×

قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی

قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی

قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی

قانون-بیمه-اجباری-کارگران-ساختمانی

ماده 1 - کارگران ( مقالات مرتبط با کارگر - سوالات مرتبط با کارگر ) شاغل در کارهای ساختمانی اعم از ایجاد ساختمان یا توسعه ساختمان و یا تجدید بنا و تخریب مربوط به آن به ترتیب مندرج در این قانون نزد سازمان بیمه های اجتماعی در مقابل حوادث ناشی از کار بیمه خواهند شد. 

تبصره 1 - کارگران شاغل در کارهای ساختمانی موسسات دولتی یا وابسته به دولت ، شهرداریها، و موسسات عام المنفعه و بانکها اعم از این که انجام کار به پیمانکار واگذار یا راسا توسط موسسات مذکور تصدی شود و همچنین کارگران ساختمانی کارخانجات که مقررات قانون بیمه های اجتماعی در باره آنها اجرا شده یا می شود مشمول مقررات این قانون نخواهند بود. 

تبصره 2 - منظور از حادثه ناشی از کار در این ماده حادثه ای است که حین انجام کار و به سبب آن در محدوده کارگاه ساختمانی برای کارگر اتفاق می افتد. 

بیمه کارگران ساختمانی اختیار یا الزام قانونی ؟ - کارگران ساختمانی رکورددار حوادث ناشی از کار 

ماده 2 - کارفرمایانی ( مقالات مرتبط با کارفرما - سوالات مرتبط با کارفرما ) که کارگران مشمول این قانون را به کار می گمارند یا نمایندگان آنان موظفند در صورت وقوع حادثه ناشی از کار فورا کارگر حادثه دیده را به نزدیکترین واحد درمانی سازمان بیمه های اجتماعی اعزام نمایند و در صورت عدم دسترسی به واحد درمانی سازمان بیمه های اجتماعی کارفرما یا نماینده او مکلف است کارگر حادثه دیده را به نزدیکترین واحد درمانی اعزام دارد و مراتب را ضمن تنظیم برگ گزارش حادثه حداکثر ظرف سه روز به اطلاع سازمان بیمه های اجتماعی برساند. سازمان هزینه های مزبور را پرداخت خواهد کرد. 

ماده 3 - کارگران مشمول این قانون در صورتی که بر اثر حادثه ناشی از کار آسیب ببینند طبق مقررات مواد 45 - 46 - 47 - 60 - 61 - 62 قانون بیمه های اجتماعی از کمکهای مندرج در قانون مذکور برخوردار خواهند شد. در صورت فوت بیمه شده بر اثر حادثه ناشی از کار با بازماندگان وی طبق مقررات مواد 68 و 69 قانون بیمه های اجتماعی رفتار خواهد شد. 

ماده 4 - دستمزد مبنای محاسبه کمکهای نقدی مذکور در ماده 3 به ترتیب مقرر در ماده 27 قانون بیمه های اجتماعی بنا به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب شورای عالی سازمان تعیین خواهد شد. 

ماده 5 - متقاضیان پروانه ساختمان اعم از ایجاد و یا تجدید بنا مکلفند برای هر متر مربع حسب مورد نسبت به سطح کل زیربنا در جمع طبقات و جهت توسعه بنا نسبت به سطح زیربنای توسعه یافته مبلغ سی ریال به عنوان حق بیمه به حساب سازمان بیمه های اجتماعی در یکی از شعب بانک رفاه کارگران یا بانکهای دولتی دیگر که از طرف سازمان بیمه های اجتماعی تعیین می شود واریز و رسید مبلغ مذکور را اخذ نمایند. این حق بیمه در مورد خانه هایی که سطح زیربنای آن 150 متر مربع یا کمتر باشد برای هر متر مربع 5 ریال خواهد 
بود. 

سازمان بیمه های اجتماعی موظف است حساب درآمد و هزینه های موضوع این قانون را جداگانه نگاهداری نماید. 

تبصره 1 - صدور پروانه ساختمان از طرف شهرداریها موکول به ارائه و تسلیم رسید وجوه موضوع این ماده خواهد بود. 

تبصره 2 - در مورد آن دسته از کارهای ساختمانی مشمول این قانون که انجام آنها از طریق انعقاد پیمان به پیمانکار واگذار می شود حق بیمه کارگران پیمانکار طبق مقررات عمومی ماده 29 قانون بیمه های اجتماعی وصول خواهد شد. 

مبالغی که در موقع صدور پروانه طبق مقررات این ماده به حساب سازمان بیمه های اجتماعی واریز شده است در محاسبه حق بیمه کارگران ( مقالات مرتبط با کارگر - سوالات مرتبط با کارگر ) پیمانکار محسوب خواهد گردید. 

ماده 6 - در صورت عدم پرداخت حق بیمه مقرر در این قانون طبق مواد 35 و 87 قانون بیمه های اجتماعی رفتار خواهد شد. 

ماده 7 - سایر مقررات قانون بیمه های اجتماعی در صورتی که به نحوی از انحا با اجرای مقررات این قانون ارتباط داشته باشد قابل اجرا خواهد بود. 

قانون فوق مشتمل بر هفت ماده و چهار تبصره پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه فوق العاده روز پنجشنبه مورخ چهارم مرداد ماه 1352 در جلسه روز دوشنبه بیست و یکم آبان ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و دو شمسی به تصویب مجلس سنا رسید

منبع : دادگستری استان تهران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.