×

آئین نامه اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی روستا و بخش

آئین نامه اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی روستا و بخش

آئین-نامه-اجرائی-انتخابات-شوراهای-اسلامی-روستا-و-بخش
شماره 120854 /ت 17179هـ - 12/10/1375
وزارت کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 2/10/1375 بنا به پیشنهاد شماره 44/4/1/3308 مورخ 31/6/1375 وزارت کشور و به استناد مواد (90) و (94) قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 ـ آئین نامه اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی روستا و بخش را به شرح زیر تصویب نمود :

کلیات :
ماده 1 ـ در این آئین نامه عنوان قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران به اختصار قانون نامیده می شود .
ماده 2 ـ مقصود از عبارت شورا در این آئین نامه ، شوراهای اسلامی روستا و بخش می باشد .
ماده 3 ـ تاریخ شروع دوره هر شورا ، موضوع ماده 3 قانون ، تاریخ تشکیل اولین جلسه رسمی همان شورا موضوع ماده 16 قانون خواهد بود .
تبصره : چنانچه به استناد ماده 31 قانون ، انتخابات میان دوره ای برگزار شود فعالیت شورای تشکیل شورای باقیمانده همان دوره خواهد بود .
ماده 4 ـ تعداد اعضای علی البدل شوراها ، موضوع ماده 8 قانون ، به شرح زیر تعیین می شود :
1 ـ شوراهای دارای 3 نفر عضو اصلی ، 2 نفر .
2 ـ شوراهای دارای 5 نفر عضو اصلی ، 3 نفر .
ماده 5 ـ هر یک از روستاها و بخشهای موضوع ماده 12 قانون به عنوان یک حوزه انتخابیه محسوب می شود .
ماده 6 ـ در صورتی که انتخابات چند حوزه انتخابیه موضوع ماده 5 این آئین نامه به طور همزمان برگزار شود، به منظور حفظ استقلال انتخابات هر حوزه ، کلیه اقدامات از قبیل صدور آگهی ها و تنظیم صورتجلسه ها برای هر یک از حوزه ها به صورت مستقل انجام و سوابق انتخاباتی هر حوزه جداگانه نگهداری می شود .
ماده 7 ـ اخذ رای در یکی از روزهای تعطیل رسمی انجام خواهد شد و مدت زمان آن حداقل هشت ساعت خواهد بود .
تبصره : مدت زمان اخذ رای با تصویب و موافقت مشترک هیاتهای اجرائی و نظارت بخش ، قابل تمدید می باشد .
ماده 8 ـ بخشدار موظف است در اجرای ماده 16 قانون ، ظرف یک هفته پس از تایید نهائی صحت انتخابات و قطعی شدن ، نتیجه آن ، از اعضای شورا دعوت نماید تا در اولین جلسه رسمی شورا که به ریاست مسن ترین عضو تشکیل ، نسبت به انتخاب هیات رئیسه اقدام نمایند.
ماده 9 ـ دهدار در تمام مراحل برگزاری انتخابات زیر نظر بخشدار متبوع و به عنوان نماینده رسمی وی مجری برنامه های انتخابات در حوزه ماموریت خود می باشد .
ماده 10 ـ در صورت اجرای ماده 9 قانون مبنی بر خروج عضو یا اعضائی از شورا ، رئیس یا نایب رئیس شورا موظف است بلافاصله مراتب را به طور کتبی به اطلاع بخشدار برساند .
ماده 11 ـ بخشدار موظف است بلافاصله پس از وصول نامه شورا مبنی بر خروج اعضاء از شورا ، از اعضای علی البدل به ترتیب بیشترین رای برای جایگزینی اعضای خارج شده دعوت به عمل آورد و مراتب را به شورای مربوط اعلام نماید .
ماده 12 ـ در اجرای ماده 14 قانون و با رعایت تبصره ذیل آن ، چنانچه فردی در انتخابات بیش از یک شورا ثبت نام نمود و یا احتمالا عضویت یافت به دستور وزارت کشور نام وی از لیست داوطلبی و یا عضویت شورا حذف می شود . این قبیل افراد از عضویت در کلیه شوراها به مدت چهار سال محروم خواهند بود .
ماده 13 ـ برای انتخاب اعضای علی البدل شوراها نیازی به برگ رای یا اخذ رای مجزا و یا مشخص نمودن اعضای علی البدل در برگ رای نیست ، بلکه در پایان رای گیری و قرائت و شمارش آرا، دارندگان رای به ترتیب بیشترین رای به دست آمده و به تعداد مورد نیاز به عضویت اصلی و یا علی البدل شوراها در می آیند . بنابراین رای دهنده ، اسامی نامزدهای مورد نظر خود را حداکثر به همان تعداد اعضای اصلی شورا در برگ درج می نماید.
ماده 14 ـ هیات اجرائی مسؤول اجرای تبصره ذیل ماده 17 قانون می باشد .
تبصره ـ نامزدهای انتخاباتی ذینفع در صورت تمایل می توانند در جلسه قرعه کشی شرکت نمایند. تاریخ و محل قفه کشی باید حداقل 24 ساعت قبل توسط بخشدار به منتخبین ذیربط ابلاغ شود .
ماده 15 ـ سرپرست بخشدار به جای بخشداری خواهد بود .
ماده 16 ـ در اجرای ماده 41 قانون ، نیروی انتظامی در کلیه مراحل مکلف به همکاری با مجریان انتخابات است و حسب درخواست ، فرماندار و بخشدار موظف است مامورین و امکانات خود را در اختیار آنان قرار دهد .
ماده 17 ـ در صورت توقف ، ابطال و یا انحلال شورا توسط مراجع قانونی مذکور در مواد 57 ، 81 و 84 قانون ، مراجع مذکور موظفند مراتب توقف ، ابطال و یا انحلال شورا را به بخشدار مربوط اعلام نمایند. شروع مهلت 2 ماهه برای تجدید انتخابات ، از زمان وصول اعلام توقف ، ابطلال و یا انحلال خواهد بود .
ماده 18 ـ بخشدار موظف است به محض اطلاع از توقف ، ابطلال از توقف ، ابطال و یا انحلال شوارا، مراتب را به وزارت کشور اعلام نماید .
ماده 19 ـ مجلس شورای اسلامی پیش از شروع انتخابات به اتناید ماده 53 قانون ، اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات را با ذکر سمت ایشان در هیات ، به وزارت کشور معرفی می نمایند .
