×

لغو الزام به اخذ کد رهگیری مربوط به منطقه خاصی نیست

لغو الزام به اخذ کد رهگیری مربوط به منطقه خاصی نیست

رییس کانون سردفتران و دفتریاران، گفت رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو الزام اخذ کد رهگیری از مشاورین املاک برای دریافت مفاصا حساب مربوط به منطقه خاصی نیست و در همه نقاط کشور باید اجرا شود

لغو-الزام-به-اخذ-کد-رهگیری-مربوط-به-منطقه-خاصی-نیست وکیل 

رییس کانون سردفتران و دفتریاران، گفت: رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو الزام اخذ کد رهگیری از مشاورین املاک برای دریافت مفاصا حساب مربوط به منطقه خاصی نیست و در همه نقاط کشور باید اجرا شود.

چگونگی انجام معاملات در بنگاههای مشاورین املاک - مشاورین املاک چه وظایفی دارند ؟ - مشاورین املاک حق تنظیم سند ندارند - مشاورین املاک حق گرفتن مالیات از طرفین معامله را ندارد - الزام به اخذ کد رهگیری از مشاوران املاک جهت دریافت مصافا حساب دارایی لغو شد 

 محمدرضا دشتی‌اردکانی طی سخنانی در نشست خبری خود با خبرنگاران در رابطه با اظهارنظر رئیس اتحادیه مشاورین املاک در خصوص رای دیوان عدالت اداری، گفت: رای‌ای که از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص لغو الزام به اخذ کد رهگیری از مشاورین املاک صادر شد مربوط به منطقه خاص یا قراردادهای خاص نیست بلکه این رای در همه نقاط کشور اجرا می‌شود.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: رای دیوان عدالت اداری در این رابطه به منظور ایجاد سهولت در نقل و انتقال است و به همین منظور بخشنامه‌ای که به صورت غیرقانونی صادر شده بود، ابطال شد.

دشتی اردکانی با اشاره به مزایای راه‌اندازی سیستم ثبت آنی، گفت: از تاریخ 25/ 6/ 92 تا 25/ 6/ 93 بیش از پانزده میلیون سند از طریق دفاتر اسناد رسمی صادر شده که از این تعداد دو میلیون و 620 هزار و 649 سند مربوط به اشخاص حقوقی و در رابطه با اسناد رسمی بوده است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: در این مدت حدود 35 هزار سند برای اشخاص غیرایرانی صادر شده است، یعنی در میان این تعداد اسناد حداقل یک طرف سند غیرایرانی بوده است که بیشترین این اسناد به ترتیب مربوط به وکالت، تعهدنامه، بیع، اقرارنامه و صلح بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اجرای آیین‌نامه قانون پیش‌فروش ساختمان، گفت: بعد از تصویب این آیین‌نامه جلساتی در کانون سردفتران با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشتیم. طبق قانون و آیین‌نامه مربوطه یکی از ملزومات برای تنظیم سند رسمی داشتن شناسنامه فنی است و دفاتر اسناد بدون وجود شناسنامه نمی‌توانند مبادرت به صدور سند کنند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران در رابطه با اختلاف پلیس راهور و کانون سردفتران در خصوص تنظیم سند خودرو، گفت: با اطلاع‌رسانی که صورت گرفته هیچ خریداری حاضر نیست بدون سند رسمی تعویض پلاک داشته باشد و در یک سال گذشته نیز ما آمار بالایی در رابطه با تنظیم سند رسمی خودرو داشته‌ایم و فکر می‌کنم این قضیه حل شده است.

وی درباره مناظره‌ای که صدا و سیما در این رابطه برگزار کرد، گفت: من بارها گفته‌ام که ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی کاملا روشن است و اصلا نمی‌دانم چرا صداوسیما این مناظره را برگزار کرد.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه از بعضی کارهای صداوسیما تعجب می‌کنم، افزود: اینکه از مردم سوال شود آیا قانون اجرا شود یا نه؟ عجیب است. در این مناظره نماینده مجلس که باید از قانون دفاع می‌کرد از نیروی انتظامی دفاع می‌کرد.

دشتی اردکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عملکرد رییس قوه قضاییه در پنج سال گذشته نسبت به دفاتر اسناد و کل قوه قضاییه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: همان‌طور که در بیانات مقام معظم رهبری دیدیم نگاه مثبتی به عملکرد حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی در این پنج سال وجود دارد و همکاران من نیز این نگاه مثبت را دارند.

خبرنگاری درباره جایگاه اسناد رسمی در روستاها سوال پرسید که دشتی اردکانی در این باره گفت: با توجه به اینکه طرح کاداستر در آستانه تصویب نهایی است فکر می‌کنم مشکل سند رسمی در همه نقاط کشور حل شود.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران درباره رسیدگی به تخلفات سردفتران نیز اظهار کرد: تنها سازمان یا موسسه‌ای که از پنج مرجع رسمی دولتی بر آن نظارت می‌شود دفاتر اسناد رسمی هستند و این امر به خاطر حساسیت کار دفاتر اسناد است.

وی ادامه داد: سازمان ثبت، ادارات کل ثبت، سازمان بازرسی کل کشور، کانون سردفتران و سازمان امور مالیاتی بر دفاتر اسناد نظارت می‌کنند. از ابتدای سال تاکنون 260 دفترخانه مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و در شش ماهه نخست سال 20 مورد تخلف گزارش شده است و در این مدت به 118 شکایت مردم رسیدگی کرده‌ایم.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دانشگاه علمی کاربردی کانون سردفتران نیز گفت: هدف مراکز علمی کاربردی این است که در کنار علم تئوری، کار تجربی هم آموزش دهند. ما از ابتدای کار این دانشگاه یازده هزار دانشجو در رشته حقوق با گرایش‌های ثبتی، حسابداری و مترجمی اسناد داشته‌ایم و الحمدالله موفقیت‌های خوبی در این زمینه کسب شده است.

وی درباره مشکلات ناشی از تعرفه ثبت اسناد نیز گفت: طبق قانون تعرفه ثبت اسناد هر چهار سال یک بار تعیین می‌شود و ما باید در 15/ 5/ 94 حق‌التحریر جدید را اعلام کنیم.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: در حال حاضر تورم تا حدودی کنترل شده است، ولی زمانی تورم روز به روز بالا می‌رفت و با این وضعیت تعیین چهار ساله حق‌التحریر منطقی نیست، البته سردفتران قانون را رعایت می‌کنند ولی با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.