×

قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران

قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران

قانون-تشکیلات-،-وظایف-و-انتخابات-شوراهای-اسلامی-کشور-و-انتخاب-شهرداران

وکیل


شماره 4980 ـ ق - ¾/1375
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 534443 مورخ 4/12/1371 دولت در خصوص تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 1/3/1375 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصدو بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری
شماره 3673 11/4/1375
وزارت کشور
قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ اول خرداد ماه یکهزارو سیصدو هفتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 23/3/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 4980 ـ ق مورخ ¾/1375 و اصل شده است ، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور ـ اکبر هاشمی رفسنجانی

ماده 1 ـ به منظور پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی ، پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و نظارت بر امور روستا ، بخش ، شهر و شهرک ، شوراهایی به نام شورای اسلامی روستا ،
بخش ، شهرو شهرک براساس مقررات این قانون تشکیل می شود .
ماده 2 ـ مقصود از شورا در این قانون شوراهای اسلامی روستا ، بخش ، شهر و شهرک می باشد .
ماده 3 ـ دوره فعالیت هر شورا از تاریخ تشکیل چهار سال خواهد بود انتخاب مجدد آنان بلامانع است .
ماده 4 ـ تعداد اعضای شورای اسلامی روستاهای تا 1500 نفر جمعیت سه نفر و روستاهای بیش از 1500 نفر جمعیت و بخش پنج نفر خواهد بود .
ماده 5 ـ در هر بخش شورای بخش با اکثریت نسبی از بین نمایندگان منتخب شوراهای روستاهای واقع در محدوده بخش تشکیل می شود و در صورتی که عضو معرفی شده از شورای روستا به عضویت اصلی و علی البدل شورای بخش انتخاب شود از عضویت شورای روستا خارج نخواهد شد .
ماده 6 ـ شورای بخش پس از تشکیل حداقل سه چهارم شوراهای روستاهای تابع تشکیل می گردد .
تبصره ـ از یک روستا بیش از یک نفر نباید در شورای بخش حضور داشته باشد و در صورتیکه تعداد روستاهای بخش کمتر از پنج روستا باشد اعضاء شورای بخش از میان مجموع اعضای شوراهای روستا انتخاب خواهند شد و نهایت حداقل باید از هر روستا یک نفر انتخاب گردد .
ماده 7 ـ تعداد اعضای شوراهای اسلامی شهر و شهرک به شرح زیر تعیین می شود :
الف ـ شهرک ها از دویست خانوار تا هزار خانوار ، سه نفر و از هزار خانوار به بالا ، 5 نفر.
ب ـ شهرهای تا 50 هزار نفر ، 5 نفر.
ج ـ شهرهای بیش از 50 هزار تا دویست هزار جمعیت ، 7 نفر.
دـ شهرهای بیش از 200 هزار تا یک میلیون نفر جمعیت ، 9 نفر .
هـ ـ شهرهای بیش از یک میلیون نفر جمعیت ، 11 نفر .
و ـ شهر تهران ، 15 نفر
تبصره ـ ملاک تشخیص جمعیت هر شهر و روستا آخرین سرشماری جمعیتی خواهد بود .
ماده 8 ـ تعداد اعضای علی البدل شوراها از دو تا شش نفر به تناسب تعداد اعضای اصلی هر شورا با اولویت از لحاظ تعداد آراء بعد از حائزین اکثریت قرار می گیرند .
در صورتی که تعداد داوطلبان کمتر از مجموع اعضای اصلی و علی البدل باشد تعداد مازاد بر اعضای اصلی به عنوان علی البدل انتخاب می شوند و در صورتیکه تعداد داوطلبان برای تشکیل شورا کمتر از تعداد اعضاء اصلی باشد انتخابات برگزار نخواهد شد .
ماده 9 ـ هرگاه عضو یا اعضایی به هر دلیل از عضویت خارج شوند ، از اعضای علی البدل برای عضویت در شورا به ترتیب آراء دعوت می شود .
ماده 10 ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، استانداران ، فرمانداران ،بخشداران ، دهیاران و مدیران کل و رؤسای ادارات می توانند در جلسات شورای اسلامی حوزه مسوولیت خود بدون حق رای شرکت کنند .
تبصره ـ شوراها در صورت ضرورت و بنا به دعوت دهیار ، بخشدار و فرماندار ذیربط موظف به تشکیل جلسه فوق العاده می باشند . این دعوت باید کتبی و با تعیین وقت قبلی و ذکر دستور جلسه باشد.
ماده 11 ـ در صورت دعوت شوراهای اسلامی روستا از دهیار ، شهرکها و شهرهای واقع در محدوده بخش از بخشدار و شهر مرکز شهرستان از فرماندار ، مقامات مذکور موظف به شرکت در جلسات شورای مربوط می باشند . این دعوت باید کتبی و با تعیین وقت قبلی و ذکر دستور جلسه انجام پذیرد . در صورت خوداری مقامات مذکور از شرکت در جلسات شورای مربوط بدون عذر موجه ، توسط مسوول مافوق کتبا مورد تذکر و در صورت تکرار مورد توبیخ قرار خواهند گرفت .
ماده 12 ـ شورای روستا و شورای بخش در واحدها و عناصری از تقسیمات کشوری تشکیل می شود که به ترتیب طبق مواد 2 و 3 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری به نام روستا و بخش شناخته شده باشند .
ماده 13 ـ در مجتمع های مسکونی آن به صورت مستقل یا آپارتمان قابل تملک اشخاص باشد و طبق مقررات شهرک خوانده شود شورائی به نام شورای اسلامی شهرک تشکیل می گردد .
