×

آخوندی تاکید کرد ضرورت اعمال مجازات متناسب و قطعی برای اسیدپاشان

آخوندی تاکید کرد ضرورت اعمال مجازات متناسب و قطعی برای اسیدپاشان

آخوندی تاکید کرد ضرورت اعمال مجازات متناسب و قطعی برای اسیدپاشان

آخوندی-تاکید-کرد-ضرورت-اعمال-مجازات-متناسب-و-قطعی-برای-اسیدپاشان

 پدر علم آیین‌ دادرسی کیفری ایران بر ضرورت اعمال مجازات «متناسب»، «لازم‌الاجرا» و «قطعی» برای مرتکبان اسیدپاشی تاکید کرد.

دکتر محمود آخوندی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تصریح کرد: در دنیای امروز تجربه نشان داده که مجازات به تنهایی نمی‌تواند از ارتکاب جرم جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه مدت‌هاست اعمال مجازات‌ها به تنهایی جوابگو نیست و دولت‌ها هم در صددند که کمتر به اعمال مجازات متوسل شوند، ادامه داد: دولت‌ها باید به جای اعمال مجازات‌های گوناگون، اقدامات پیشگیرانه و مجازات‌های ترمیمی را در نظر بگیرند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اعمال مجازات‌ها جنبه‌ پیشگیرانه بسیار کمی دارد لذا باید سعی ‌کنیم مجازات‌های ملایم‌تر اما لازم‌الاجرا و قطعی‌تری را اعمال کنیم.

آخوندی با بیان اینکه اسیدپاشی جرمی است که در دنیای امروز متداول نیست، افزود: متاسفانه در کشور ما به دلیل مسائل عاطفی این جرم بسیار رایج شده است؛ لذا برای مقابله با این جرم مجازات بیشتری در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مجازات جرم اسیدپاشی باید با توجه به نتایج حاصل از عمل اسیدپاش تعیین شود، خاطرنشان کرد: تعیین مجازات اعدام یا حبس ابد برای این جرم نادرست است زیرا اعمال مجازات را برای این جرم باید به گونه‌ای تعیین کنیم که اگر جرم اسیدپاشی منجر به صدمه بدنی شد، مجازات سبک‌تر و اگر نتیجه این جرم شدیدتر بود مجازات شدیدتر و نهایتا اگر عمل ارتکابی مجرم منتهی به فوت قربانی یا قتل نفس شد مجازات اعدام را در نظر بگیریم.

این حقوقدان با اشاره به ماجرای «آمنه بهرامی» ـ یکی از قربانیان اسیدپاشی ـ گفت: در این ماجرا متهم با پاشیدن اسید روی صورت خانم بهرامی،‌ تمام زندگی او را تحت تاثیر قرار داد و مجازات قصاص را برای متهم در نظر گرفتند و با توجه به اینکه فرهنگ جامعه ما اجازه اعمال چنین مجازات‌هایی را نمی‌دهد لذا اجرای این مجازات با تعلل روبرو شد و نهایتا قربانی از قصاص متهم صرف‌ نظر کرد و مجازات دیگری را برای متهم در نظر گرفتند که بهتر بود به جای اعمال مجازات حبس، مجازات سنگینی مانند حبس ابد را برای او در نظر می‌گرفتند.

آخوندی تصریح کرد: برای اینکه عملکردهای متفاوت و اعمال مجازات‌های گوناگون را در رابطه با این جرم از بین ببریم باید قانونگذار تدبیری بیندیشد و با توجه به نتایج حاصل از عمل ارتکابی برای این جرم مجازات متناسب تعیین کند.

وی درباره اعمال مجازات اعدام در رابطه با جرم اسیدپاشی نیز اظهار کرد:‌ مجازات اعدام نباید با قصاص اشتباه گرفته شود یعنی زمانی که می‌گوییم با مجازات اعدام مخالف هستیم نباید اینگونه تعبیر شود که با مجازات قصاص مخالفیم. در واقع باید حکم مجازات قصاص را از اعدام جدا کنیم لذا به نظر بنده باید در قوانین ما مجازات اعدام تعریف شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ما برای 96 مورد از جرایم، مجازات اعدام در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به هزار و 450 مورد از جرایم، اعمال مجازات اعدام برای این تعداد از جرایم رقم بسیار بالایی است. به عنوان مثال بسیاری از مجازات‌های اعدام برای جرایمی مانند مواد مخدر است در صورتی که زمانی که اعمال چنین مجازات‌هایی پاسخگو نیست چرا باید چنین مجازات‌هایی را اجرا کنیم؟

وی با طرح این سوال که چرا مجازات اعدام را در نظر می‌گیریم؟ تصریح کرد: اعمال مجازات برای این است که با جرم مقابله کنیم؛ در صورتی که آیا واقعا توانسته‌ایم جلوی ارتکاب چنین جرایمی را بگیریم؟ در واقع ما باید از اعمال مجازات‌ها نتیجه‌ای را که می دهد در نظر بگیریم و زمانی که از اعمال مجازات‌ها نتیجه‌ای نمی‌گیریم باید روش‌ها را تغییر دهیم لذا اعمال مجازات اعدام برای برخی از جرایم مانند مواد مخدر نامتناسب است.

آخوندی درباره جلوگیری از وقوع جرم اسیدپاشی در جامعه تاکید کرد که برای جلوگیری از وقوع چنین جرایمی نیاز به فعالیت فرهنگی داریم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به جای اینکه با علت‌ها مبارزه کنیم با معلول مبارزه می‌کنیم خاطرنشان کرد: برای مقابله با هر جرمی باید راهکاری متناسب با آن اندیشیده شود. در این صورت است که یا جرمی به وقوع نمی‌پیوندد و یا حداقل از شدت آن کاسته می‌شود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.