هیات اجرائی
ماده 20 ـ بخشدار موظف است پس از وصول دستور شروع انتخابات ، براساس ماده 33 قانون به منظور تشکیل هیات اجرائی بخش از سایر اعضای اداری هیات دعوت به عمل آورد .
ماده 21 ـ بخشدار موظف است در اجرای ذیل ماده 33 قانون ، به منظور تعیین معتمدین اصلی و علی البدل عضو هیئت اجرائی بخش ، 25 نفر از معتمدان اقشار مردم را انتخاب و به منظور تایید صلاحیت ، به طور صلاحیت ، به طور کتبی به هیات نظارت بخش معرفی نماید .
ماده 22 ـ هیات نظارت بخش موظف است حداکثر ظرف مدت 2 روز از وصول اسامی 25 نفر معتمدان از بخشدار ، اظهار نظر کتبی خود را نسبت به تایید صلاحیت آنان به بخشدار اعلام نماید .
تبصره ـ چنانچه هیات نظارت بخش ، معتمدان پیشنهادی بخشدار را تایید ننماید ، بخشدار موظف است به همان تعداد معتمدان دیگری را به هیات نظارت معرفی نماید .
ماده 23 ـ بخشدار موظف است پس از وصول نظریه کتبی هیات نظارت بخش ، بلافاصله از 25 نفر معتمدان به طور کتبی دعوت آورد . مدعوین حداکثر ظرف مدت 2 روز از تاریخ دعوت تشکیل جلسه می دهند . و پس از حضور حداقل دوسوم آنان (17نفر از 25 نفر) در حضور هیات نظارت و اعضای اداری و هیات اجرائی ، از بین خود 6 نفر را به عنوان معتمدان اصلی و 6 نفر را به عنوان علی البدل هیات اجرائی بخش با رای مخفی و اکثریت نسبی آرا انتخاب و مراتب را صورت جلسه می نمایند .
ماده 24 ـ بخشدار موظف است مراتب انتخاب معتمدین اصلی و علی البدل و تشکیل هیات اجرائی را از طریق سلسله مراتب اداری به ستاد انتخابات کشور اعلام نماید .
ماده 25 ـ مهلت تشکیل هیات اجرائی از زمان وصول دستور شروع انتخاب ، حداکثر پنج روز می باشد .
ماده 26 ـ دوسوم اعضای هیات اجرائی برای پیوست رسمیت جلسات موضوع ماده 36 قانون و تبصره 1 ذیل آن ، 7 نفر می باشد.
ماده 27 ـ رؤسای هیاتهای اجرائی و نظارت موظفند با هماهنگی لازم ، فردی را که به طور همزمان در بیش از یک هیات ، اعم از اجرائی یا نظارت عضویت دارد ، در یک هیات ابقا و از سایر هیاتها حذف نمایند.
ماده 28 ـ هیات اجرائی موظف است در اجرای مواد 62 و 65 قانون ، یک نسخه از کلیه صورت جلسه ها و آگهی های خود را به هیات نظارت بخش تحویل نماید .
ماده 29 ـ هیات اجرائی در مهلت مقرر و در اجرای ماده 39 قانون ، تشکیل جلسه می دهند و تعداد و محل شعب نام و اخذ رای حوزه انتخابیه را تعیین و پس از تنظیم صورت جلسه ، یک نسخه آن را به بخشدار تسلیم می نماید.
ماده 30 ـ بخشدار موظف است براساس صورت جلسه دریافتی از هیات اجرائی ، آگهی انتخابات حاوی تاریخ اخذ رای ، ساعات اخذ رای ، شرایط انتخاب کنندگان ، جرایم و تخلفات و مقررات جزائی و محل شعبه یا شعب ثبت نام و اخذ رای را تنظیم و در موعد مقرر برای اطلاع عموم در حوزه انتخابیه منتشر نماید .
ماده 31 ـ بخشدار موظف است در اجرای ماده 40 قانون ، پس از وصول اسامی اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای نسبت به صدور احکام آنان اقدام نماید .
ماده 32 ـ بخشدار موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که یک روز قبل از روز اخذ رای ، محل شعبه یا شعب ثبت نام و اخذ رای آماده شود.
ماده 33 ـ بخشدار موظف است برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رای ، یک نفر نماینده که باید حتی الامکان از کارمندان دولت باشد ، از طرف خود تعیین و نسبت به صدور حکم آنان اقدام نماید و برای تحویل گرفتن صندوق و تعرفه و برگ رای و سایر وسایل و لوازم انتخاباتی با تعیین و تاریخ محل مراجعه ، از ایشان برای شرکت در جلسه توجیهی دعوت به عمل آورد .
ماده 34 ـ بخشدار موظف است پس از حضور نمایندگان خود در جلسه توجیهی ، صندوق و تعرفه و برگ رای و
ماده 35 ـ در صورت تعیین و معرفی کتبی ناظر برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رای از طرف هیات نظارت بخش ، بخشدار موظف است نسبت به اعزام وی به نحوی که قبل از شروع اخذ رای در محل شعبه حضور داشته باشد ، اقدام نماید .
ماده 36 ـ بخشدار موظف است برای حفاظت شعب ثبت نام و اخذ رای با همکاری و هماهنگی نیروی انتظامی به تعداد لازم و حداکثر تا 3 نفر از ماموران مذکور انتخاب و ضمن صدور ابلاغ نامبردگان ، آنان را به همراه نماینده خود و ناظر و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای به محل اعزام نماید .
هیاتهای نظارت
ماده 37 ـ در اجرای ماده 53 قانون و به استناد ماده 73 قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور ـ مصوب 29/4/1365 ـ به منظور نظارت بر امر انتخابات شوراها، هیات مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی کشوری متشکل از 3 نفر از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی و 2 نفر از اعضای کمیسیون اصل 90 به انتخاب مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود .
تبصره ـ در صورتی که به تعداد لازم از کمیسیونهای مذکور داوطلب نباشد . مجلس از میان سایر نمایندگان داوطلب 5 نفر از انتخاب می نماید .
ماده 38 ـ در اجرای ماده 53 قانون و به استناد ماده 74 قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور ـ مصوب 29/4/1365 ـ به منظور نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی کشوری در هر استان ، هیات نظارت استان مرکب از سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن استان به تعیین هیات مرکزی نظارت تشکیل می شود . هیات مرکزی نظارت پس از تعیین اعضای هیات نظارت استان ، اسامی آنان را به ستاد انتخابات استان مربوط و ستاد انتخابات کشور اعلام می نماید .
