.
2-  درخواست پذیرش جدید
با استفاده از این بخش، متقاضیانی که برای اولین بار وارد سامانه می‌شوند تقاضای صدور سند مالکیت خود را ثبت مینمایند.

پس از کلیک روی گزینه "درخواست پذیرش جدید" در صفحه نخست سایت،  ابتدا توافقنامه استفاده از این قانون و همچنین مشخصات املاکی که مشمول این قانون می‌باشند، توضیح داده شده است. متقاضی باید این اطلاعات را به صورت کامل مطالعه نماید.

پس از ورود به صفحه ثبت تقاضانامه، در قسمت بالای صفحه، چند بخش (تقاضانامه، نماینده، مدارک، پرداخت، چاپ، مرسوله پستی) قرار گرفته که متقاضی با انتخاب هر یک، به صفحه مربوط هدایت می‌شود.

2-1- صفحه تقاضانامه
اطلاعات مربوط به متقاضی و ملک در این صفحه ثبت می‌گردد.
نکته: تا زمانی که از طریق این صفحه، تقاضانامه ثبت نشده باشد، متقاضی اجازه ثبت اطلاعات در صفحه¬های دیگر را نخواهد داشت.
2-1-1-  مشخصات متقاضی
 در این بخش مشخصات متقاضی درخواست صدور سند، وارد می‌شود.
این فرم برای اشخاص حقیقی  و حقوقی (نظیر شرکت یا موسسه) در نظر گرفته شده است که متقاضی می‌تواند با کلیک بر روی گزینه های حقیقی و حقوقی ، نوع شخص مورد نظر را انتخاب نماید تا فرم مربوط به اطلاعات نوع شخص مورد نظر، نمایش داده شود.

برای ورود اطلاعات اشخاص حقوقی لازم است موارد زیر در نظر گرفته شود :
نام کامل شخص حقوقی: نامی است که توسط اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری تائید گردیده است.
شناسه ملی اشخاص حقوقی: این شناسه باید از اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری اخذ شده باشد.
نشانی محل اقامت قانونی: نشانی درج شده در اساسنامه شرکت و یا آخرین صورت جلسه تغییرات شرکت (شخص حقوقی) می‌باشد.
سمت نماینده: دارای گزینه¬های مدیر عامل، عضو هیأت مدیره، وکیل، نماینده شخص حقوقی بوده و باید توسط متقاضی درج گردد.
شماره معرفی نامه: در صورتی که متقاضی، نماینده معرفی شده شخص حقوقی باشد باید شماره معرفی نامه در این قسمت وارد شود.
تاریخ نمایندگی: تاریخ درج شده در صورت جلسه تغییرات، وکالت نامه، و یا نامه نمایندگی شخص حقوقی می‌باشد.

2-1-2- محل وقوع و مشخصات ثبتی ملک
در این بخش، اطلاعات محل وقوع ملک و سایر مشخصات ثبتی آن، توسط متقاضی وارد می‌شود. بدین منظور، بعد از انتخاب استان، اطلاعات مربوط به واحد ثبتی متناسب با استان انتخاب شده، بعد از انتخاب واحد ثبتی، اطلاعات مربوط به بخش ثبتی متناسب با واحد ثبتی انتخاب شده و بعد از انتخاب بخش ثبتی، اطلاعات مربوط به ناحیه ثبتی انتخاب شده تکمیل می‌شود. به بیان دیگر در این بخش، ابتدا استان، سپس واحد ثبتی، پس از آن بخش ثبتی و در نهایت ناحیه ثبتی، به ترتیب، قابل انتخاب شدن است.