×

مصاحبه دبیر کنگره ملی وکلا با روزنامه اعتماد

مصاحبه دبیر کنگره ملی وکلا با روزنامه اعتماد

کنگره ملی وکلا یک نهاد صنفی، غیرحکومتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که هدفش تبادل تجربه و ارائه دستاوردهای پژوهش در زمینه‌های ارتباط با حرفه وکالت، گسترش فرهنگ وکالت در بین مردم، کمک به رشد و توسعه همکاری بین وکلا و کانون‌های وکلا و خلاصه تلاش در جهت اعتلای حرفه وکالت است

مصاحبه-دبیر-کنگره-ملی-وکلا-با-روزنامه-اعتماد

اعتماد - جامعه وکالت هنوز نگران است. یک روز خبر می‌دهند لایحه مسترد شده و گاهی خبر از بررسی آن در مجلس شورای اسلامی می‌دهند. وکلای کشور با اقدامات عدیده‌ یی این هشدار را مطرح کرده‌اند که با تصویب این لایحه امر دفاع در کشور مخدوش خواهد شد و این امر مغایر قانون اساسی است. دومین کنگره ملی وکلا با محوریت استقلال وکیل و کانون‌های وکلا، بیست و هفتم مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود. در همین راستا گفت‌وگوی «اعتماد» با بهروز تقی‌خانی (دبیر کنگره ملی وکلا) را می‌خوانید.

اگر می‌شود درباره چگونگی برگزاری دومین اجلاس کنگره ملی وکلا توضیحی بدهید و اینکه کی و کجا برگزار می‌شود و مرجع برگزاری چه کسی است؟

کنگره ملی وکلا یک نهاد صنفی، غیرحکومتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که هدفش تبادل تجربه و ارائه دستاوردهای پژوهش در زمینه‌های ارتباط با حرفه وکالت، گسترش فرهنگ وکالت در بین مردم، کمک به رشد و توسعه همکاری بین وکلا و کانون‌های وکلا و خلاصه تلاش در جهت اعتلای حرفه وکالت است. این کنگره تا به حال دو نشست داشته که هر دو به همت کانون وکلای دادگستری اصفهان و در اصفهان برگزار شده است. نشست اول در 15 اردیبهشت 90 برگزار شد و محور بحث مسائل مشکلات حرفه وکالت بود. نشست دوم کنگره هم قرار است بیست و هفتم مهر 91 با محوریت استقلال وکیل دادگستری و استقلال کانون‌های وکلا برگزار شود.

آیا ضرورتی هست که بقیه کنگره‌ها را سایر کانون‌ها بر عهده بگیرند و اگر کسی بر عهده نگرفت، چه اتفاقی می‌افتد؟ دیگر کنگره‌یی برگزار نمی‌شود؟

هیچ اشکالی وجود ندارد اگر دیگر نشست‌های کنگره را سایر کانون‌های وکلا تقبل و برگزار کنند. در این صورت ما در خدمت آن دوستان خواهیم بود تا این کنگره برگزار شود.

همان طور که در سخنرانی خود در کنگره اول گفته بودید، گویا این کنگره یک شخصیت حقوقی دارد و قرار است مستمر حرکت کند. سوال من این است که اگر بعد از دو دوره کانون اصفهان برگزاری این کنگره را نپذیرد و بقیه کانون‌ها هم چنین امری را نپذیرند، آیا تمهیدی برای استمرار این شخصیت حقوقی اندیشیده شده؟

کنگره ملی وکلا یک نهاد نوپاست. به این دلیل که هیچ امکان مالی‌ای وجود نداشت برای اینکه ما اقدام به برگزاری این نشست‌ها کنیم. ناچارا باید از کانون‌های وکلا کمک بگیریم. مثلا هم میزبانی اجلاس اول و هم اجلاس دوم را کانون وکلای اصفهان بر عهده گرفت. البته هم اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا و هم کانون‌های وکلای دیگر در سراسر کشور محبت کرده و قسمت اعظم هزینه‌های برگزاری این اجلاس را تقبل کردند. اگر کانون‌های دیگری در جای دیگری برگزاری این اجلاس‌ها را تقبل کنند قطعا باز هم به آنها کمک‌هایی خواهد شد و به این ترتیب آنها هم می‌توانند این اجلاس را برگزار کنند اما فعلا چون این کنگره ملی وکلا هنوز آنچنان که باید، شناخته نشده و معلوم نیست دقیقا باید چه کارهایی کنیم و اساسنامه را به تصویب اعضا برسانیم، زمان می‌برد تا وکلای دادگستری و حقوقدانان در این زمینه اظهارنظر کنند تا متن پخته و آماده‌یی در این زمینه تهیه شود و به تصویب اکثریت وکلا برسد تا بر اساس آن عمل کنند. این اساسنامه تصویب نشده اما با توجه به اهدافی که کنگره ملی وکلا دارد و توجهی که همه حقوقدانان به این کنگره دارند، امیدواریم مسائل فوق‌الذکر هم تحقق پیدا کند.