تبصره ـ در هر استانی که تعداد نمایندگان آن از سه نفر کمتر و یابه حد نصاب از آن استان داوطلب نباشد ، تعیین بقیه اعضاء از بین نمایندگان استانهای مجاز با هیات مرکزی نظارت می باشد .
ماده 39 ـ ستاد ستاد انتخابات استان پس از وصول اسامی اعضای هیات نظارت استان ، اسامی نامبردگان را به فرمانداریهای تابع اعلام می نماید .
ماده 40 ـ هیات نظارت استان در هر شهرستان ، هیات نظارت شهرستان بر انتخابات شوراهای اسلامی کشوری را مرکب از 5 نفر از معتمدان محل تشکیل می دهند و اسامی آنان را به فرمانداری ذیربط و ستاد انتخابات استان اعلام می نماید .
ماده 41 ـ فرمانداری مکلف است پس از وصول اسامی اعضای هیئت نظارت شهرستان ، اسامی نامبردگان را به بخشداریهای تابع اعلام نماید.
ماده 42 ـ هیات نظارت شهرستان برای هر بخش ، هیات نظارت بخش مرکب از سه نفر معتمد محلی برای نظارت بر انتخبابات بخش تشکیل می دهد و اسامی آنان را به بخشدار مربوط و فرمانداری محل اعلام می نماید .
ماده 43 ـ هیات نظارت بخش می تواند برای شعب ثبت نام و اخذ رای یک نفر ناظر تعیین و نامبرده را حداکثر تا یک روز مانده به روز اخذ رای به بخشدار معرفی نماید .
ماده44 ـ شرکت اعضای هیات نظارت بخش در جلسات هیات اجرائی به منظور نظارت بر صحت برگزاری انتخابات می باشد و عدم حضور آنان در جلسات و یا خودداری از امضای صورت جلسات مانع از ادامه کار انتخابات نخواهد بود .
ماده 45 ـ هیاتهای نظارت در چهارچوب قانون و آئین نامه اجرائی تنها ناظر بر اجرای صحیح قانون می باشند و حق دخالت در امور اجرائی انتخابات را ندارند.
اعلام داوطلبی ، بررسی سوابق و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان
ماده 46 ـ بخشدار موظف است بلافاصله پس از وصول دستور شروع انتخابات ، آگهی ثبت نام داوطلبان ، حاوی تاریخ شروع و خاتمه ثبت نام ، محل ثبت نام ، شرایط انتخابات شوندگان و مدارک مورد نیاز شامل اصل شناسنامه عکس دار ، دو نسخه تصویر کلیه صفحه های شناسنامه و چهار قطعه عکس جدید 4*3 را منتشر نماید و ظرف مهلت مقرر از داوطلبان عضویت در شوراها ثبت نام به عمل آورد .
ماده 47 ـ بخشدار می تواند با صدور حکم مسؤول یا مسؤولانی از بین کارمندان بخشداری ثبت نام از داوطلبان عضویت در شوراها تعیین نماید .
تبصره ـ بخشدار می تواند با صدور حکم کتبی ، دهدار را نیز به عنوان مسؤول ثبت نام تعیین نماید .
ماده 48 ـ داوطلبان عضویت در شوراها در مهلت مقرر با مراجعه به بخشداری و ارایه مدارک مورد نیاز شخصا پرسشنامه اعلام داوطلبی را در حضور مسؤول ثبت نام تکمیل می نمایند. مسؤول ثبت نام پس از دریافت و تطبیق مشخصات سجلی داوطلب با اصل شناسنامه ، رسید مدارک و پرسشنامه را به وی تسلیم می دارد .
ماده 49 ـ هیات اجرائی بلافاصله پس از تشکیل ، مقدمات رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را فراهم می نماید .
ماده 50 ـ بخشدار موظف است در اجرای تبصره 1 ذیل ماده 46 قانون ، در پایان هر روز اسامی و مشخصات کلیه داوطلبانی را که توسط هیات اجرائی مظنون تشخیص داده شده اند به منظور بررسی سوابق به مراجع ذیربط در شهرستان از قبیل اداره اطلاعات ، نیروی انتظامی ، دادگستری و ثبت احوال ارسال نماید .
ماده 51 ـ مراجع مذکور در ماده 46 قانون موظفند در اجرای تبصره 2 ذیل همان ماده حداکثر ظرف مدت ده روز پس از وصول و مشخصات هر یک از داوطلبان ، نتیجه بررسیهای انجام شده در خصوص سوابق آنان را به منظور کتبی به بخشدار اعلام نمایند.
تبصره ـ اظهار نظر و تصمیم گیری در خصوص تایید یا عدم تایید صلاحیت داوطلبان براساس قانون تنها از وظایف و اختیارات هیاتهای اجرائی و نظارت می باشد و دستگاههای یاد شده در ماده 46 قانون حق اظهار نظر در این مورد را ندارد و موظفند سوابق داوطلبان را منعکس نمایند.
ماده 52 ـ بخشدار موظف است به محض وصول اطلاعات لازم درباره سوابق هر یک از داوطلبان ، جلسات هیات اجرائی را تشکیل دهد و حداکثر ظرف مدت هفت روز پس از صول سوابق هر یک از داوطلبان با رعایت کامل متن ماده 49 قانون ، به صلاحیت آنان رسیدگی و نتیجه را صورت جلسه نماید و بلافاصله یک نسخه از هر یک از صورت جلسه تنظیمی را به هیات بخش ارسال نماید.
تبصره ـ مهلت رسیدگی به صلاحیت آن دسته از داوطلبان عضویت در شورای اسلامی روستا که در مظان اتهام قرار نداشته اند و سوابق آنان از مراجع مذکور در ماده 46 قانون استعلام نشده است نیز حداکثر هفت روز پس از پایان مهلت 10 روزه مراجع یاد شده میباشد.
ماده 53 ـ هیات نظارت بخش پس از وصول رسیدگی به صلاحیت داوطلبان ، به استناد ماده 48 قانون موظف است حداکثر ظرف مدت 7 روز از وصول هر یک از صورتجلسات ، نظریه خود مبنی بر تایید یارد صلاحیت داوطلبان ، به طور کتبی به بخشدار اعلام نماید .