تبصره ـ مکانهای جمعیتی خارج از محدوده قانونی و حریم شهرک که حداقل دارای 200 خانوار بوده و عرفا شهرک نامیده می شود بنا به تشخیص وزارت کشور و صرفا به جهت ایجاد شورای اسلامی مشمول انجام امر انتخابات شورای اسلامی شهرک شده و وظایف و اختیارات مندرج در این قانون مربوط به شورای شهرک در آن اجرا و سایر مقررات مربوط به آن مکان مقررات خاص خود می باشد.
ماده 14 ـ هر فرد می تواند فقط عضو یک شورا باشد .
تبصره ـ اعضای شورای اسلامی روستا که به عضویت اصلی و یا علی البدل شورای اسلامی بخش انتخاب می شوند از شمول این ماده مستثنی هستند .
ماده 15 ـ جلسات شوراها با حضور دو سوم اعضای اصلی رسمیت می یابد و تصمیمات به اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر می باشد .
ماده 16 ـ اولین جلسه شوراها ظرف یک هفته بعد از قطعی شدن انتخابات به دعوت مسوولین واحدهای تقسیمات کشوری حوزه های انتخابیه و با ریاست مسن ترین اعضاء تشکیل می شود و از بین خود یک رئیس و یک نایب رئیس و حداقل یک منشی انتخاب می نمایند.
فصل دوم ـ انتخابات
الف ـ کیفیت انتخابات
ماده 17 ـ انتخاب اعضای شورای روستا و شهر و شهرک به صورت مستقیم ، عمومی ، بارای مخفی و اکثریت مسبی آرا خواهد بود .
تبصره ـ در صورتی که آرای دو یا چند نفر از داوطلبان مساوی باشد اولویت با ایثارگران می باشد و در صورت نبودن افراد مذکور اولویت با فرد یا افرادی است که دارای مدرک تحصیلی با لاتر هستند و در صورت یکسان بودن مدرک تحصیلی ملاک انتخاب قرعه است .
ماده 18 ـ در هر نوبت انتخابات هر شخص واجد شرایط حق دارد فقط یک بار در یک شعبه اخذ رای با ارائه شناسنامه رای دهد.
ماده 19 ـ در موارد زیر برگهای رای باطل می شود ولی جزو آرای ماخوذه محسوب می گردد و مراتب در صورت جلسه قید و برگهای رای مذکور ضمیمه صورتجلسه خواهد شد :
الف ـ آرانا خوانا باشد .
ب ـ آرائی که از طریق خرید و فروش به دست آمده باشد .
ج ـ آرائی که دارای نام رای دهنده یا امضاء یا اثر انگشت وی باشد.
دـ آرائی که کلا حاوی اسامی غیر از نامزدهای تائید شده باشد .
هـ ـ آرائی که سفید به صندوق ریخته شده باشد .
تبصره ـ چنانچه برگ رای مشتمل بر اسامی خوانا و ناخوانا باشد فقط اسامی ناخوانا باطل خواهد بود .
ماده 20ـ در موارد زیر برگهای رای باطل می شود و جزو آرای ماخوذه محسوب نمی گردد و مراتب در صورتجلسه قید و برگهای رای مذکور ضمیمه صورتجلسه خواهد شد :
الف ـ کل آرای صندوقی که فاقد لاک و مهر انتخاباتی باشد
ب ـ کل آرای مندرج در صورت جلسه ای که صندوق اخذ رای آن فاقد اوراق رای یا برگهای تعرفه باشد .
ج ـ آرائی که زائد بر تعداد تعرفه باشد .
دـ آرائی که فاقد مهر انتخاباتی باشد .
هـ ـ آرائی که روی ورقه ای غیر از برگ رای انتخاباتی نوشته شده باشد .
و ـ آرای کسانی که به سن قانونی رای دادن نرسیده باشند .
ز ـ آرایی که با شناسنامه افراد فوت شده یا غیر ایرانی اخذ شده باشد .
ح ـ آرائی که با شناسنامه غیر یا جعلی اخذ شده باشد .
ط ـ ارائی که با شناسنامه کسانی که حضور ندارند اخذ شده باشد .
ی ـ آرائی که از طریق تهدید به دست آمده باشد .
ک ـ آرائی که با تقلب و تزویر در تعرفه ها ، آرا ، صورتجلسه ها و شمارش به دست آمده باشد .
تبصره 1 ـ آرای زاید مذکور در بند ج به قید قرعه از کل برگهای رای کسر می شود .
تبصره 2 ـ چنانچه احراز شود که رای دهنده بیش از یک برگ رای به صندوق ریخته باشد ، همه اوراق وی باطل و جزو آرای ماخوذه محسوب نخواهد شد .
ماده 21 ـ در صورتی که در برگ رای علاوه بر اسامی نامزدهای تائید شده اسامی دیگر نوشته شده باشد ، برگ رای باطل نیست و فقط اسامی اضافه خوانده نمی شود .
ماده 22 ـ در صورتی که اسامی نوشته شده در برگ رای بیش از تعداد لازم باشد ، اسامی اضافه از آخر خوانده نمی شود .
ماده 23 ـ در صورتی که در برگ رای نام یک داوطلب چند بار نوشته شده باشد فقط یک رای برای او محسوب می شود .
ماده 24 ـ در حوزه های انتخابیه ای که تا ده نفر نامزد انتخاباتی داشته باشد نامزدها می توانند به تنهائی یا اشتراک برای هر یک از شعبه های ثبت نام و اخذ رای و در حوزه های انتخابیه ای که بیش از ده نفر نامزد داشته باشد برای هر پنج شعبه ثبت نام و اخذ رای یک نفر نماینده جهت حضور در محل شعب رای به هیات اجرائی معرفی نمایند.
تبصره ـ چنانچه نمایندگان کاندیاها تخلفی در شعب اخذ رای مشاهده نمایند بدون دخالت مراتب را به هیات اجرائی و نظارت کتبا اعلام خواهند نمود.
