×

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران آموزه‌های قانونی در رشته دندانپزشکی

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران آموزه‌های قانونی در رشته دندانپزشکی

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران آموزه‌های قانونی در رشته دندانپزشکی

مدیر-کل-پزشکی-قانونی-استان-تهران-آموزه‌های-قانونی-در-رشته-دندانپزشکی وکیل 

آموزه‌های قانونی در رشته دندانپزشکی
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران:
ترمینولوژی قانون مجازات اسلامی در مسائل پزشکی تغییر کند    

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران پیشنهاد داد؛‌ ترمینولوژی قانون مجازات اسلامی در مورد مسائل پزشکی تغییر کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر امیرحسین مهدوی که در همایش «آموزه‌های قانونی در رشته دندانپزشکی» سخن می‌گفت، به موادی از قانون مجازات اسلامی مرتبط با قصور پزشکی اشاره کرد و افزود:‌ در بررسی قصور پزشکی براساس قانون از واژه‌هایی مانند مجرم و قتل استفاده‌ می‌شود که این موضوع همکاران را نگران می‌کند.

وی تاکید کرد: به نظر من این ترمینولوژی در مورد مسائل پزشکی باید تغییر کند.

وی هم‌چنین با اشاره به ماده 2 قانون مجازات اسلامی که در آن "جرم" تعریف شده است، گفت:‌ در این تعریف هر فعل و ترک فعلی که برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم است؛ پس در حوزه پزشکی نیز هر تخلفی که به قصور و در نهایت به فوت یا صدمه به بیمار منجر شود، جرم است و فرد مرتکب مجرم محسوب می‌شود.

مهدوی درادامه گفت: در ماده 12 قانون مجازات اسلامی مجازات‌های مقرر به پنج دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از حدود، قصاص، دیات، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده که در رابطه با قصور پزشکی، بحث دیات بیشتر مورد توجه است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در قصور پزشکی، چون مجازات از نوع دیه است، نمی‌توانند تخفیفی در آن بدهند یا مدت آن را کم کنند؛ در واقع در حوزه دیات، بحث تعلیق حکم وجود ندارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درادامه به بند دوم ماده 59 و ماده 294 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و افزود:‌ دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو داده می‌شود و به طور معمول قضات ما در رابطه با پزشکان و دندانپزشکان بیشتر بحث دیه را مطرح می‌کنند و سایر مجازات‌های تعزیری را اعمال نمی‌کنند.

وی درادامه سخنانش به مواد مختلفی از قانون مجازات از جمله مواد 295، 367، 301، 302، 297 ،299 ،403 ، 404 ،406 ،408 ،409 ،410 ،411 که در بردارنده نکاتی درباره مجازات‌های مربوط به موارد قصور دندانپزشکان است، اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، همچنین حسین آ‌راد، دندانپزشک قانونی در سخنانی با اشاره به وظایف دندانپزشکی قانونی گفت:‌ تعیین هویت، معاینه و ارزیابی علایم گازگرفتگی، قصور پزشکی، معاینه، تعیین و ارزیابی آسیب‌های تروماتیک، فک و صورت و تطابق با قانون مجازات اسلامی از جمله وظایف دندانپزشکی قانونی است.

وی افزود: در تعیین هویت بیشتر از انگشت‌نگاری استفاده می‌شود، اما دندان‌های زیر 25 سال نیز می‌توانند کمک‌دهنده باشند.

آراد با اشاره به مثال‌هایی از کمک دندانپزشکی قانونی در تعیین هویت اجساد، به دندانپزشکان پیشنهاد داد که حتما وضعیت‌های قبلی مریض را بررسی کنند؛ زیرا ممکن است دندانی که خارج و مشمول دیه می‌شود اساسا ارزش «عضو» نداشته باشد.

وی دربخش پایانی سخنانش نیز به تشریح سیر کارشناسی صدمات وارده به فک، صورت و دندان‌ها پرداخت.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.