ماده 54 ـ بخشدار موظف است پس از وصول نظریه هیات نظارت بخش مبنی بر تایید یا رد تصمیمات هیات اجرائی بخش در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان و همچنین با رعایت قسمت اخیر ماده 48 قانون ، مبنی بر ملاک عمل بودن نظر هیات اجرائی پس از پایان مهلت تعیین شده برای هیات ، بلافاصله مراتب تایید یا رد صلاحیت هر یک از داوطلبان را به طور کتبی به داوطلب تایید شده یا رد شده ذیربط ابلاغ نماید .
ماده 55 ـ هیات نظارت شهرستان موظف است ظرف مهلت مقرر در تبصره 3 ماده 50 قانون ، نظر خود در خصوص تایید یا رد صلاحیت آن دسته از داوطلبانی که صلاحیتشان در هیات اجرائی رد شده و شاکی بوده اند را با تنظیم صورت جلسه به ضمیمه نامه رسمی به منظور ارسال به بخشداری مربوط ، به ستاد انتخابات فرمانداری تسلیم نماید .
تبصره ـ چنانچه در مهلت مقرر هیچ گونه شکایتی از حوزه انتخابیه نشده مراتب صورتجلسه و به عمان عمل خواهد شد .
ماده 56 ـ ستاد انتخابات فرمانداری موظف است پس از وصول صورت جلسه رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده ، از هیات نظارت شهرستان ، بلافاصله مراتب را به بخشداری مربوط اعلام نماید .
ماده 57 ـ بخشدار موظف است پس از وصول نظریه هیات نظارت شهرستان ، آگهی اسامی نامزدهای انتخاباتی را حداکثر ظرف سه روز تهیه و هشت روز فبل از روز اخذ رای به منظور اطلاع اهالی حوزه انتخابیه ، در حوزه مذکور منتشر نماید .
ماده 58 ـ در اجرای ماده 24 قانون ، نامزدهای انتخاباتی در صورت تمایل به داشتن نماینده در محل شعبه ثبت نام و اخذ رای موظفند حداکثر تا سه روز قبل از روز اخذ رای اسامی و مشخصات و یک قطعه نمانیدگان خود را به هیات اجرائی تسلیم نمایند.
ماده 59 ـ هیات اجرائی موظف است برای نمایندگان نامزدهای انتخاباتی معرفی نامه و یا کارت شناسائی صادر و به نامزدهای ذیربط نماید .
ماده 60 ـ شکایات و اعتراضات نمایندگان نامزدهای انتخاباتی از طریق نامزدهای مربوط جمع آوری و با امضای وی به هیاتهای اجرائی و نظارت بخش تسلیم خواهد شد .
ماده 61 ـ تدارکات و تامین احتیاجات مورد تقاضای هر یک از نمایندگان نامزدها به عهده نامزد معرفی کننده خواهد بود .
تبلیغات
ماده 62 ـ مدت فعالیت انتخاباتی برای کلیه نامزدها یکسان است و 8 روز قبل از روز اخذ رای آغاز و تا 24 ساعت قبل از روز اخذ رای ادامه خواهد داشت .
تبصره ـ فعالیتهای تبلیغاتی انتخابات شورها توسط داوطلبان عضویت در شوراها و طرفداران آنان تحت هر عنوان ، قبل و بعد از مدت تعیین شده ممنوع است .
ماده 63 ـ تبلیغات انتخاباتی فقط به روشهای مشروح زیر مجاز است:
1 ـ تشکیل جلسات سخنرانی و پاسخ .
2 ـ انتشار عکس و پوستر کاغذی در یک نوع و یک اندازه به رنگ سیاه و سفید و حداکثر در قطع 40*50 سانتی متر و با استفاده از نمونه عکسی که به هنگام ثبت نام و اعلام داوطلبی به مسئولین ثبت نام ارایه شده است .
3 ـ انتشار زندگی در یک نوع به رنگ سیاه و سفید .
بنابراین دیوار نویسی ، به راه انداختن کاروانهای تبلیغاتی و تظاهرات خیابانی و استفاده از پارچه و یا مواردی غیر از کاغذ و نیز استفاده از تراکت و پلاکارد و امثال اینها در تبلیغات انتخاباتی به کلی ممنوع است .
تبصره 1 ـ به لحاظ حفظ و قداست حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ، استفاده از عکس و نام فرمایشان ایشان در عکس و پوستر زندگی نامه به هر شکل و عنوان ممنوع است .
تبصره 2 ـ در عکس و پوستر و زندگینامه غیر از نوشتن مشخصات فردی و سوابق تحصیلی ، شغلی و فعالیتهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و مبارزاتی و اعلام طرحها و برنامه ها و خدماتی که در چهار چوب اهداف و وظایف شوراها می باشد ، نوشتن هر گونه مطالب دیگری ممنوع است .
تبصره ـ استفاده از عکس نامزد انتخاباتی از نوع همان عکس سیاه و سفید که در هیه پوستر به کار گرفته شده ، در زندگی نامه بلامانع است .
تبصره 4 ـ درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای مورد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز بتوان به هیات اجرائی ارایه نمود .
تبصره 5 ـ استفاده از بلندگو در سخنرانیها به گونه ای که مخمل آسایش دیگران نباشد مجاز است .
تبصره 6 ـ استفاده از عکس با لباس فرم نیروهای نظامی و انتظامی و بسیجی ممنوع است .
ماده 64 ـ ماده 64 ـ هیچ یک از افراد حقیقی و حقوقی ، شخصیتها ، گروهها ، اتحادیه ها ، احزاب ، مجامع و انجمنهای سیاسی ، مذهبی ، اجتماعی ، صنفی و تخصصی ، جز تشکیلهائی که در زمینه مسایل سیاسی فعالیت می نمانید و دارای پروانه رسمی فعالیت از مراجع قانونی می باشد مجاز به تبلیغ نامزدهای انتخاباتی نیستند و نامزدهای انتخاباتی نیز حق استفاده از نام آنها در حمایت از خود درآثار تبلیغاتی را ندارند . ضمنا تشکلهای مذکور فقط نام آنها تشکل می توانند تبلیغ نمایند و تبلیغ تحت نام اشخاص عضو آن تشمل ممنوع است .
تبصره ـ مجامع ، احزاب و گروههای مجاز می توانند حمایت خود از نامزد انتخاباتی مورد نشر را به طور کتبی به وی اعلام نمایند و نامزد مزبور مجاز است حمایت آنان را در آثار تبلیغاتی خود منعکس و منتشر نماید .
ماده 65 ـ از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدهای انتخاباتی ، انجام هرگونه فعالیت تبلیغات انتخاباتی له به علیه نامزدها از صدا و سیما، میز خطابه ، نماز جمعه و تربیون مجلس شورای اسلامی و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی یا دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده ای وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات ، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هی مقدار ) استفاده می نمایند و مؤسسات و نهادهائی که دارائی آنان از اموال عمومی است و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع است .