ب ـ شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان
ماده 25 ـ انتخاب کنندگان باید دارای شرایط زیر باشند:
1 ـ تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .
2 ـ حداقل سن 15 سال تمام در روز اخذ رای .
3 ـ سکونت حداقل یک سال در محل اخذ رای به استثنای شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت .
تبصره ـ کسانی که محل کار آنان خارج از محدوده حوزه انتخابیه باشد ولی افراد تحت تکفل آنان مانند همسر و فرزندان حداقل یک سال قبل از انتخابات در حوزه انتخابیه سکونت داشته باشند می توانند در همان حوزه رای دهند.
ماده 26 ـ انتخاب شوندگان هنگام ثبت باید دارای شرایط زیر باشند:
الف ـ تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
ب ـ حداقل سن 25 سال تمام .
ج ـ سکونت حداقل یک سال متصل به زمان اخذ رای در محل .
د ـ اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه .
هـ ـ ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
و ـ دارا بودن سواد خواندن و نوشتن به اندازه کافی .
تبصره 1 ـ اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند .
تبصره 2 ـ اعضای شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود به سکونت اختیار نمایند . تغییر محل سکونت هر یک اعضای شورا از محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد .
ماده 27 ـ اعضای هیاتهای اجرائی و نظارت انتخابات شوراها از داوطلب شدن در حوزه های انتخابیه تحت مسوولیت خود محرومند .
ماده 28 ـ اشخاص زیر به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن برای شوراهای اسلامی به ترتیب ذیل محرومند :
1 ـ رئیس جمهور و مشاورین و معاونین وی ، وزراء ، معاونین و مشاورین آنان ، نمایندگان مجلس شوراهای اسلامی ، اعضای نگهبان ، رئیس قوه قضائیه و معاونین و مشاورین وی ، رئیس دیوان عالی کشور ، دادستان کل کشور و معاوینن مشاورین آنان ، رئیس دیوان عدالت اداری ، رئیس سازمان بازرسی کل کشور ، شاغلین ، نیروهای مسلح ، روسای سازمانها و ادارت عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح ، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونین وی ، روسا و سرپرستان سازمانهای دولتی ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ، روسای کل و مدیران عامل بانکها ، رئیس جمعیت هلال احمر و معاونین وی ، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان ،
سرپرست بنیاد شهید ، سرپرست بنیاد مسکن ، سرپرست کمیته امداد امام ، روسای سازمانها ، مدیران عامل شرکتهای دولتی (مانند شرکت مخابرات ، دخانیات …)، سرپرست نهضت سواد آموزی ، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران ، مدیران کل تشکیلات ستادی وزارتخانه ها و سازمانها و ادارات دولتی و سایر روسا ، مدیران و سرپرستانی که حوزه مسوولیت آنان به کل کشور تسری دارد ، از عضویت در شوراهای اسلامی سراسر کشور محرومند مگر آنکه دو ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند .
2 ـ استانداران و معاونین و مشاورین آنان ، فرمانداران و معاونین آنان ، بخشداران ، مدیران کل ادرات استانداری ، مدیران کل ، سرپرستان ادارات کل ، معاونین ادارات کل ، دادستانها ، دادیارها ، بازپرسها ، قضات ، روسای دانشگاهها ، روسای بانکها ، روسا ، سرپرستان و معاونین سازمانها و شرکتهای دولتی و نهادها و موسسات دولتی و یا وابسته به دولت که از بودجه عمومی به هر مقدار استفاده می نمایند و سایر روسا ، مدیران و سرپرستان استان ، شهرستان و بخش به ترتیب ار عضویت در شوراهای اسلامی واقع در محدوده استان ، شهرستان و بخش محرومند ، مگر آنکه دو ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند .
3 ـ شهرداران و مدیران مناطق و موسسات و شرکتهای وابسته و شاغلین در شهرداری و مؤسسات و شرکتهای وابسته به آن عضویت در شورای اسلامی شهر محل خدمت محرومند ، مگر آنکه دو ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند .
ماده 29 ـ اشخاص زیر از داوطلب برای عضویت در شوراها محرومند:
الف ـ کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش موثر و فعال داشته اند به تشحیص مراجع ذیصلاح .
ب ـ کسانی که به جرم غصب اموال عمومی محکوم شده اند .
ج ـ وابستگان تشکیلاتی به احزاب ، سازمانها و گروهکهائی که غیر قانونی بودن انها از طرف مراجع صالحه اعلام شده باشد .
د ـ کسانی که به جرم اقدام برضد جمهوری اسلامی ایران محکوم شده اند .
هـ ـ محکومین به ارتداد به حکم محاکم صالح قضایی .
وـ محکومین به حدود شرعی .
ز ـ محکومین به خیانت و کلاهبرداری و غصب اموال دیگران به حکم محاکم صالح قضایی .
ح ـ مشهوران به فساد و متجاهران به فسق .
ط ـ قاچاقچیان مواد مخدر و معتادان به این مواد .
ی ـ محجوران و کسانی که به حکم دادگاه مشمول اصل ( 49 ) قانون اساسی باشند .
ک ـ وابستگاهن به رژیم گذشته از قبیل ( اعضای انجمنهای ده ، شهر ، شهرستان و استان و خانه های انصاف ، روسای کانونهای حزب رستاخیز و حزب ایران نوین و نمایندگان مجلسهای سنا و شورای ملی سابق ، کدخدایان و خوانین وابسته به رژیم گذشته ).
ماده 30 ـ هیچ یک از داوطلبان عضویت در شوراها نمی توانند همزمان در بیش از یک حوزه انتخابیه به عنوان داوطلب عضویت در شورا ثبت نام نمایند ، در غیر این صورت اسم آنان از فهرست داوطلبان و از تاریخ به مدت چهار سال از داوطلب شدن در انتخابات شوراها محروم می گردند.