در سخنرانی‌ای که در کنگره اول داشتید، فرمودید این کنگره با اسکودا (اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا) متفاوت است. این تفاوت را در چه می‌بینید؟

اولین تفاوت، اختلاف در اهداف است. هدف اسکودا ایجاد همسویی کانون‌ها در اموری است که ماده 3 اساسنامه اسکودا برشمرده است که از جمله آن امور ایجاد رویه واحد در اجرای وظایف کانون‌های وکلای دادگستری است. ایجاد هماهنگی بین کانون‌های عضو، ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی مشترک، همگام ساختن جامعه وکالت با دستاوردهای علمی و فناوری‌های روز، ارتقای سطح معلومات علمی وکلا و کارآموزان و مسائلی از این قبیل اما کنگره ملی وکلا با هدف تبادل تجربیات و اطلاعات وکلا و غیروکلا در زمینه‌های عرصه وکالت است و هدف بعدی گسترده کردن فرهنگ وکالت است. این یکی از تفاوت‌هاست که بین اتحادیه کانون‌های وکلا و کنگره ملی وکلا وجود دارد. اما تفاوت عمده دیگر این است که اعضای اتحادیه کانون‌های وکلا، کانون‌های وکلای دادگستری هستند یعنی اعضا شخصیت حقوقی دارند اما اعضای کنگره ملی وکلا خود وکلا هستند که شخصیت حقیقی دارند.

پس شما برای وکلا یک اتاق فکر می‌سازید. با توجه به این موضوع آیا از جامعه‌شناسان، اقتصاددانان، اساتید دانشگاه و کسان دیگری که شما را در آن اتاق فکر یاری کنند، دعوت کرده‌اید تا در کنگره حضور داشته باشند؟

هم در اجلاس اول و هم در نشستی که قرار است در 27 مهر برگزار شود، در فراخوانی که دادیم از وکلا و غیروکلا دعوت کرده بودیم در این زمینه‌ها ابراز نظر کنند. اتفاقا در جلسه گذشته عده‌یی از اساتید دانشگاه که وکیل هم نبودند، حضور داشتند و از سخنرانی آنها هم به خوبی استقبال شد. فکر می‌کنم در اجلاس آینده هم افراد غیروکیل به شکلی که گفتم، حضور داشته باشند. بنابراین اگر کسی در زمینه وکالت دادگستری مقاله بدهد و حاضر شود، ما خیلی هم خوشحال می‌شویم.

چه کسانی می‌توانند در این کنگره شرکت کنند؟

دعوت ما، دعوت عام بوده است، یعنی وکلا و غیروکلا می‌توانند تشریف بیاورند منتها امسال با مشکلی مواجه شدیم. در اصفهان جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان و گویا دو همایش دولتی دیگر برگزار می‌شود. بنابراین هتل‌ها قبلا رزرو شده‌اند و رزرو کردن مکان اسکان برای میهمانانی که تشریف می‌آورند، برای ما مقداری سخت شده است. برای همین اعلام کردیم اگر کسانی، خودشان، محل اسکان‌شان را فراهم کنند، به کنگره تشریف بیاورند تا در خدمت‌شان باشیم.

دستاوردهای کنگره اول چه مواردی بود؟

در این زمینه باید بگویم کار ما یک کار صددرصد فرهنگی است. در کار فرهنگی نمی‌توانید به قطع بگویید نتیجه حاصل شد. دستاوردها ملموس نیست. به هر حال ما توانستیم توجه بسیاری از مردم و کسانی که اصلا به حرفه وکالت آشنا نبودند را به این حرفه جلب کنیم. از مجموعه مقالات نشست اول، 20 مقاله را در مجله «مدرسه حقوق» چاپ کردیم و در دسترس عموم قرار گرفت. در نشست دوم هم مجموعه مقالات را در یکی از شماره‌های مدرسه حقوق چاپ خواهیم کرد تا در دسترس وکلا و غیروکلا قرار بگیرد. به هر حال کار فرهنگی در کوتاه‌مدت نتایج محسوس ندارد اما ما امیدواریم در بلندمدت نتایج مطلوب حاصل شود. هدف این است که بتوانیم در نشست دوم به اهدافی که در ابتدای گفت‌وگو گفتم، نزدیک شویم. در این نشست درباره مفهوم استقلال، ضرورت استقلال و پیامدهای مثبت یا منفی استقلال، موانع تحقق استقلال و مقتضیات استقلال مباحثی مطرح خواهد شد. به امید آنکه بزرگان حقوق کشور با تفاهم و همدلی بیشتر بتوانند گره از کار فروبسته وکلا باز کنند و زمینه‌های لازم را برای حاکمیت همیشگی قانون فراهم بیاورند و از این حیث خدمات ارزنده‌یی برای مردم برای کسب عزت و آبروی بیشتر انجام دهند.

به عنوان آخرین سوال اگر می‌شود درباره محور نشست دوم بفرمایید چه اهداف و زمینه‌های فکری و همچنین چه نگرانی‌هایی موجب شد این موضوع محوریت یابد؟

علت انتخاب این موضوع همان‌طور که می‌دانید به این برمی‌گردد که قوه قضاییه لایحه‌یی به نام لایحه جامع وکالت رسمی تدارک دیده است. این لایحه به دولت ارسال شده تا از طریق هیات دولت به مجلس و برای تصویب ارسال شود. این لایحه به گونه‌یی تدوین شده که استقلال وکلا و کانون‌های وکلا را زیر سوال برده است. شماره 72 مجله مدرسه حقوق به نقد این لایحه اختصاص دارد. انتقاداتی که حقوقدانان و وکلا به این لایحه داشتند جمع‌آوری و چاپ شد. گویا آن اقدام کافی نبوده بنابراین ما فکر کردیم که باید مسائلی مطرح شود تا چرایی استقلال تشریح بیشتری پیدا کند و نفع استقلال وکیل و کانون‌ها برای مردم و موانع استقلال وضوح بیشتری پیدا کند. در این اجلاس چنین موضوعاتی مورد بحث قرار خواهد گرفت تا تکمله‌یی بر لایحه جامع وکالت رسمی باشد و هدف این است که اگر وکلا دم از استقلال می‌زنند، این استقلال برای مستقل بودن وکیل در دفاع از حقوق شهروندان است.

به نقل از روزنامه اعتماد - شازدهم مهرماه نود ویک

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.