×

شورای نگهبان لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بد سرپرست را رد کرد

شورای نگهبان لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بد سرپرست را رد کرد

شورای نگهبان لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بد سرپرست را رد کرد

شورای-نگهبان-لایحه-حمایت-از-کودکان-و-نوجوانان-بد-سرپرست-را-رد-کرد

این مصوبه در موارد متعدد دارای اشکال شرعی و قانون اساسی است و یا توجه به اینکه امر سرپرستی کودکان بی‌سرپرست و یا بد سرپرست شرعا بعهده ولی امر است.

ایلنا:اساسنامه سازمان خصوصی سازی مورد اشکال شورای نهگبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا،در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان مواردی از طرح‌ها و لوایحی که مورد تایید یا رد شورای نگهبان قانون اساسی قرار گرفت به اطلاع خبرنگاران رسید که به شرح ذیل است:

طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 1363

مصوب جلسه مورخ پانزدهم مهرماه 1388 مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 6/8/88 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:
1 – با توجه به اینکه بعضی از مواد مذکور در این مصوبه نیاز به تایید مقام معظم رهبری مدظله العالی دارد اعلام فرمایید آیا تاییدیه معظم له اخذ گردیده یا نه؟ پس از رفع این ابهام اظهار نظر خواهد شد.
2 – ماده 21 در خصوص اصلاح ماده 32، از این نظر که محدوده نمایندگی هر کدام از حوزه‌های مذکور معلوم نیست ابهام دارد با اصلاح مورد به شرح زیر رفع ابهام می‌گردد.
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یا نمایندگان رسمی آن و یا با مجوز رسمی شورای عالی حوزه‌های علمیه.
3 – ماده 25 مبنی بر اصلاح ماده 36 از این جهت که شامل طلاب حوزه علمیه نمی‌شود مغایر بند 9 اصل 3 قانون اساسی شناخهت شد.
4 – ماده 26 دائر به اصلاح ماده 37، از این نظر که شامل تحصیل در حوزه علمیه نمی‌شود مغایر بند9 اصل 3 قانون اساسی شناخته شد.
5 – ماده 27، اصلاح ماده 38 مبنیا بر ایراد ذیل ماده 21 ابهام دارد پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.
6 – ماده 30، ماده 42مکرر، از این جهت که افراد مشمول معافیت از پرداخت وجه را نسبت به قانون فعلی افزایش داده است مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.
7 – ماده 38 در خصوص اصلاح ماده 49 تبصره‌های 1 و 3 این ماده از این جهت که موجب افزایش هزینه عمومی می‌گردد و طریق تامین هزینه جدید معلوم نشده است مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.
8 – ماده 40 در خصوص اصلاح ماده 50 و ماده 41 در خصوص اصلاح ماده 55 مواردی که نسبت به قوانین سابق از نظر حکم و موضوع تغییر یافته و به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و طریق تامین آن معلوم نشده، مغایر اصل 75 اصل قانون اساسی شناخته شد.
9 – در بند 2 ماده 42 مبنی بر اصلاح ماده 58 معرفی مشمولین به سازمان قضایی نیروهای مسلح مغایر اصل 172 قانون اساسی شناخته شد.
10 – تبصره 3 ماده 42 در خصوص اصلاح ماده 58 چون مقصود از ضوابط معلوم نیست ابهام دارد پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.
11 – تبصره 4 ماده 42 مبنی بر اصلاح ماده 58 مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شد.
12 – در ماده 74 الحاقی نظر به اینکه هزینه به میزان زائد بر مقررات قبلی پیش‌بینی شده است و طریق تامین آن معلوم نگردیده، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.
13 – مواد 78 و 81 الحاقی و تبصره 1 آن از این جهت که به افزایش هزینه عمومی می‌انجامند و طریق تامین این هزینه‌ها معلوم نشده است، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شدند.
14 – ماده 84 الحاقی، از آن جا که کلیه پرداخت‌ها باید در حدود اعتبارات مصوب و به موجب قانون باشد مغایر اصل 53 قانون اساسی شناخته شد.


تذکر: کلمه خمت در بند 3 ماده 44 مکرر موضوع ماده 33 اصلاح گردد.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست

مصوب جلسه مورخ پانزدهم مهرماه 1388 مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 6/8/88 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به شرح زیر اعلام می‌‌شود:
– علاوه بر اینکه این مصوبه در موارد متعدد دارای اشکال شرعی و قانون اساسی است و یا توجه به اینکه امر سرپرستی کودکان بی‌سرپرست و یا بد سرپرست شرعا بعهده ولی امر است و همچنین برای سرپرست آنان از نظر شرعی خصوصیاتی در نظر گرفته شده که در بسیاری از موارد در این لایحه رعایت نگردیده است لازم است مجلس محترم شورای اسلامی مشخص کند که اقدام مجلس در تعیین نهاد و افرادیکه این مسوولیت را برعهده آنان گذارده است با اذن مقام معظم ولی امر مدظله العالی بوده است یا نه پس از تعیین این جهت اظهار نظر خواهد شد.
– لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با زورافزایی (دوپینگ)
– که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و یکم مهرماه یکهزار و سییصد و هشتاد و هشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است در جلسه مورخ 13/8/88 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
– اساسنامه سازمان خصوصی‌سازی

– مصوب جلسه مورخ بیست و نهم مهرماه 1388 هیات وزیران در جلسه مورخ 138/8/88 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورای به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

1 – نظر به اینکه طبق اصل 53 قانون اساسی کلیه دریافتهای دولت باید در حسابهای خزانه داری کل متمرکز شود و همه پرداخت‌ها باید در حدود اعتبارات مصوب و به موجب قانون انجام گیرد لذا این ماده 23 مغایر اصل مذکور شناخته شد.
2 – مواد 25، 26، 27 مبنیا بر اشکال ماده 23 ایراد دارد.
3 – لایحه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان
4 – که با اصلاحاتی در جلسه مورخ پانزدهم مهرماه1388 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است در جلسه مورخ 23/7/88 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

5 – طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدیسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش
6 – که با اصلاحاتی در جلسه مورخ پانزدهم مهرماه 1388به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است در جلسه مورخ 23/7/88 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

7 – طرح استفساریه ماده 113 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386
8 – مصوب جلسه مورخ پانزدهم مهرماه ی1388 مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 23/7/88 شورای نگهبان مورد بحث و برسی قرار گرفت و نظر شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:
9 – الزام دولت به تهیه لایحه مغایر اصل 74 قانون اساسی قرار گرفت.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.