×

ضرورت های برگزاری همایش طب و قضا، چالش های پیش روی پزشکان و قضات

ضرورت های برگزاری همایش طب و قضا، چالش های پیش روی پزشکان و قضات

بررسی جنبه‌های فقهی، حقوقی و پزشکی و چالش‌های پیش روی پزشکان قانونی و قضات در پاسخگویی به پرونده‌های ارجاعی و مردم از ضرورت‌های برگزاری همایش طب و قضا است

ضرورت-های-برگزاری-همایش-طب-و-قضا،-چالش-های-پیش-روی-پزشکان-و-قضات

بررسی جنبه‌های فقهی، حقوقی و پزشکی و چالش‌های پیش روی پزشکان قانونی و قضات در پاسخگویی به پرونده‌های ارجاعی و مردم از ضرورت‌های برگزاری همایش طب و قضا است.

محورهای مهم همایش طب و قضا معرفی شد 

 بررسی جنبه‌های فقهی، حقوقی و پزشکی و چالش‌های پیش روی پزشکان قانونی و قضات در پاسخگویی به پرونده‌های ارجاعی و مردم از ضرورت‌های برگزاری همایش در این زمینه است.  
 
محورهای همایش طب و قضا در دوره پیشین بر موضوعات مسئولیت مدنی، کیفری و انتظامی در خطاهای پزشکی، مفاهیم و مصادیق خطاهای پزشکی، مسئولیت دانشجویان در خطاهای پزشکی، مسئولیت ناشی از دستورات شفاهی پزشک، مسئولیت بیمار و بستگان در خطاهای پزشکی، مسئولیت کادر درمان در موارد تعدد اسباب، مسئولیت مؤسسات و مراکز تشخیصی و درمانی تمرکز یافته است.  
 
همچنین مسئولیت پزشک به عنوان سرپرست تیم درمان، بررسی تطبیق مسئولیت کادر تشخیصی و درمانی، عوامل مؤثر در طرح شکایت بیماران از پزشکان و سایر حرف پزشکی و راه‌های کاهش آن، مسئولیت کادر تشخیصی و درمانی (پزشک مشاور، متخصصین پاراکلینیک، پرستار و ماما و... از موضاعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت.  

**رسیدن به وحدت رویه در دعاوی پزشکی اصلی‌ترین چالش مورد بحث

از جمله چالش‌های موجود در فرایند رسیدگی به دعاوی پزشکی، اعاده حیثیت و جبران خسارت در شکایات بی‌مورد علیه کادر درمان، بررسی آرای صادره از مراجع رسیدگی کننده به دعاوی پزشکی، راهکارهای نیل به وحدت رویه در رسیدگی به دعاوی پزشکی، تعدد مراجع کار‌شناسی و رسیدگی کننده به دعاوی پزشکی، جایگاه شوراهای حل اختلاف در رسیدگی به دعاوی پزشکی، مرور زمان و چالش‌های موجود در بیمه مسئولیت پزشکی، جایگاه کار‌شناسی در رسیدگی به تخلفات و جرائم پزشکی، مرور زمان در دعاوی پزشکی، منشور حقوق حرف پزشکی، مسئولیت مدنی، کیفری و انتظامی مرتبط با تجهیزات و ملزومات پزشکی، بیمارستانی و خدمات پاراکلینیکی هستند.  

برگزاری پنجمین همایش سراسری طب و قضا در سال آینده

 «عبدالرزاق برزگر» قائم مقام رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این سازمان از برگزاری پنجمین همایش سراسری طب و قضا در سال آینده خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های سال آینده سازمان برپایی پنجمین همایش سراسری طب و قضا است که از تمامی فق‌ها و حقوقدانان برای مشارکت علمی گسترده در این همایش دعوت می‌شود.  
 
همچنین در چهارمین همایش سراسری طب و قضای شیراز از بین 366 مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش، سه مقاله در رده پزشکی و سه مقاله رده قضایی به عنوان مقالات منتخب معرفی شدند.  
 
یکی از مقالات برگزیده رده پزشکی در چهارمین همایش طب و قضا با عنوان «چگونگی تعیین میزان تأثیر قصور پزشکی در آسیب وارده به بیمار یا فوت وی» تهیه شده‌ است. 

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.