ماده 31 ـ در صورتی که هر یک از شورها به علت فوت ، استعفاء یا سلب عضویت اعضای اصلی و علی البدل ، فاقد حدنصاب لازم برای تشکیل جلسه گردد و بیش از شش ماه به پایان دوره مانده باشد وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف دو ماه انتخابات میان دوره ای جهت تکمیل تعداد اعضای اصلی و علی البدل و ادامه فعالیت آن را برگزار نماید .
ج ـ هیات اجرائی و وظایف آنها
ماده 32 ـ به منظور برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و شهرک ، هیات اجرایی شهرستان ، به ریاست فرماندار و عضویت رئیس اداره ثبت احوال ، رئیس اداره آموزش و پرورش و هفت نفر از معتمدان محدوده شهرستان تشکیل می وشد .
تبصره ـ برای تعیین هفت نفر معتمدان هیات اجرائی ، فرماندار 25 نفر از معتمدان اقشار مختلف مردم از کلیه شهرها و شهرکهای محدوده شهرستان را انتخاب و پس از تایید هیات نظارت شهرستان آنان دعوت به عمل می آورد .
ماده 33 ـ برای برگزاری انتخابات شوراهای روستا ، هیات اجرائی بخش به ریاست بخشدار و عضویت نمایندگان دستگاههای مذکور در ماده 32 و مسوول جهاد سازندگی بخش و یا معاون مدیر جهاد سازندگی شهرستان و شش نفر از معتمدان محدوده بخش تشکیل می شود .
تبصره ـ برای تعیین شش نفر معتمدان هیات اجرائی ، بخشدار 25 نفر از معتمدان اقشار مختلف مردم از روستاهای محدوده بخش را انتخاب و پس از تاید هیات نظارت بخش ، از آنها دعوت به عمل می آورد .
ماده 34 ـ معتمدان منتخب موضوع مواد 32 و 33 به دعوت فرماندار و بخشدار ( یا نماینده وی ) ظرف دو روز پس از انتخاب تشکیل جلسه داده ، پس از حضور دو سوم مدعوین ( حداقل 17 نفر ) از بین خود به ترتیب هفت و شش نفر را به عنوان معتمدان اصلی و هفت و شش نفر ار به عنوان معتمدان علی البدل هیات اجرائی شهرستان و بخش بارای مخفی و اکثریت نسبی آراء انتخاب مینمایند.
ماده 35 ـ فرماندار و بخشدار ( یا نماینده وی ) مکلف است به ترتیب هفت و شش نفر معتمد اصلی را برای شرکت در جلسات هیات اجرائی انتخابات دعوت نماید.
ماده 36 ـ جلسات هیات اجرائی با حضور دو سوم اعضا رسمیت یافته و در صورت استعفا یا غیبت غیر موجه هر یک از معتمدین هیات اجرائی در سه جلسه که به منزله استعفا یا غیبت غیر موجه هر یک از معتمدین هیات اجرائی در سه جلسه که به منزله استعفا تلقی می گردد ، فرماندار یا بخشدار ( یا نماینده وی ) از اعضای علی البدل به ترتیب آراء به جای آنان دعوت خواهد نمود .
تبصره 1 ـ غیر موجه بودن غیبت با تصویب دوسوم اعضای هیات اجرائی خواهد بود .
تبصره 2 ـ تصمیمات هیات اجرائی با اکثریت آرای اعضای معتبر خواهد بود .
تبصره 3 ـ در صورتی که با دعوت از اعضای علی البدل ، اکثریت حاصل نگردید، اعضای اداری هیات اجرائی بقیه معتمدان ( به ترتیب 11 و 13 نفر ) را دعوت نموده تا کسری اعضاء را از میان خود انتخاب نمایند.
ماده 37ـ عضویت هر فرد در بیش از یک هیات اجرائی به طور همزمان ممنوع است .
ماده 38 ـ اعضای اداری هیات اجرائی تا زمانی که از سمت اداری خود مستعفی یا برکنار نشده اند ، شخصا مکلف به شرکت در جلسات هیات اجرائی می باشند و غیبت غیر موجه آنان در جلسات هیات اجرائی تمرد از وظایف قانونی محسوب می گردد و فرماندار یا بخشدار ( یا نماینده وی ) موظف است بلافاصله پس از غیبت اعضای اداری هیات اجرائی مراتب را با ذکر علت غیبت به مقام مافوق وی اعلام دارد .
تبصره ـ در صورتیکه فرماندار بدون عذر موجه در جلسات شرکت نماید بقیه اعضاء هیات اجرائی موظفند ، موضوع را صورتجلسه کرده و مراتب را به مقام مافوق گزارش نمایند.
ماده 39 ـ هیاتهای اجرائی در اسرع وقت تشکیل داده و پس از تعیین محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رای ، تعداد و محل شعب نام و اخذ رای را صورت جلسه نموده و یک هفته قبل از روز اخذ رای مبادرت به انتشار آگهی انتخابات حاوی تاریخ برگزاری انتخابات و اوقات اخذ رای و شرایط انتخاب کنندگان و مقررات جزائی و محل شعب ثبت نام و اخذ رای در حوزه انتخابیه می نمایند.
ماده 40 ـ هیاتهای اجرائی برای هر شعبه ثبت نام و اخذ رای 5 نفر از معتمدین محل را که دارای سواد خواندن و نوشتن باشند انتخاب و جهت صدور حکم به فرماندار و بخشدار حوزه انتخابیه معرفی می نمایند.