ماده 66 ـ مجریان و ناظران انتخابات تحت هیچ عنوان و هیچ شرایطی حق فعالیت تبلیغاتی برای نامزدهای انتخاباتی را ندارند .
ماده 67 ـ الصاق عکس و پوستر بر روی علایم راهنمائی رانندگی ، تابلوی بیمارستانها، تابلوی مدارس و تابلوهای نصب شده در معبر عمومی توسط بخش دولتی و یا خصوصی ، نهادها ، وسایط نقلیه عمومی ، صندوقهای پست ، باجه های تلفن ، پستهای فشار قوی برق و سایر تاسیسات متعلق به وزارت نیرو ، پلها و تابلوها و تاسیسات متعلق به وزارت راه و ترابری در جاده ها و هرگونه تابلو راهنما ممنوع است و مامورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفین را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامهای قضائی تحویل می نمایند. بخشداریها نیز باید با استفاده از امکانات محلی نسبت به امحای چنین اوراق و آثاری اقدام نمایند.
تبصره ـ هیاتهای اجرائی می توانند با استفاده از امکانات محلی ، محلهای مناسبی را به منظور الصاق و یا آویختن آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند.
ماده 68 ـ هیچ کس حق ندارد عکس یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را که در محلهای مجاز الصاق شده است ، در مدت و زمان قانونی تبلیغات پاره و یا معدوم نماید .
ماده 69 ـ هر گونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل شعبه ثبت نام واخذ رای وجود دارد باید قبل از شروع اخذ رای توسط اعضای شعبه امحا شود .
ماده 70 ـ در صورتی که مطلوبات و نشریات ، آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا مطالبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف 18 ساعت پس از انتشار به وسیله بخشداری به روزنامه مزبور بدهند و روزنامه مکلف به چاپ فوری آن قبل از زمان ممنوعیت طبق قانون مطبوعات می باشد . درصورتی که آن نشریه قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی منتشر نشود ، مسؤول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله ای که در غیر مدت ممنوعیت چاپ می شود ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ خواهد بود . در صورت انتشار این گونه مطالب در غیر مطبوعات نیز نامزد معترض حق دارد نظر خود را منتظر نماید .
ماده 71 ـ نامزدهای انتخاباتی و ظرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر نیستند و تنعا شایستگی های خود یا نامزد مورد نظرشان را مطرح نمایند و هر گونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع است .
ماده 72 ـ هیات اجرائی می تواند از نظرهای مشورتی ادارات و سازمانهائی که در امر تبلیغات صاحب نظر ذی ربط می باشند، مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و غیر اینها در امر ساماندهی و کنترل تبلیغات انتخاباتی نامزدها استفاده نماید و سازمانهای مذکور در صورت درخواست هیاتهای اجرائی ، موظف به همکاری و شرکت در جلسات هیات اجرائی می باشند .
برنامه ریزی رای و قرائت آرا و اعلام نتیجه اخذ رای
ماده 73 ـ اعضای شعبه ثبت نام اخذ رای حداقل یک ساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر می شوند . ابتدا به استناد تبصره 2 ذیل ماده 40 قانون ، نسبت به انتخاب هیات رییسه و منشی ها اقدام و مراتب صورتجلسه درج می نمایند ، سپس صندوق اخذ رای را در حضور نماینده بخشدار و ناظر بر انتخابات ( در صورت حضور) باز می کنند و پس از حصول اطمینان از خالی بودن صندوق ، آن رالفاف ، با لاک و مهر شعبه ثبت نام و اخذ رای لاک و مهر می نمایند و پس از امضاء و تایید مراتب فوق در وصرت جلسه اخذ رای و قرائت آرا را در 6 مرحله به شرح زیر انجام می دهند:
الف ـ مرحله مراجعه رای دهندگان
ب ـ مرحله کنترل
ج ـ مرحله ثبت نام
د ـ مرحله اخذ رای
هـ ـ مرحله قرائت و شمارش آرا
وـ مرحله تنظیم و تکمیل صورت جلسه
الف ـ مرحله مراجعه رای دهندگان
1 ـ اعضای شعبه باید ترتیبی اتخاذ نمایند که رای دهندگان از یک سمت وارد محل شعبه شوند و پس از دادن رای از سمت دیگر خارج شوند .
2 ـ مامورین انتظامی موظفند طبق دستور نماینده بخشدار یا رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رای از ازدحام در داخل محوطه اخذ رای ممانعت نمایند تا اخذ رای در کمال آرامش انجام پذیرد .
3 ـ رای دهندگان با در دست داشتن عین شناسنامه خود در محل شعبه ثبت نام و اخذ رای حضور می یابند و به ترتیب به منظور ثبت نام و دادن رای وارد محوطه اخذ رای می شوند .
ب ـ مرحله کنترل
کنترل در سه مرحله انجام می شود:
1 ـ کنترل شناسنامه:
نماینده بخشدار با رئیس شعبه یا هر یک از سه منشی ثبت نام و اخذ رای با ملاحظه شناسنامه رای دهنده موارد زیر را مورد توجه قرار می دهند :
الف ـ شناسنامه به مهر شعب دیگر ممهور نشده باشد .
ب ـ شناسنامه متعلق به شخص مراجعه کننده بوده و صاحب آن در روز اخذ رای حداقل 15 سال تمام سن داشته باشد .
2 ـ نماینده بخشدار یا رئیس شعبه و یا هر یک از سه منشی انگشت سبابه دست راست رای دهنده را کنترل می نماید تا آلوده به رنگ جوهر استامپ ، که نشانه دادن رای در شعبه دیگر است ، نباشد .
در صورتی که مراجعه کننده دارائی شناسنامه ای باشد که ممهور به مهر انتخابات در ورز اخذ رای است ودلالت بردادن رای در شعبه دیگری نماید و یا در انگشت سبابه او اثر جوهر استامپ شعبه اخذ رای دیگری مشاهده شود، با دستور نماینده بخشدار از رای دادن وی جلوگیری به عمل می آید .
3 ـ کنترل شرط احراز توطن :
به استناد بند 3 ماده 25 قانون و تبصره ذیل آن ، اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای به روشهای مقتضی کنترل می نمایند که شخص رای دهنده و یا افراد تحت تکفل وی (همسر و فرزندان ) حداقل یک سال متوالی متصل به زمان اخذ رای در محل سکونت داشته باشد .
