×

مصطفی افضلی فرد نماینده مردم در خانه ملت در باب لزوم استقلال وکبل و استقلال کانون وکلا سخن گفت

مصطفی افضلی فرد نماینده مردم در خانه ملت در باب لزوم استقلال وکبل و استقلال کانون وکلا سخن گفت

ما نمیتوانیم لفظ استقلال را یاقانون استقلال را از یک وکیل بگیریم به بهانه اینکه شاید او در آینده مرتکب خطایی شود مطمئناً تبعات و آثار مخرب و سوء عدم استقلال وکلا به مراتب بالاتر است

مصطفی-افضلی-فرد-نماینده-مردم-در-خانه-ملت-در-باب-لزوم-استقلال-وکبل-و-استقلال-کانون-وکلا-سخن-گفت وکیل 

 

برای این امر وکالت باید واجد چه  ویژگیهایی وجود داشته باشد ،که در این جا {قرآن مجید سوره نمل}2 ویژگی اساسی بیان شده اول قدرت و قوه ،بیان شده و سپس امانتداری ؛چون اگر قدرت و قوتی باشد بدون امانتداری ،طبعاً حقوق مردم ضایع خواهد شد و اگر امانتداری باشد بدون قدرت و قوت ره به جایی نخواهد برد. در بحث استقلال کانون وکلا ما باید به تناسب میان ظرف و مظروف نگاه ویژه ای داشته باشیم یعنی اگر ظرف استقلال در مظروفهایی قرار بگیرد که جامعه احساس کند زمینه لازم برای وجود استقلال وجود ندارد طبیعتاً این استقلال زیر سئوال خواهد رفت و مظروفی بنام وکلا هم ؛همچنین البته نمیتواند دلیل باشد برای این که چون این ظرف در مواردی آماده نیست پس از اعطای استقلال خودداری شود . ممکن است در همه اقشار افرادی وجود داشته باشند که بر خلاف مسیر طبیعی آب شنا نمایند.یک سازمان اگر بازسازی نشود منجر به فرسودگی کامل میشود .

ما که بر استقلال کانون وکلا اصرار می ورزیم باید در کنار این به بازسازی کانون وکلا که متناسب با عنوان مقدس و خطیر استقلال باشد هم اهتمام بورزیم .

برای اینکه این مظروف بیشتر آماده شود من 5 ویژگی فقط مطرح می کنم که من این را از کنگره هزاره نهج البلاغه اشاره کنم .

همین افراد از حقوق بشر می گفتند این جمله ای که حضرت علی فرموده را ما نمیتوانیم تحلیل نمائیم و آن جمله این بود : ( نسبت به مردم، حیوان درنده خو نباش که خوردن  حق آنها را غنیمت بدانی ) چرا ؟ چون مردم از 2 صفت خارج نیستند یا مانند تو مسلمانند یا مانند تو انسانند یعنی مرزهای ایدئولوژیک را در می نوردند ،انسانیت انسان مبنای توجه و عاطفه و جهت رسیدگی قرار می گیرد ؛آقای کوفی عنان همین خطبه 53 را به همه دول اروپایی و آمریکایی فرستاد به عنوان منشور حکومتی نمونه و ما به این افتخار می کنیم این 5 ویژگی را که ایشان فرمودند ؛ در بحث های واگذاری مسئولیت : اول ورع داشتن یعنی خویشتن داری ؛تطمیع می کنند ، خویشتن دار باشد اگر این نباشد چه استقلالی ؟ اما در عین حال باید این مورد عنایت دوستان هم واقع شود بحث بازآموزی ،بحث ویژگیهای یک وکیل خوب ،ما نمیتوانیم لفظ استقلال را یاقانون استقلال را از یک وکیل بگیریم به بهانه اینکه شاید او در آینده مرتکب خطایی شود . مطمئناً تبعات و آثار مخرب و سوء عدم استقلال وکلا به مراتب بالاتر است . حضرت امیردر نهج البلاغه می فرمایند که عدل 4 شعبه دارد . کسی که عالم نیست کسی که حکم را نمی فهمد چگونه می تواند  عدالت را جاری نماید . اینهاجزء شاخصه های یک وکیلی است که در نامه 53 حضرت امیر آمده و بعد قوی الامین ؛قوت هم قوت اطلاعاتی، هم قوت روحی، هم قوت قانونی، هم قدرت قانونی ،حقوقی و اداری است اگر وکیل مستقل نباشد قدرتی ندارد . قدرت را دیگران چه از داخل چه بیرون حاکمیت یا اهرم و ابزاری که استقلال وکیل را در هر سطحی تحت تأثیر قرار دهد باید حذف شود تا وکیل بتواند با استفاده از اکسیر استقلال ،عدالت را تأمین نماید .

مطلب بعدی این است که کانونی را که صنفی است باید از منظر صنفی نگاه کنیم اگر بخواهیم قضیه را سیاسی کنیم دچار تشتت می شویم، باید ثقل فعالیت ما در بحث صنفی ،بحث های کارشناسی و صنفی و علمی و منطقی برای تأمین استقلال باشد تا آنها شائبه تقابل نکنند .

البته همین که می گوئییم کسانی که با استقلال کانون مخالفت می کنند غیر منطقی حرکت می کنند و اشتباه می کنند و آثار و تبعات مخربی دارد این خودش نقد است ،نقد شیوه قوه قضائیه یا دولت است ،نیاز نیست ما با موارد تند تر به تقابل بپردازیم .

مطلب بعدی که سعی می کنم بحق را جمع کنم این است که ما در آموزه های دینی خود قرار بگیریم ،در بحث فرانسه در مورد روژه گارودی  جرم ایشان این بود که گفتند هولوکاست از بیخ و بن کذب است، این وسایل اجازه ندادند وکیل بگیرند هم جریمه کردند ،هم به زندان انداختند ما میخواهیم این گونه نباشیم در بحث آمریکاییها وجوه مثبتش را قبول داریم اما وجوه منفی هم دارد فقط به صورت آرمانی نگاه نکنیم که در آنجا استقلال مطلق وجود دارد در اینجا هم محدودیت مطلق ؛این طور نیست؛ فرقه دیویدیه که شما دیدید از صغیر و کبیر آتش زدند به یک وکیل هم اجازه ندادند از آنها دفاع کند . ما میخواهیم خودمان باشیم با فرهنگ و مکتب خود بدون حسب و بغض که استقلال تأمین کنیم .

وکیل اگر بخواهد این امانت را به سر منزل مقصود برساند آیا با اعمال نفوذ اطرافیان قادر به این کار خواهد بود ؟

قرآن می فرماید : حق را جاری کن؛ اگر وابستگی باشد اگر استقلال نباشد کدام حق جاری و ساری خواهد بود ؟

قرآن می فرماید:عزت مال جامعه مؤمنین است سنخ عزت از نوع استقلال است . سنخ ذلت از نوع وابستگی است و محدود شدن .

 

 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.