تبصره 1 ـ در صورتی که در محل استقرار شعبه ثبت نام و اخذ رای به تعداد کافی معتمد باسواد نباشد هیات اجرائی می تواند افرادی را از خارج ( حتی الامکان از محدوده همان بخش ) برای آن شعبه انتخاب و به حکم فرماندار یا بخشدار اعزام نماید.
تبصره 2 ـ اعضای شعب ثبت نام رای و اخذ رای از بین خود یک رئیس و یک نایب رئیس و سه نفر منشی انتخاب می نمایند.
ماده 41 ـ ماموران انتظامی در حدود قانون موظف به ایجاد نظم و جلوگیری از هر گونه بی نظمی در جریان انتخابات و حفاظت صندوقهای رای می باشند نیروهای نظامی و انتظامی حق دخالت در امور اجرایی و نظارت در انتخابات را ندارند.
ماده 42 ـ هیاتهای اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی مسوول صحت برگزاری انتخابات حوزه انتخابیه خو می باشند.
ماده 43 ـ هیاتهای اجرائی می توانند برای بعضی از مناطق که لازم باشد شعب سیار ثبت نام و اخذ رای با ذکر مسیر حرکن و محل توقف تعیین نمایند.
ماده 44 ـ هیاتهای اجرائی باید ترتیبی اتخاذ نمایند که یک روز قبل از اخذ رای ، محل ثبت نام و اخذ رای آماده باشد.
ماده 45 ـ فرماندار و بخشدار هر حوزه انتخابیه مکلف است پس از وصول دستور وزارت کشور مبنی بر شروع انتخابات و همزمان با تشکیل هیات اجرائیتاریخ مراجعه داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی را ضمن انتشار آگهی به اطلاع کلیه اهالی حوزه انتخابیه برساند.
تبصره 1 ـ مهلت مراجعه داوطلبان به فرمانداری ، بخشداری جهت اعلام داوطلبی هفت روز از تاریخ مقرر در آگهی ثبت نام میباشد.
تبصره 2 ـ شرایط انتخاب شوندگان شروع و خاتمه برگ اعلام داوطلبی از طرف فرماندار ، بخشدار در آگهی اعلام داوطلبی قید خواهد شد .
ماده 46 ـ هیات اجرائی موظف است به منظور احراز شرایط مذکور در مواد 26 و 29 درباره هر یک از داوطلبان عضویت در شورای اسلامی شهر حسب مورد از مراجع ذیربط از قبیل اداره اطلاعات ، نیروی انتظامی ، دادگستری ، ثبت احوال استعلام نماید.
تبصره 1 ـ چنانچه داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی روستا مظنون به داشتن یکی از موارد مذکور در ماده 29 باشند هیات اجرائی مربوط موظف است حسب مورد از مراجع ذیربط مذکور در ماده فوق استعلام نماید.
تبصره 2 ـ مراجع مذکور در ماده فوق موظف هستند ظرف مدت 10 روز از تاریخ وصول استعلام نسبت به موارد استعلام کتبا پاسخ دهند.
ماده 47 ـ هیاتهای اجرائی پس از دریافت نتیجه رسیدگی به سوابق داوطلبان موظف اند ظرف مدت هفت روز به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و نتیجه را اعلام نمایند.
ماده 48 ـ نظر هیاتهای اجرائی شهرستان ، بخش مبنی بر تایید یارد صلاحیت داوطلبان حسب مورد با تایید هیاتهای نظارت شهرستان ، بخش معتبر است و چنانچه ظرف مدت هفت روز از تاریخ دریافت نتیجه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان ، هیات نظارت مربوط درباره داوطلب یا داوطلبان نظر خود را اعلام نکند نظر هیات اجرائی ملاک عمل خواهد بود .
ماده 49 ـ بررسی سوابق داوطلبان باید محرمانه انجام گیرد به طوری که موجب هتک حیثیت و آبروی افراد نشود و بررسیها از محدوده موارد مذکور در موارد 26 و 27و28و30 این قانون خارج نگردد و افشای هرگونه اطلاعات دریافت شده توسط اعضای اجرائی و یا هر شخص دیگر ممنوع است .
ماده 50 ـ هیاتهای اجرائی مکلف اند در انجام وظایف خود بی طرفی کامل را رعایت نمایند و در صورت تخلف ، فرماندار یا بخشدار موظف است با رای اکثریت اعضای هیات اجرائی نسبت به تعویض هر یک از معتمدین هیات اجرائی و در مواردی که انحلال هیات اجرائی ضروری باشد با تایید استاندار و هیات نظارت استان اقدام نماید . تشکیل مجدد هیات اجرائی با رعایت مقررات مندرج در این قانون انجام می گیرد و تصمیمات متخذه هیات اجرائی منحله عنداللزوم وسیله هیات اجرائی جدید قبل از انقضای مهلت قانونی رسیدگی به صلاحیت داوطلبان قابل تجدید نظر خواهد بود .
تبصره 1 ـ داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی روستا و شهر که صلاحیت آنان در هیات اجرائی رد شده است می توانند ظرف مدت 4 روز از تاریخ اعلام اسامی نامزدهای انتخاباتی شکایت خود را بع ترتیب داوطلبان شورای اسلامی روستا به هیات نظارت شهرستان و داوطلبان شورای اسلامی شهر به هیات نظارت استان تسلیم نمایند.
تبصره 2 ـ شاکیان می توانند شکایت خود را ظرف مهلت مقرر به هیات اجرائی مربوط نیز تسلیم نمایند. هیات اجرائی موظف است بلافاصله شکایات دریافتی را به هیات نظارت ذیربط ارسال نماید.
تبصره 3 ـ هیات نظارت موظف است ظرف مدت 10 روز از تاریخ دریافت شکایات به آنها رسیدگی و نتیجه را به هیات اجرائی مربوط اعلام نماید . نظر هیات نظارت در این خصوص قطعی و لازم الاجرا است .
