×

دکتر محمود آخوندی استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی مداخله دادسرا در جرایم تجاوز به عنف مشکل‌ گشا نخواهد بود

دکتر محمود آخوندی استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی مداخله دادسرا در جرایم تجاوز به عنف مشکل‌ گشا نخواهد بود

دکتر محمود آخوندی استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی مداخله دادسرا در جرایم تجاوز به عنف مشکل‌ گشا نخواهد بود

دکتر-محمود-آخوندی-استاد-حقوق-دانشگاه-شهید-بهشتی-مداخله-دادسرا-در-جرایم-تجاوز-به-عنف-مشکل‌-گشا-نخواهد-بود

طرح پرونده‌های تجاوزبه عنف دردادسرا؛ اما و اگرها
آخوندی درگفت‌وگو با ایسنا: مداخله دادسرا در جرایم تجاوز به عنف مشکل‌گشا نخواهد بود

یک استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که مداخله دادسرا در رسیدگی به جرایم تجاوز به عنف مشکل‌گشا نخواهد بود تاکید کرد: در جرایم زنای به عنف، باید روش اثبات جرم زنا اعم از این که با کیفرخواست یا بدون کیفرخواست به دادگاه برود، تغییر کند.

دکتر محمود آخوندی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره پیشنهاد اضافه شدن مرحله دادسرا به پرونده‌های تجاوز به عنف اظهار کرد:‌ برای برهم خوردن وضع فعلی، نیاز به قانون جدید داریم.

وی خاطرنشان کرد: اغلب جرایم منافی عفت در دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و کیفرخواست صادر می‌شود و بعد به دادگاه می‌رود، به استنثناء جرم زنا و لواط که بدون مداخله دادسرا به دادگاه می‌رود و دادگاه راسا رسیدگی می‌کند و چون مجازاتش اعدام است به دادگاه کیفری استان می‌رود.

این استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر این که اضافه شدن مرحله دادسرا به پرونده‌های زنا و لواط نیاز به قانون دارد و بدون قانون نمی‌توانند این کار را انجام دهند، در ارزیابی از این پیشنهاد گفت:‌ مداخله دادسرا مشکل‌گشا نخواهد بود. مهم‌ترین مساله‌ای که در زنای به عنف وجود دارد، مساله اثبات آن است.

آخوندی توضیح داد:‌ قانونگذار گفته است که زنا با شهادت چهار نفر و یا چهار بار اقرار متهم اثبات می‌شود اما در زنای به عنف ظاهرا این چهار نفر نمی‌تواند وجود داشته باشد یعنی اگر چهار نفر شاهد بود که فعل انجام نمی‌گرفت. هم‌چنین متهمی که مرتکب زنای به عنف می‌شود از خدا که نمی‌ترسد و حاضر به چهار بار اقرار به امری که مجازات آن اعدام است نمی‌شود. اگر اقرار بکند یک فرد عقب افتاده است. جنون دارد. در نتیجه اثبات جرم غیرممکن است.

او با تاکید بر این که در جرایم زنای به عنف، باید روش اثبات تغییر کند اعم از این که این پروند‌ه‌ها با کیفرخواست به دادگاه برود یا بدون کیفرخواست، گفت:‌ در اثبات جرم زنای به عنف باید به دلایل علمی معنوی اهمیت دهیم، تا زمانی که این تکامل را نداشته باشیم، این توان را ندهیم و این تغییرات را ایجاد نکنیم این اقدامات نمی‌تواند در جلوگیری از بزهکاری تاثیری داشته باشد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.