×

یک کارشناس حقوقی قانون انتخابات نقص چندانی ندارد، در اجرا باید اطمینان‌ بخش عمل کنیم

یک کارشناس حقوقی قانون انتخابات نقص چندانی ندارد، در اجرا باید اطمینان‌ بخش عمل کنیم

یک کارشناس حقوقی قانون انتخابات نقص چندانی ندارد، در اجرا باید اطمینان‌ بخش عمل کنیم

یک-کارشناس-حقوقی-قانون-انتخابات-نقص-چندانی-ندارد،-در-اجرا-باید-اطمینان‌-بخش-عمل-کنیم وکیل 

یک کارشناس مسایل حقوقی با بیان اینکه قانون انتخابات ریاست جمهوری دارای نقص چندانی نیست و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، تاکید کرد که اجرای درست قانون و جلب اطمینان و اعتماد عمومی مهم‌تر از شکل قانون است.

امیرحسین آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مربوط به 30 سال گذشته است و نیاز به اصلاح دارد، اظهار کرد: قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1364 به تصویب رسیده است و قطعا نیاز به بررسی و تجدیدنظر دارد. اگر مشکلاتی در قانون وجود دارد مجریان و ناظران باید در جهت رفع آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: مساله نظارت استصوابی، مساله مهمی در انتخابات است که نیاز به بررسی دارد اما شورای نگهبان قانون اساسی را تفسیر کرده و آن نظارتی که در قانون اساسی به صورت کلی آمده به نظارت استصوابی تعبیر شده است. هم‌چنین زمانی که نظارت استصوابی باشد وظیفه مجری سخت‌تر می‌شود و قاعدتا مجری انتخابات، دولت است اما با این وضعیتی که در حال حاضر تفسیر شده، نظارت استصوابی از بدو نام‌نویسی کاندیداها تا آخر، باید تحت نظارت باشد و شاید دارای مشکلاتی باشد.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: اینکه باید هر کسی که داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود مدرک تحصیلی دکترا یا کارشناسی ارشد داشته باشد، خیلی ضروری نیست، آن چیزی که در قانون اساسی بیان شده که کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید مدیر، مدبر و در مسائل سیاسی کاردان و صاحب‌نظر باشند ارجح‌تر از دیگر مسایل است. برخی پیشنهاد می‌کنند که مدرک تحصیلی رییس‌جمهور حداقل باید کارشناسی ارشد باشد. از نظر من این‌گونه نیست و شرایط تحصیلی نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد. هم‌چنین قانون باید شرایط کلی را تعیین کند و این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چه کسی شرایط ریاست‌جمهوری را دارد و برای مملکت مفید است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است اجرای درست انتخابات است. معتقدم قانون انتخابات آنچنان نقصی ندارد و اگر نقص مختصری داشته باشد می‌شود آن را رفع کرد اما اگر بهترین قوانین را داشته باشیم ولی در عمل درست اجرا نشود تاثیری ندارد. بنابراین اجرای قانون بسیار مهم است و این تردیدهایی که در عمل به وجود می‌آید باید رفع شود، لذا مجریان و ناظران باید به گونه‌ای عمل کنند که اعتماد عمومی را نسبت به خود جلب کنند.

حسین‌آبادی بیان کرد: این روزها صحبت‌های زیادی در مورد این موضوع که انتخابات را چه کسی برگزار کند وجود دارد در حالی که اجرای انتخابات با قوه مجریه است و طبق قانون، کارهای اجرایی را باید قوه مجریه انجام دهد. در این میان البته اگر فردی شکایتی در جریان انتخابات داشته باشد باید بتواند به مراجع قضایی مراجعه کند.

این وکیل دادگستری افزود: در دیگر کشورها شبهه اینکه انتخابات نادرست برگزار شود وجود ندارد، زیرا سیستم به گونه‌ای است که مطرح شدن این نوع شبهات منتفی است و آنچه که می‌تواند برای افکار عمومی حائز اهمیت باشد درست شمردن آرای آنهاست که ناظران و مجریان باید در عمل این اطمینان عمومی را جلب کنند.

وی تصریح کرد: تاثیر قانون انتخابات در روند برگزاری یک انتخابات آزاد و سالم بسیار مهم است. قانون باید روشن و بدون ابهام باشد، حداقل‌ها و ضوابطی را تعیین کرده باشد که در قانون انتخابات‌ ما وجود دارد اما نیاز کمی به اصلاحات دارد. آنچه که خیلی مهم است اجرای قانون انتخابات است و مجریان باید اعتماد عمومی را جلب کنند. معتقدم مشکل ما مشکل قانون نیست بلکه جلب اعتماد عمومی در اجرای قوانین است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.