×

طرح دادپزشک تا کنون در 15 استان کشور اجرایی شده است

طرح دادپزشک تا کنون در 15 استان کشور اجرایی شده است

مدیر اجرایی دادپزشک در حاشیه سی‌امین همایش فصلی مدیران سازمان پزشکی قانونی کشور گزارشی از پیشرفت طرح دادپزشک در کشور ارائه کرد

طرح-دادپزشک-تا-کنون-در-15-استان-کشور-اجرایی-شده-است

مدیر اجرایی دادپزشک در حاشیه سی‌امین همایش فصلی مدیران سازمان پزشکی قانونی کشور گزارشی از پیشرفت طرح دادپزشک در کشور ارائه کرد.

کاهش ارجاعات بی مورد اجساد با اجرای طرح دادپزشک - دادپزشک ها به صحنه می آیند 

دکتر علی بخشی گفت: قرار بود تا طبق برنامه قبلی خود تا پایان سال جاری حدود 15 استان را تحت پوشش طرح دادپزشک در حوزه معاینات اجساد بیاوریم که با حمایت مدیران و مسئولان محترم سازمان و نیز همت مدیران محترم استانی در حال حاضر 15 استان کشور شامل استان‌های آذربایجانشرقی، اردبیل، البرز، تهران، کرمان، سمنان، فارس، کردستان، کرمانشاه، مازندران، گیلان، همدان، قم و کهگیلویه و بویراحمد عملیات اجرایی را شروع کرده‌اند و به زودی این طرح در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، بوشهر، قزوین و گلستان نیز فعالیت خود را آغاز خواهند کرد که بدین ترتیب امیدواریم تا پایان امسال زمینه فعالیت دادپزشک در حداقل 25 استان مهیا شده باشد.

مدیر اجرایی طرح دادپزشک گفت: هدف بعدی ما پس از فعال کردن مراکز 25 استان کشور فعال کردن دادپزشک در شهرستان‌ها است.

وی درباره نظام‌مند کردن طرح گفت: جهت نظام‌مند کردن طرح پیش‌نویس دستوالعمل بازرسی طرح آماده شده است که در اختیار مسئولان ذیربط قرار خواهد گرفت که امیدواریم این عزیزان ظرف مدت یک هفته از ابلاغ پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادات خود را به ما منعکس کنند تا در شورای سیاستگذاری مطرح شود.

بر اساس این گزارش، یکی از اهداف طرح دادپزشک ساماندهی صدور جواز دفن متوفیات در بیمارستان‌ها است که بر این اساس توافقنامه‌ای بین سازمان پزشکی قانونی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد شده است. طبق این توافقنامه، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در راستای بند س ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه به‌منظور استانداردسازی صدور جواز دفن در کشور، تعیین دقیق علت فوت و صدور گواهی فوت به روش علمی و کمک در ایجاد بانک اطلاعات مرگ و میر ایرانیان و ایجاد بستر مناسب جهت انجام پژوهش در زمینه علل مرگ و میر در کشور تعهداتی را بر عهده گرفته است.

هدف از انعقاد این توافقنامه پیشگیری از مرگ‌های غیرطبیعی و رفع مشکلات موجود در زمینه صدور جواز دفن و همچنین پیشگیری از خطاها و تخلفات پزشکی در صدور گواهی فوت است.

در این طرح پزشکان منتخب هم به مراکز درمانی و پزشکان معالج مشورت می‌دهند و هم مانع از صدور جواز دفن غیرعلمی که ممکن است تبعاتی برای خانواده‌ها داشته باشد و حقوق بازمانده‌ها را ضایع کند، می‌شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.