×

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا برخی موارد لایحه اصلاح قانون انتخابات مثبت است

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا برخی موارد لایحه اصلاح قانون انتخابات مثبت است

یک حقوقدان معتقد است که مصوبه اخیر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مبنی بر اصلاح قانون انتخابات که مربوط به اجرای انتخابات ریاست جمهوری است در برخی موارد مثبت و مطلوب است

بهمن-کشاورز-در-گفت‌وگو-با-ایسنا-برخی-موارد-لایحه-اصلاح-قانون-انتخابات-مثبت-است وکیل 

یک حقوقدان معتقد است که مصوبه اخیر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مبنی بر اصلاح قانون انتخابات که مربوط به اجرای انتخابات ریاست جمهوری است در برخی موارد مثبت و مطلوب است.

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی خود از این مصوبه اظهارکرد: بخشی از این مصوبه که مربوط به اجرای انتخابات مبنی بر مشارکت سه قوه است و نیز از نظر مردمی بودن، سیستم جدیدتری است که می‌توان این مصوبه را مطلوب و مثبت ارزیابی کرد.

رییس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اشاره به مطرح شدن نحوه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در این مصوبه گفت: فکر می‌کنم تا زمانی که نتیجه تخلفات بر روی نتیجه انتخابات منعکس نشود، کسی از این مجازات‌ها نمی‌ترسد، به عبارت بهتر ممکن است کسی ترتیبی دهد تا تخلف بسیار بزرگی صورت گرفته و بر نتیجه انتخابات هم تاثیر به سزایی بر جای بگذارد و نهایتا عاملین آن مشخص و دستگیر شوند اما اگر انتخابات تغییر پیدا نکند این مساله حاصلی ندارد.

کشاورز با اشاره به تغییر در شرایط اصل 115 قانون اساسی ابراز داشت: مواردی که در خصوص عدم سوء پیشینه ذکر شده در اصل 115 نیز وجود دارد و این مساله‌ای است که امکان احراز عدم سوء پیشینه افراد بر همان اساس وجود دارد اما سایر شرایط مطرح شده با عموم و اطلاق اصل 115 مغایر است و نمی‌توان به آن چیزی را اضافه کرد.

وی تاکید کرد: اکنون خوب یا بد بودن نحوه تنظیم اصل 115 قانون اساسی مطرح نیست، اما تغییر شرایط در اصل 115 مستلزم تغییر شرایط در قانون اساسی است و شورای نگهبان باید اکنون مخالفت خود را نسبت به این مساله و مصوبات خلاف این اصل اعلام کند.

کشاورز ابراز عقیده کرد که اگر در درازمدت صلاح بود قانون اساسی اصلاح شود، بحث جداگانه‌ای است اما در حال حاضر این مهم اصلا به صلاح نیست.

وی درباره اینکه در این مصوبه به مساله تعریف رجل سیاسی و مذهبی تاکید شده، گفت: تصور می‌کنم شورای نگهبان بالاخره هر کاری که می‌خواهد می‌تواند انجام دهد و در تشخیص این قبیل مسائل نیز قطعا کاری انجام خواهد داد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: معتقدم تا قبل از اصلاح قانون اساسی بهتر آن است اجازه دهیم که مردم عادی عقیده داشته باشند که اصل 115 شامل حال آنها می‌شود و همه می‌توانند ثبت‌نام کنند و مصوبه‌ی جدیدی این مهم را خدشه‌دار نکند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.