ث ـ مرحله ثبت نام
1 ـ پس از انجام مرحله کنترل و حصول اطمینان از اینکه شناسنامه متعلق به مراجعه کننده است و واجد شرایط رای دادن می باشد ، یک نفر از منشی ها نسبت به ثبت مشخصات وی براساس مندرجات شناسنامه بر روی برگ تعرفه اقدام و پس از اخذ اثر انگشت رای دهنده روی برگ تعرفه ،آن را با قید تاریخ با مهر انتخابات ممهور و امضاء می نماید.
2 ـ متصدی ثبت نام ، شناسنامه رای دهنده را نیر به مهر انتخابات ممهور و به وی تحویل می نماید.
د ـ مرحله اخذ رای
1 ـ پس از ثبت نام از رای دهنده ، متصدی ثبت نام برگ رای را بعد از ممهور نمودن به مهر انتخابات از محلا نقطه چین از تعرفه انتخاباتی جدا می کند و به رای دهنده تسلیم می نماید تا رای دهنده اسم نامزد یا نامزدهای مورد نظر خود را حداکثر به تعداد اعضای اصلی شورا بر روی آن بنویسد ، تا کند داخل صندوق بیاندازد و از درب خروجی شعبه خارج شود . بدیهی است تعرفه های انتخاباتی در محل شعبه باقی می ماند و باید در نگهداری و حفاظت آنها دقت و مراقبت کامل به عمل آید .
2ـ نماینده بخشدار و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای باید ترتیبی اتخاذ نمایند که رای نویسی مخفی باشد و به صورت کامل آزاد و بدون اعمال نفوذ شخص دیگری انجام پذیرد و هیچ یک از اعضای شعبه و نماینده بخشدار و مامورین انتظامی و نماینده هیات نظارت و اصولا افرادی که به هر شکل در شعبه وظیفه ای بر عهده دارند حق نوشتن رای برای اشخاص را ندارند. در صورتی که برای نوشتن رای نیاز به فرد دیگری باشد ، رای دهنده بایستی از وجود افراد خارج از شعبه که مورد اعتماد وی هستند ، استفاده نماید و اعضای شعبه نیز کنترل نمایند تا عمل خلاف قانون انجام نگیرد .
3 ـ نماینده هیات نظارت حق دخالت در امور اجرائی انتخابات را ندارد و در صورت مشاهده تخلف یا اعمال نفوذ موظف است مراتب را به اعضای شعبه و نماینده بخشدار تذکر دهد و آنان ضمن بررسی موضوع باید فرد یا افراد خاطی را توسط مامورین انتظامی حاضر در شعبه جلب و مراتب را صورت جلسه نمایند و همراه خاطی تحویل مقامهای قضائی دهند .
پنجم ـ مرحله قرائت و شمارش آرا
اعضای شعبه پس از انقضای مدت اعتبار در صورت حصول اطمینان از اینکه کلیه مراجعه کنندگان رای خود را در صندوق های رای انداخته اند و دیگر کسی برای دادن رای در محل شعبه حضور ندارند ، بالافاصله پس از شمارش تعرفه ها و ثبت تعداد آن در صورت جلسه با حضور نماینده بخشدار و هیات نظارت ، شمارش و قرائت آرا را به ترتیب زیر آغاز می نمایند:
1 ـ ابتدا رئیس یا نایب رئیس اخذ رای با همکاری یکی از منشی ها لاک و مهر صندوق اخذ رای را باز و تعداد برگهای داخل را بدون اینکه قرائت شود شمارش می کنند و پس از تطبیق تعداد آنها با تعداد برگهای تعرفه به یکی از دو حالت زیر عمل می نمایند:
الف ـ چنانچه تعداد اوراق رای داخل صندوق بیشتر از تعداد تعرفه ها باشد براساس بند ج ماده 20 قانون ، به تعداد اضافی ابتدا از اوراق غیر چاپی و متفرقه و سپس از مجموع برگهای رای ، بدون اینکه خوانده شود ، بر می دارند و جمله باطل شد را در پشت آن قید و تعداد آن را در صورت جلسه اخذ رای نیز درج و در پایان ضمیمه صورت جلسه می نمایند.
ب ـ در صورتی که تعداد اوراق داخل صندوق مساوی یا کمتر از تعداد تعرفه ها باشد ، اقدام خاصی نمی گیرد و فقط مراتب در صورت جلسه درج می شود .
2 ـ پس از اینکه شمارش آرا به ترتیب یاد شده انجام شد ، قرائت آرا با رعایت مواد (19)،(20)،(21)،(22)،(23) قانون و بندها و تبصره های ذیل آنها انجام خواهد شد .
ششم ـ مرحله تنظیم صورت جلسه
پس از خاتمه شمارش و قرائت آرا، صورت جلسه اخذ رای شعبه در پنج نسخه تنظیم و سپس تعداد رای هر یک از نامزدها در صورت جلسه قید می شود. پس از انجام این کار ، صورت جلسه به امضای نماینده بخشدار و اعضای شعبه اخذ رای و نماینده هیات نظارت می رسد و بلافاصله کلیه اوراق و مدارک انتخاباتی و یک نسخه از صورت جلسه تنظیمی داخل صندوق رای قرار داده میشوند و پس از لاک و مهر شدن صندوق یا صندوقها ، اعضای شعبه اخذ رای به اتفاق نماینده و بخشدار و به همراه نماینده هیات نظارت و مامورین محافظ صندوق ، صندوق یا صندوقهای رای را همراه با یک نسخه از صورت جلسه نتایج آرای شعبه و سایر مدارک رسما تحویل هیات اجرائی می دهند . از سه نسخه باقی مانده صورت جلسه نتایج آرا، یک نسخه تحویل نماینده هیات نظارت ، یک نسخه تحویل نماینده بخشدار و یک نسخه نیز تحویل رئیس شعبه می شود .
اگر در روز اخذ رای مسایل و مشکلاتی پدید آید باید در قسمت انتهای صورت جلسه نوشته شود و به امضای اعضای شعبه ، نماینده و بخشدار و نماینده هیات نظارت بخش برسد .
ماده 74 ـ هیات اجرائی پس از دریافت صندوق یا صندوق های محتوی آرا ومدارک و صورت جلسات شعب ثبت نام و اخذ رای حوزه انتخابیه ، در حضور اعضای هیات نظارت بخش نسبت به تنظیم صورت جلسه نتیجه اخذ رای در حوزه انتخابیه اقدام مینماید و بک نسخه از صورت جلسه را برای انتشار آگهی نتیجه انتخابات به بخشدار تحویل می دهد .