تبصره 4 ـ هیات اجرائی موظف است پس از وصول نظریه هیات نظارت ، اسامی ان تعداد از داوطلبانی را نیز که صلاحیت آنان مورد تایید نظارت قرار گرفته است از طریق انتشار آگهی اهالی برساند.
ماده 51 ـ فرماندار یا بخشدار یا نمایندگان آنان مکلف اند فهرست اسامی نامزدهای تایید شده انتخابات را ظرف 3 رو از طریق انتشار آگهی به اطلاع اهالی حوزه انتخابیه برسانند.
ماده 52 ـ هیاتهای اجرائی موظف اند از تاریخ اعلام نهائی صلاحیت داوطلبان تا دو روز پس از اعلام نتیجه اخذ رای انتخابات شکایات واصله را بپذیرد و از تاریخ دریافت شکایات ظرف مدت پنج روز در جلسه مشترک و هیات اجرائی و هیات نظارت به آنها رسیدگی و اخذ تصمیم نمایند.
د ـ هیاتهای نظارت و وظایف آنها
ماده 53 ـ کیفیت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور طبق مواد 73 و 74 قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور مصوب 29/4/1365 خواهد بود. ماده 54 ـ اعلام نتیجه اخذ رای انتخابات شوراهای اسلامی روستا و بخش به عهده بخشدار و در انتخابات شوراهای اسلامی شهر به عهده فرماندار خواهد بود .
ماده 55 ـ تایید صحت انتخابات شوراهای روستا و بخش با هیات نظارت بخش و اعلام آن توسط بخشدار انجام میگیرد. در این خصوص چنانچه کسی شکایت داشته باشد ظرف مدت 15 روز نظر نهائی خود را اعلام خواهد نمود .
ماده 56 ـ تایید صحت انتخابات شوراهای شهر با هیات نظارت شهرستان است و اعلام آن توسط فرماندار انجام می گیرد. در این خصوص چنانچه کسی شکایت داشته باشد ظرف مدت دو روز به هیات نظارت استان ارسال و هیات مذکور ظرف مدت 15 روز نظر نهائی خود را اعلام خواهد نمود .
ماده 57 ـ توقف یا ابطال انتخابات یک یا چند شعبه اخذ رای در روستاها به پیشنهاد هیات نظارت شهرستان و تایید هیات نظارت استان خواهد بود .
ماده 58 ـ در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و شهرک توقف یا ابطال انتخابات یک یا چند شعبه اخذ رای که در سرنوشت انتخابات موثر باشد به پیشنهاد هیات نظارت استان و تایید هیات مرکزی نظارت خواهد بود .
ماده 59 ـ اقدامات هیات نظارت شهرستان و هیات نظارت استان نافی اختیارات هیات مرکزی نظارت نبوده و تصمیم هیات مرکزی نظارت قطعی و لازم الاجرا است .
ماده 60 ـ جلسات هیات مرکزی نظارت و هیات نظارت شهرستانها با حضور 4 نفر از اعضا و جلسات هیاتهای نظات استان و بخش با حضور کلیه اعضا تشکیل و مصوبات آنان بارای اکثریت اعضا معتبر خواهد بود .
تبصره 1 ـ در صورت تساوی آرا در تصمیم گیریها ، تصمیمی را که رئیس جلسه با آن موافقت دارد معتبر است .
تبصره 2 ـ اعضای هیات نظارت بخش و شهرستان و استان و ناظرین در شعب ثبت نام و اخذ رای باید در انجام وظایف خود بی طرفی کامل را رعایت نمایند. در صورت تخلف ، فرد متخلف توسط هیات نظارت برکنار می شود و چنانچه اکثر اعضای هیات نظارت بی طرفی کامل را رعایت نکنند هیات متخلف توسط هیات مرکزی نظارت منحل خواهد شد .
ماده 61 ـ هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی ، به طرق زیر نظارت خود را اعمال می نمایند:
الف ـ گزارشهای وزارت کشور و بازرسیهای آن
ب ـ اعزام بازرسان مستقل در صورت لزوم برای رسیدگی به شکایات مربوط به هیاتهای اجرائی و مباشرین وزارت کشور.
ج ـ رسیدگی نهائی شکایات و پرونده ها و مدارک انتخابات .
دـ تعیین ناظر در تمام هیاتهای مربوط به انتخابات .
تبصره ـ هیاتهای نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی می توانند از کارمندان دولت در جهت نظارت بر انتخابات کمک بگیرند.
ماده 62 ـ هیاتهای اجرائی موظف اند هیاتهای نظارت مربوط را در جریان کلیه مراحل و امور انتخابات قرار دهند .
ماده 63 ـ در تمام مدتی که انتخابات برگزار می شود هیات مرکزی نظارت در سراسر کشور و هیات نظارت استان و شهرستان و هیاتهای بخش در حوزه های انتخابیه خود بر کیفیت انتخابات نظارت کامل خواهند داشت ودر هر مورد که سوء جریان یا تخلفی مشاهده کنند آنرا به بخشداران و فرماندار اعلام و آنان موظف اند بنا به نظر هیاتهای مذکور طبق قانون انتخابات در رفع نواقص اقدام کنند و هیاتهای نظارت استانها مکلف اند مسائل مورد اختلاف را در همان استان حل نمایند و در صورتی که مقامات وزارت کشور نظرات آنان را لحاظ ننماید مراتب را جهت رسیدگی نهائی به هیات مرکزی نظارت گزارش خواهند کرد.
ماده 64 ـ وزارت کشور موظف است حداقل یک ماه قبل از صدور شروع انتخابات در هر یک از حوزه های انتخابیه مراتب را به اطلاع و تایید هیات مرکزی نظارت برساند .
