×

انتظار از قوه قضائیه

انتظار از قوه قضائیه

انتظار از قوه قضائیه

انتظار-از-قوه-قضائیه وکیل 

غلامعلی حدادعادل    
                                       
روزنامه اعتماد پنج شنبه، 5 شهریور 1388 - شماره 2037

اکنون که با انتصاب آیت الله صادق آملی لاریجانی به ریاست قوه قضائیه فرصتی برای تحول در این قوه پدید آمده، مناسب می داند پس از تبریک به ایشان و تشکر از زحمات و خدمات آیت الله شاهرودی، چند نکته را در باب قوه قضائیه یادآوری کند.

1- قوه قضائیه مسوول تامین عدالت در جامعه است.

رعایت عدالت و مقابله با ظلم و رفع تبعیض ناروا، اولین و مهم ترین انتظاری است که مردم از حکومت ها دارند. مردم، امنیت و آزادی را هم برای عدالت می خواهند. پاسداری از عدالت، شرط اصلی حکمرانی خوب است. اگر در یک حکومت؛ قوه قضائیه، عدل و انصاف را رعایت نکند و به عدل حکم نکند، هیچ عذری از آن پذیرفته نیست. هیچ حکومتی نمی تواند به بهانه کمبود امکانات، در تامین عدل و داد قصور ورزد. عدل و داد اساس مملکت داری است و هیچ رشته یی مانند عدالت نمی تواند مردم را با حکومت پیوند دهد.

2- از قوه قضائیه انتظار می رود با ظلم و فساد مبارزه کند.

دستگاهی که می خواهد با ظلم و فساد مقابله کند خود باید پاک باشد. با دستمال آلوده، نمی توان آلودگی های دیگر را پاک کرد. ریاست محترم قوه قضائیه باید مراقب باشند تا این قوه هر چه بیشتر پاک باشد. قضات و کارکنان پاکدامن عزیز و محترم شمرده شوند و خاطیان طرد و مجازات شوند. مخصوصاً باید مراقبت شود سوداگران و پول پرستان از حریم این قوه دور بمانند. وقتی در اسلام توصیه شده که قاضی بهتر است برای خریدن مایحتاج خود به بازار مراجعه نکند تا مبادا فروشندگان کالایی را به او ارزان تر بفروشند و در نتیجه قاضی در اجرای عدالت و صدور حکم قاطع، ماخوذ به حیا شود، چه جای آن است که صاحبان قدرت اقتصادی در قوه قضائیه طمع کنند و بخواهند با نفوذ در این قوه در اجرای عدالت تاثیر بگذارند.

3- در سال های اخیر شایعاتی در جامعه ما درباره بعضی از افراد و نیز فرزندان بعضی از مقامات و شخصیت ها بر سر زبان ها افتاده است.

سکوت و کم کاری قوه قضائیه در این مسائل مردم را دچار حیرت می کند. شایعه میکروبی است که در تاریکی و ابهام رشد می کند. اگر قوه قضائیه به موقع وارد عمل شود و با رسیدگی صحیح و عادلانه، احکامی صریح و سریع صادر کند مردم از حیرت نجات پیدا می کنند و راه بر شایعه سازی و شایعه پراکنی بسته می شود. علاوه بر آن دیگر هر کسی نمی تواند به جای قوه قضائیه بنشیند و دیگران را متهم کند و حکم صادر کند. نباید چنان شود که متهمان در جایی که باید محاکمه شوند محاکمه نشوند و در جایی محکوم شوند که نباید بشوند. این شیوه برای کشور و نظام و انقلاب زیانبار است.

4- آخرین نکته یی که در این فرصت کوتاه گفتنی است این است که در اداره قوه قضائیه باید عدالت و عقلانیت توام با هم اعمال شود.

اداره دادگاه ها و اطلاع رسانی به مردم باید با مدیریت و تدبیر همراه باشد. تغییر و تبدیل احکام قضایی نباید آنچنان شتابزده و تعجب آور باشد که افکار عمومی در اعتبار قوه قضائیه به تردید افتد. بهترین تبلیغ برای قوه قضائیه تدبیر صحیح در ترسیم چهره این قوه در برابر چشمان مردم است.

امید است ریاست جدید و مدیران ارشد این قوه بتوانند عدالت را که آرمان اصلی مردم در برپایی انقلاب اسلامی بوده تامین کنند و آنچه را که مقام معظم رهبری همواره از این قوه خواسته اند، به ویژه نکاتی را که در حکم انتصاب رئیس جدید این قوه یادآوری کرده اند مدنظر داشته باشند. از سخنان رئیس جدید این قوه در مراسم معارفه معلوم می شود ایشان از اهمیت و حساسیت وظیفه یی که بر عهده گرفته اند به خوبی آگاهند و گرهگاه ها و گلوگاه ها را می شناسند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.