ماده 75 ـ بخشدار موظف است بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه نتیجه اخذ رای از هیات اجرائی بخش نسبت به تنظیم آگهی نتیجه انتخابات و انتشار آن در حوزه انتخابیه اقدام نماید.
بررسی شکایات
ماده 76 ـ به استناد ماده 52 قانون ، هیاتهای اجرائی موظفند از تاریخ اعلام نهائی صلاحیت داوطلبان تادو روز پس از اعلام نتیجه اخذ رای انتخابات ، شکایات واصله را بپذیرند وظرف مدت پنج روز به آنها رسیدگی نمایند. بنا بر این چنانچه در مهلت یاد شده شکایتی از حوزه انتخابیه به هیات اجرائی بخش واصل شود ، هیات مذکور موظف است حداکثر ظرف پنج روز پس از وصول هر شکایت در جلسه مشترک با هیات نظارت بخش به آن رسیدگی و مراتب را صورت جلسه نمایند.
تبصره 1 ـ شکایاتی قابل طرح وبررسی می باشند که نام و نام خانوادگی ، نام پدر ، آدرس محل کار یا سکونت شاکی که هویت وی را آشکار می نمایند ، دارا باشند .
تبصره 2 ـ هیات اجرائی پس از پایان مهلت دریافت و رسیدگی به شکایات چنانچه هیچ گونه شکایتی از انتخابات دریافت ننموده باشد ، مراتب عدم وصول شکایت را نیز صورت جلسه می نماید.
ماده 77 ـ هیات اجرائی موظف است پس از اتمام مهلت رسیدگی به شکایات ، بلافاصله با توجه به شکایات دریافتی و بررسی چگونگی برگزاری انتخابات ، نظر خود در مورد چگونگی برگزاری و پیشنهاد تایید یا ابطال انتخابات حوزه انتخابیه را طی صورت جلسه ای به هیات نظارت بخش اعلام نماید .
تبصره 1 ـ چنانچه بررسی شکایات منجر به ابطال آرای شعبه یا شعبی از حوزه انتخابیه شود (اعم از آن که در سرنوشت انتخاب مؤثر باشد و یا نباشد) هیات اجرائی بخش موظف است آرای باطل شده را در نتایج قبلی دخالت قبلی داده و نتیجه جدید به دست آمده از آن را در صورت جلسه مذکور منظور نماید .
تبصره 2 ـ پیشنهاد ابطال کل انتخابات یا آرای شعبه یا تعدادی از شعب می باید مستدل و براساس مواد قانون باشد .
ماده 78 ـ هیات نظارت بخش موظف است حداکثر ظرف پنج روز پس از وصول نظریه هیات اجرائی بخش در خصوص برگزاری انتخابا به شرح زیر اقدام نماید :
الف ـ چنانچه نظر بر تایید صحت برگزاری انتخاب داشته باشد مراتب را صورت جلسه و یک نسخه آن را به بخشداری ارسال مینماید.
ب ـ ب ـ چنانچه نظر بر ابطال انتخابات و یا تایید آن ولی با تغییر آرای اعلام شده قبلی داشته باشد (اعم از اینکه تغییر آرا در سرنوشت انتخاب مؤثر باشد و یا نباشد )مراتب را صورت جلسه و یک نسخه آن را به منظور اخذ تصمیم به هیات نظارت شهرستان اعلام می نماید.
ماده 79 ـ هیات نظارت شهرستان موظف است حداکثر ظرف پنج روز پس از وصول صورت جلسه مبنی بر اظهار نظر هیات نظارت بخش ، چنانچه نظر بر تایید صحت برگزاری انتخابات داشته باشد مراتب را طی صورت جلسه ای به هیات نظارت بخش اعلام میینماید، در غیر این صورت چنانچه نظر بر ابطال انتخابات و یا تایید آن ولی با تغییر آرای اعلام شده قبلی داشته باشد ، مراتب را طی صورت جلسه ای به منظور اظهار نظر نهائی به هیات نظارت استان ارسال می دارد .
ماده 80 ـ هیات نظارت استان موظف است حداکثر ظرف مدت پنج روز از وصول نظریه هیات نظارت شهرستان در خصوص برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه ، نظر نهائی خود مبنی بر تایید یا عدم تایید صحت برگزاری انتخابات و یا تغییر آرای اعلام شده قبلی را طی صورت جلسه ای به هیات نظارت شهرستان اعلام نماید ماده 81 ـ هیاتهای نظارت استان و شهرستان موظفند از طریق سلسله مراتب به همان ترتیبی که صورت جلسات اظهار نظر در خصوص صحت یا عدم صحت برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه را دریافت نموده اند ، نظریه خود را به هیات اجرائی بخش اعلام نمایند.
تبصره ـ هیاتهای نظارت مذکور ، در اظهار نظر خود ، ماده 59 قانون را هم باید در نظر داشته باشند .
ماده 82 ـ بخشدار موظف است پس از وصول صورت جلسه مبنی بر تایید صحت برگزاری انتخابات مراتب را از طریق انتشار آگهی اهالی حوزه انتخابیه برساند.
ماده 83 ـ به استناد ماده 55 قانون ، چنانچه کسی به تایید صحت برگزاری انتخابات معترض باشد ، حداکثر ظرف مدت دو روز پس از انتشار آگهی می تواند شکایت خود را حسب مورد به هیاتهای نظارت شهرستان اعلام نماید .
ماده 84 ـ هیات نظارت موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از وصول شکایت معترضان ، براساس مواد 55 و 59 قانون نتیجه قطعی و نهائی انتخاب حوزه انتخابیه را به بخشدار مربوط اعلام نماید.
تبصره 1 ـ چنانچه ظرف مهلت مقرر شکایتی واصل نشود، مراتب عدم وصول شکایت نیز به بخشدار مربوط اعلام خواهد شد .
تبصره 2 ـ بخشدار موظف است نظر نهائی هیات نظارت شهرستان در خصوص صحت برگزاری انتخابات را از طریق انتشار آگهی به اطلاع اهالی حوزه انتخابیه برساند .
