×

افزایش 3 8 درصدی کشته شدگان حوادث رانندگی

افزایش 3 8 درصدی کشته شدگان حوادث رانندگی

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت در 6 ماه نخست سال جاری 9 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند

افزایش-3-8-درصدی-کشته-شدگان-حوادث-رانندگی

 مدیرکل پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) استان اردبیل گفت: در 6 ماه نخست سال جاری 9 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

 دکتر بهزاد ولی‌زاده  با اعلام این خبر اظهار کرد: این تعداد در مقایسه با 14 نفر مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش 35 درصدی داشته است.  وی تعداد فوت شده‌های ناشی از مسمومیت با سموم، داروها و گاز منوکسیدکربن طی سال 92 را 47 نفر خواند و در این‌باره نیز توضیح داد: از این تعداد 27 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج، سموم دفع آفات نباتی و ... جان خود را از دست دادند. ولی‌زاده درباره تعداد افرادی که جان خود را بر اثر سوء مصرف دارو از دست داده‌اند نیز گفت: در سال گذشته 11 نفر نیز با انواع داروها و 9 نفر نیز با استنشاق گاز منو‌کسید‌کربن فوت کرده‌اند.

  کشته شدن 136 نفر در 6 ماه

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل همچنین تصریح کرد: طی 6 ماهه نخست سال جاری 136 نفر در حوادث رانندگی جان خود را در استان اردبیل از دست داده‎اند که در مقایسه با 131 نفر مدت مشابه سال قبل افزایش 8/3 درصدی را نشان می‎دهد.  وی ادامه داد: از تعداد فوتی‌ها 118 نفر در جاده‌های برون‌شهری و 18 نفر در درون‌شهری جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که بیشترین تعداد کشته‎ها مربوط به شهریور ماه است که طی این ماه 40 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با شهریور سال 92 افزایش 29 درصدی را نشان می‌دهد. این مقام مسئول با اشاره به آمار تصادف ( مقالات مرتبط با تصادف - سوالات مرتبط با تصادف ) در 5 ماه نخست سال جاری نیز گفت: طی 5 ماهه اول سال 93، 96 نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را در استان اردبیل از دست داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش 4 درصدی را نشان می‌دهد. وی تاکید کرد: بیشترین فوتی‌ها مربوط به مرداد ماه است که طی این ماه 31 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با مرداد سال قبل افزایش بیش از 82 درصدی داشته است.

بحثی درباره آثار حقوقی حوادث رانندگی - بررسی حقوقی مسئولیت ناشی از حوادث رانندگی - تبعات کیفری صدمه غیرعمدی حوادث رانندگی 

  برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای سطح علمی پزشکان

ولی‌زاده در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اقدام‌های آموزشی در پزشکی قانونی توضیح داد: به منظور بازآموزی و افزایش مهارت‌های پزشکان شاغل در پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) استان، کارگاه 2 روزه کالبدگشایی پیشرفته با همکاری معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان، اداره‌کل پزشکی قانونی استان اردبیل و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل برگزار شد. وی خاطرنشان کرد: در این کارگاه آموزشی پزشکان شاغل و اساتید هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی در خصوص مباحثی از قبیل نحوه معاینه جسد و انجام کالبدگشایی، آرتیفکت‌های اتو پسی، نحوه تعیین علت فوت و ... تحت آموزش مجدد قرار گرفتند.ولی‌زاده بیان کرد: دوره آموزشی دیگری نیز توسط اداره‌کل پزشکی قانونی اردبیل و با همکاری مرکز تحقیقات پزشکی قانونی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل در حوزه مغز و اعصاب برگزار شد. مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل همچنین برنامه اصلی این مرجع شبه قضایی را راه‎اندازی اتوماسیون تخصصی ذکر کرد و افزود: این موضوع هم‌اکنون به طور آزمایشی در بخش معاینات در حال اجراست که در صورت دایمی شدن به‌کارگیری آن تسریع و افزایش دقت در پیشرفت امور را شاهد خواهیم بود.  وی اتصال تمامی شهرستان‌های استان اردبیل را به سیستم اتوماسیون اداری مرکزی از دیگر برنامه‌های مدنظر عنوان کرد. ولی‌زاده تقویت بخش آموزشی و پژوهشی اداره‌کل پزشکی قانونی اردبیل و تعامل بیش از پیش با مراکز علمی و دانشگاهی برای برگزاری سمینارها و معرفی استاد با هدف دعوت از آنان برای دوره‌های آموزشی و همچنین همکاری با معاونت آموزشی قوه قضاییه را در دستور کار این مجموعه برشمرد.مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با ابراز گله از تعطیلی مراکز پزشکی قانونی در شهرستان‌های این استان به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص هم اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات در بخش اعتبارهای مالی تعدادی نیروی متخصص را از دست داده‌ایم. حتی پزشکان نیمه‌وقتی و قراردادی هم به دلیل دریافت نکردن حقوق خود با پزشکی قانونی قطع همکاری کردند. وقتی مراکز زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان پاسخگوی بهتری برای نیاز مالی پزشکان است پزشک با مکانی مانند پزشکی قانونی که فعالیت در آن با سختی همراه خواهد بود، تمایل به همکاری نخواهد داشت. 

  شرایط صدور مجوز سقط جنین 

ولی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در 5 ماهه اول سال جاری برای 32 نفر از متقاضیان سقط درمانی مجوز سقط صادر شده است، یادآور شد: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 5/18 درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت 56 نفر متقاضی برای سقط درمانی وجود داشت که در مقایسه با 5 ماهه نخست سال 92 افزایش 8/9 در صدی داشته است. 

وی با اشاره به اینکه برای درخواست سقط درمانی نیازی به اخذ دستور از مراجع قضایی نیست، افزود: مادران بارداری که در مراقبت‌های 4 ماهه اول بارداری به علت وجود بیماری در مادر طبق نظر پزشک معالج قادر به ادامه بارداری نیستند یا در بررسی‌های سونوگرافیک یا ژنتیک شواهد ناهنجاری جنینی دارند می‌توانند به طور مستقیم به پزشکی قانونی مراجعه کنند و پس از تشکیل پرونده اولیه ارزیابی‌های تکمیلی برای آن‌ها صورت بگیرد و در صورتی که وجود بیماری زمینه‌ای مادر یا ناهنجاری جنینی، جزو اندیکاسیون‌های قانونی سقط جنین باشد مجوز سقط جنین درمانی برای آنها صادر خواهد شد. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بعد از 4 ماهگی جنین امکان صدور مجوز سقط جنین وجود ندارد، لازم است مادران باردار تحت نظارت پزشکان معالج یا مراکز بهداشتی و درمانی پایش‌های اولیه را به‌موقع حدود 3 ماهگی انجام دهند چون برخی آزمایش‌های تکمیلی زمان‌بر بوده و در صورت تاخیر ممکن است مهلت قانونی مقرر را از دست بدهند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.