ماده 65 ـ هیاتهای اجرائی موظف اند یک نسخه از صورتجلسه اقدامات خود را به ناظرین تسلیم نمایند . در هر مورد که وجود امضای هیاتهای اجرائی در قانون انتخابات پیش بینی شده است امضای ناظرین نیز لازم است .
ماده 66 ـ وزارت کشور به منظور حسن انجام انتخابات می تواند مامورینی جهت بازرسی و کنترل جریان انتخابات به طور ثابت یا سیار به حوزه های انتخابیه اعزام نماید .
هـ ـ تخلفات
ماده 67 ـ ارتکاب هرگونه تقلب و تزویر در انتخابات و اعمال خلاف این قانون و آئین نامه اجرایی آن از قبیل امور ذیل جرم محسوب می شود :
الف ـ خرید و فروش رای .
ب ـ تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رای یا صورت جلسات
ج ـ تهدید یا تطمیع در امر انتخابات .
د ـ رای دادن با شناسنامه جعلی .
هـ ـ رای دادن با شناسنامه دیگری .
و ـ رای دادن بیش از یک بار
ز ـ اخلال در امر انتخابات .
ح ـ کم و زیاد کردن آرا و یا تعرفه ها
ط ـ تقلب در رای گیری یا شمارش آرا.
ی ـ رای گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد .
ک ـ توصیه به نوشن اسم نامزد معین در ورقه از طرف اعضای شعبه اخذ رای یا هر فرد دیگری در محل صندوق رای .
ل ـ تغییر و تبدیل یا جعل و بار بودن و یا معدوم نمودن اوراق و اسناد انتخاباتی از قبیل تعرفه و برگ رای ، صورت جلسات ، تلکسها، تلفنگرامها و تلگرافها .
م ـ بازکردن و یا شکستن قفل محل نگهداری و لاک و مهر صندوقهای رای بدون مجوز.
ن ـ جابه جائی ، دخل و تصرف و یا معدوم نمودن اسناد انتخاباتی بدون مجوز قانونی .
س ـ دخالت در امر انتخابات با سند مجعول .
ع ـ ایجاد رعب و وحشت برای رای دهندگان یا اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای باسلاح یا بدون سلاح در امر انتخابات .
ف ـ دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول یا به هر نحو غیر قانونی.
ص ـ ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها در شعب ثبت نام و اخذ رای .
ق ـ عدم رعایت بی طرفی و جانبداری از نامزد انتخابی توسط مجریان انتخابات و اعضای هیاتهای نظارت استان ، شهرستان و بخش و ناظران شعب ثبت نام اخذ رای .
تبصره ـ چنانچه وقوع جرایم مندرج در ماده فوق موجب گردد تا جریان انتخابات در یک یا چند شعبه ثبت نام و اخذ رای از مسیر قانونی خود خارج شود و در نتیجه انتخابات موثر باشد مراتب جهت اخذ تصمیم به هیات نظارت استان اعلام می گردد.
فصل سوم ـ وظایف شوراها
ماده 68 ـ وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا عبارتست از :
الف ـ نظارت بر حسن اجرای تصمیم های شورای اسلامی روستا .
ب ـ برررسی و شناخت کمبودها ، نیازها و نارسائیهای موجود در روستا و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و عملی در این زمینه ها و ارائه آن به مقامات مسوول ذیربط.
ج ـ جلب مشارکت و خودیاری مردم و همکاری با مسوولین اجرایی وزارتخانه ها وسازمانهایی که در ارتباط با روستا فعالیت می کنند و ایجاد تسهیلات لازم جهت پیشبرد امور آنها.
د ـ تبیین و توجیه سیاستهای دولت و تشویق و ترغیب روستائیان جهت اجرای سیاستهای مذکور.
هـ ـ نظارت و پیگیری اجرای طرحها و پروژه های عمرانی اختصاص یافته به روستا .
وـ همکاری با مسوولان ذیربط برای احداث ، اداره ، نگهداری و بهره برداری از تاسیسات عمومی ، اقتصادی ، اجتماعی و رفاهی مورد نیاز روستا در حدود امکانات .
ز ـ کمک رسانی و امداد در مواقع بحرانی و اضطراری مانند جنگ و وقوع حوادث غیر مترقبه و نیز کمک به مستندان و خانواده ها بی سرپرست با استفاده از خویاریهای محلی .
ح ـ تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آنها.
ط ـ ایجاد زمینه مناسب جهت اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و تامین بهداشت محیط.
ی ـ همکاری با نیروهای انتظامی جهت برقراری امنیت و نظم عمومی .
ک ـ ایجاد زمینه مناسب و جلب مشارکت عمومی در جهت اجرای فعالیتهای تولیدی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی .
ل ـ جلب مشارکت و همکاری عمومی در انجام امور فرهنگی و دینی .
م ـ انتخابات فردی ذیصلاح به سمت دهیار برای مدت چهار سال براساس آیین نامه مربوط و معرفی به بخشدار جهت صدور حکم .
تبصره ـ عزل دهیار با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی روستا براساس آیین نامه مربوط انجام می شود و به بخشدار جهت صدور حکم عزل اعلام می گردد .
ماده 69 ـ وظایف دهیار به شرح زیر می باشد :
1 ـ اجرای تمامی مصوبات شورای اسلامی روستا .
2 ـ همکاری با نیروهای انتظامی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرائم و مقررات خدمت وظیفه عمومی و حفظ نظم عمومی وسعی در حل اختلافات محلی .
3 ـ اعلام فرامین و قوانین دولتی .
4 ـ مراقبت و حفظ و نگهداری تاسیسات عمومی و عمرانی و اموال روستا.
5 ـ همکاری با سازمانها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم در جهت ایفای وظایف آنان .