ماده 86 ـ بخشدار موظف است پس از انتشار نتیجه انتخابات ، سه نسخه از نتایج قطعی و نهائی حوزه انتخابیه را به ستاد انتخابات فرمانداری ارسال نماید . یک نسخه از این صورت جلسه ها به ستاد انتخابات کشور، نسخه دیگر به ستاد انتخابات استان ارسال و نسخه باقیمانده در بایگانی فرمانداری نگهداری خواهد شد .
انتخابات شورای اسلامی بخش
ماده 87 ـ در اجرای ماده 5 و با رعایت ماده 6 قانون ، هیات اجرائی بخش موظف است برای یک یا چند روستا یک نفر را به عنوان نماینده خود به منظور شرکت در جلسه شورای اسلامی روستا ، جهت انتخاب نماینده برای عضویت در شورای اسلامی بخش ، به بخشدار معرفی نماید .
ماده 88 ـ بخشدار موظف است نسبت به صدور حکم نمایندگان هیات اجرائی اقدام و در صورت معرفی ناظر از طرف هیات نظارت بخش ، نامبردگان را به محل ماموریت اعزام نماید.
ماده 89 ـ بخشدار موظف است قبل از اعزام نماینده هیات اجرائی به روستاها ، تاریخ و ساعت تشکیل جلسه شورای اسلامی روستا و موضوع عزیمت نماینده هیات اجرائی رابه شورای ذی ربط اعلام نماید.
ماده 90 ـ نمایندگان هیاتهای اجرائی و نظارت موظفند در موعد مقرر در روستای محل ماموریت حضور یابند. پس از حضور حداقل سه نفر از اعضای شورا، جلسه رسمیت می یابد و سپس مدعوین یک نفر از اعضای اصلی شورا را برای شرکت در جلسه انتخاب اعضای اصلی و علی البدل شورای بخش انتخاب و مراتب را صورت جلسه و به امضای حاضرین در جلسه می رسانند . یک نسخه از صورت جلسه توسط نماینده هیات اجرائی به هیات مذکور تسلیم می شود .
ماده 91 ـ هیات اجرائی موظف است پس از وصول صورت جلسات مبنی بر معرفی نماینده از کلیه شوراهای واقع در محدوده بخش ، اسامی نمایندگان معرفی شده را به منظور دعوت از آنان به بخشدار اعلام نماید .
ماده 92 ـ بخشدار موظف است از نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی روستاهای واقع در محدوده بخش ، با تعیین تاریخ و محل تشکیل جلسه ، دعوت به عمل آورد . پس از حضور حداقل دو سوم مدعوین جلسه رسمیت می یابد و سپس در حضور اعضای هیاتهای اجرائی و نظارت بخش نمایندگان منتخب حاضر در جلسه پنج نفر را به عنوان عضو اصلی و 3 نفر را به عضو علی البدل شورای اسلامی بخش بآرای مخفی و اکثریت نسبی آرا انتخاب می نمایند و مراتب صورت جلسه می شود و یک نسخه از آن را به منظور صدور آگهی به بخشدار تسلیم می شود .
تبصره 1 ـ در صورتی که بخش بیش از پنج روستا نداشته باشد ، انتخاب شورای اسلامی بخش برگزار نمی شود و کلیه نمانیدگان معرفی شده از شوراهای اسلامی روستاها به عضویت شورای بخش در می آیند . در این خصوص صورت جلسه ای با حضور روستا به عضویت شورای بخش در می آیند . در این خصوص تنظیم می شود و بخشدار موظف است پس از وصول آن ، مراتب را با صدور آگهی به اطلاع اهالی بخش برساند .
تبصره 2 ـ در صورتی که بخش کمتر از پنج روستا داشته باشد ، کلیه نمایندگان معرفی شده از شوراهای اسلامی روستاها به عضویت شورای اسلامی بخش در می آیند و سپس به منظور تامین کسری اعضاء تا پنج نفر ، از کلیه اعضای شوراهای اسلامی روستاها توسط بخشدار دعوت به عمل می آید تا با حضور هیاتهای اجرائی و نظارت بخش از بین خود بقیه اعضای مورد نیاز را انتخاب و مراتب را صورت جلسه نمایند . بخشدار موظف است پس از وصول صورت جلسه مذکور ، اسامی اعضای شورای اسلامی بخش را با صدور آگهی به اطلاع اهالی بخش برساند .
تبصره 3 ـ چنانچه به دلیل کمبود تعداد روستاهای یک بخش تامین 3 نفر عضو علی البدل شورای بخش از میان نمایندگان معرفی شده از سوی شوراهای اسلامی روستاها میسر نباشد ، بخشدار موظف است از کلیه اعضای شوراهای اسلامی روستاها دعوت به عمل آورد تا با حضور هیاتهای اجرائی و نظارت بخش از بین خود کسری اعضای علی البدل شورای بخش را با اکثریت نسبی
آرا انتخاب و مراتب را صورت جلسه نمایند.
تبصره 4 ـ بخشدار می تواند تبصره های 2 و 3 این ماده را به طور همزمان اجرا نماید . به این ترتیب افرادی که دارای بیشترین رای هستند کسری اعضای اصلی و افرادی که به ترتیب رای بعد از آنها قرار می گیرند کسری اعضای علی البدل را تامین خواهند نمود .
صدور کارت عضویت اعضای شوراها و امحای اوراق انتخاباتی
ماده 93 ـ کارت عضویت اعضای شوراهای اسلامی روستا و بخش با امضای بخشدار و مهر بخشداری صادر می شود .
تبصره 1 ـ کارت عضویت فقط برای اعضای اصلی شورا صادر می شود .
تبصره 2 ـ برای آن عده از اعضای شوراهای اسلامی روستا که به عضویت شورای اسلامی بخش نیز در آمده اند علاوه بر کارت عضویت شورای اسلامی روستا ، کارت عضویت شورای اسلامی بخش نیز صادر می شود .
ماده 94 ـ بخشدار موظف است پس از وصول دستور امحای آرا و اوراق انتخابات شوراهای اسلامی کشوری از ستاد انتخابات کشور، حتی الامکان با حضور اعضای هیاتهای اجرائی و نظارت، نسبت به امحای اوراق تعرفه و برگهای رای مصرف شده حوزه انتخابیه در صورتی که کارت عضویت اعضای آن صادر باشد به نحو مقتضی اقدام و مراتب را صورت جلسه و نتیجه را به ستاد انتخابات کشور ، استانداری و فرمانداری متبوع اعلام نماید .
ماده 5 ـ دستور العمل اجرائی و فرمهای مربوط به این آئین نامه پس از تصویب وزیر کشور قابل اجرا می باشد .
معاون اول رئیس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/09/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.