×

افزایش اختیارات وزیر دادگستری بر خلاف اصل 160 قانون اساسی است

افزایش اختیارات وزیر دادگستری بر خلاف اصل 160 قانون اساسی است

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلا دادگستری ایران گفت با توجه به نحوه انشاء اصل 160 قانون اساسی، طرح افزایش اختیارات وزیر دادگستری برخلاف قانون اساسی است

افزایش-اختیارات-وزیر-دادگستری-بر-خلاف-اصل-160-قانون-اساسی-است

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلا دادگستری ایران گفت: با توجه به نحوه انشاء اصل 160 قانون اساسی، طرح افزایش اختیارات وزیر دادگستری برخلاف قانون اساسی است.

موضع رئیس قوه قضائیه درباره افزایش اختیارات وزیر دادگستری - افزایش اختیارات وزیر دادگستری ، وزیر را از حالت تشریفاتی خارج می کند 

"بهمن کشاورز"، با اشاره به مخالفت شورای نگهبان با افزایش اختیارات وزیر دادگستری اظهار داشت: طرح افزایش اختیارات وزیر دادگستری در حالی با دو فوریت در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، که شورای نگهبان طبق اصل 160 قانون اساسی آن را تایید نکرد.
 
وی ادامه داد: اصل 160 قانون اساسی موقعیت، شرح وظایف و حدود و اختیارات وزیر دادگستری را نسبت به رئیس قوه قضاییه بیان می‌کند و همچین جایگاه و موقعیت وی را بین وزرا و دو قوه تعیین کرده است.
 
کشاورز افزود: با توجه به نحوه انشاء اصل 160 قانون اساسی، طرح افزایش اختیارات وزیر دادگستری برخلاف قانون اساسی است.
 
رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلا دادگستری ایران در پایان گفت: با توجه به اینکه نمایندگان بر نظر خود مبنی بر پاسخگو کردن وزیر دادگستری و افزایش اختیارات وی اصرار دارند، شنیده‌ها حاکی از آن است که ممکن است پای این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده شود.

گفتنی است؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاسخگو کردن وزیر دادگستری ناکام ماندند و شورای نگهبان مصوبه دو هفته قبل مجلس را رد کرد؛ مصوبه‌ای که موضوع آن نحوه اجرای قسمتی از اصل 160 قانون اساسی بود و براساس آن وظایف وزیر دادگستری به شکلی تغییر می‌کرد که باید درباره «کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضائیه با سایر قوا و وظایف قانونی خود مانند سایر وزرا» به مجلس پاسخگو باشد.    
 
براساس این گزارش؛ این مصوبه دو هفته پیش در حالی مورد موافقت نمایندگان قرار گرفته بود که دولت در مقام دفاع از آن و قوه قضائیه در مقام مخالف هم قرار داشتند و این در حالیست که روز گذشته شورای نگهبان طرح افزایش اختیارات وزیر دادگستری را به دلیل مغایرت با قانون اساسی به مجلس برگردانده است.    
 
در ماده چهارم  اصل 160 قانون اساسی، وزیر دادگستری مکلف به پاسخگویی به نمایندگان مجلس است و در ماده 5 نیز آمده است که دستگاه‌های قوه قضائیه اطلاعات و مدارک مورد نیاز وزیر دادگستری را برای پاسخگویی به نمایندگان مجلس در اختیار وی قرار دهند و این در حالیست که دادستان کل کشور حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی طی هفته گذشته در صحن علنی مجلس این امر را مطلوب ارزیابی نکرد و گفت در طرح افزایش اختیارات وزیر دادگستری، دست دولت و وزیر در ‌هر پرونده‌ای باز ‌می‌شود که عواقب سنگینی خواهد داشت. برای مشاهده خبر اینجا کلیک کنید.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.