6 ـ مراقبت در اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تامین بهداشت محیط .
7 ـ همکاری موثر با سازمان ثبت احوال در جهت ثبت موالید و متوفیات.
8 ـ همکاری موثر با مسوولین ذیربط در جهت حفظ و نگهداری منافع طبیعی واقع در محدوده و حریم روستا.
ماده 70 ـ وظایف و اختیارات شورای اسلامی بخش به شرح زیر است :
الف ـ بررسی و آگاهی از مشکلات و کمبودهای اجتماعی ، فرهنگی ،آموزشی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی و سایر امور رفاهی بخش و ارائه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی به مسوولین اجرایی منطقه .
ب ـ همکاری با مسوولین اجرایی به منظور پیشبرد کارها و برنامه های عمرانی منطقه از قبیل ایجاد و مرمت راههای اصلی و فرعی بخش ، برق رسانی ، لوله کشی آب آشامیدنی ، کانال کشی آب زراعی ، قنوات ، لایروبی نهرها، تعمیر مساجد ، زیارتگاهها ، حسینیه ها و تکایا و امور مربوط به حفظ و عمران مزارع ، باغها ، مراتع و جنگلها با هماهنگی مسوولین ذیربط منطقه و سازمانهای مملکتی .
ج ـ همکاری با مسوولین اجرایی کشور و منطقه و شوراهای اسلامی روستایی جهت انجام خدمات عمومی ، انتخابات سراسری و محلی سرشماریهای جمعیتی ، زراعی ، دامی ، صنعتی و مانند اینها .
د ـ همکاری با مسوولین امر برای تهیه و تنظیم شناسنامه بخش از طریق جمع آوری اطلاعات و آمار لازم براساس مشخصات اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و منابع طبیعی منطقه .
هـ ـ ایجاد هماهنگی لازم بین شوراهای اسلامی روستایی واقع در بخش .
وـ نظارت بر طرح های عمرانی منطقه و حفظ و نگهداری و بهره برداری از تاسیسات و تجهیزات عمومی و عمرانی ، مزارع و مراتع و جنگلهای خارج از حیطه روستاهای موجود در بخش .
ز ـ نظارت بر شوراهای روستایی به منظور رعایت وظایف قانونی .
ح ـ حکمیت در اختلافات میان دو یا چند روستا یا شوراهای اسلامی روستایی واقع در بخش با یکدیگر در مواردی که قابل پیگیری قضایی نیست .
ط ـ پیگیری موارد تجاور به حقوق عمومی در مواردی که شاکی ندارد از طریق مقامات ذیصلاح .
ی ـ رسیدگی به امور عمومی بخش یا اموری که خارج از حیطه اختیارات و ظایف شوراهای اسلامی روستاست .
ک ـ رسیدگی و پیگیری مشکلات اهالی مزارع مستقل و آبادیهای زیر بیست خانوار که فاقد شورای اسلامی روستا می باشند.
ل ـ جلب خودیاری اهالی روستاها جهت تامین هزینه های مربوط به شوراها و اداره دهیاریها.
م ـ همکاری با نیروهای انتظامی جهت برقراری امنیت و نظم عمومی .
ماده 71 ـ وظایف شورای اسلامی شهر به شرح زیر است :
1 ـ انتخابات شهردار برای مدت چهار سال .
تبصره 1 ـ شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نماید .
تبصره 2 ـ شهردار نمی تواند همزمان عضو شورای شهر باشد .
تبصره 3 ـ نصب شهرداران در شهرها با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراکز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و حکم استاندار صورت می گیرد.
تبصره 4 ـ دوره خدمت شهردار در موارد زیر خاتمه می پذیرد :
الف ـ استعفای کتبی با تصویب شورا.
ب ـ برکناری توسط شورای شهر با رعایت مقررات قانونی .
ج ـ تعلیق طبق مقررات قانونی .
د ـ فقدان هر یک از شرایط احراز سمت شهردار به تشخیص شورای شهر.
2 ـ بررسی و شناخت کمبودها ، نیازها و نارسائیهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسوول ذیربط .
3 ـ نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح های مصوب در امور شهرداری و سایر سازمانهای خدماتی در صورتی که این نظارت مخل جریان عادی این امور نگردد .
4 ـ همکاری با مسوولین اجرایی و نهادها و سازمان های مملکتی در زمینه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان .
5 ـ برنامه ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی ،اقتصادی ، عمرانی ، فرهنگی ، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط .
6 ـ تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز تفریحی ، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاههای ذیربط .
7ـ اقدام در خصوص تشکیل انجمنها و نهادهای اجتماعی ، امدادی ، ارشادی و تاسیس تعاونیهای تولید و توزیع و مصرف ، نیز انجام آمارگیری ، تحققیات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاههای ذیربط .
8 ـ نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقدی ، جنسی و اموال منقول و غیر منقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها به گونه ای که مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد .
9 ـ تصویب آیین نامه های شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت دستورالعملهای وزارت کشور.
10 ـ تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ناه یک بار توسط شهرداری تهیه می شود و انتشار آن برای اطلاع عمومی و ارسال نسخه ای از آن به وزارت کشور.
11 ـ همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرح های هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تایید وزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی .
12 ـ تصویب بودجه ، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با رعایت آیین نامه مالی شهرداریها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر .
تبصره ـ کلیه درامدهای شهرداری به محاسبه حساب هایی که با تایید شورای شهر در بانک ها افتتاح می شود واریز و طبق قوانین مربوطه هزینه خواهد شد .
13 ـ تصویب وامهای پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ ، مدت و میزان کارمزد .
14 ـ تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید ، فروش ، مقاطعه ، اجاره و استیجاره که به نام شهر و شهرداری صورت می پذیرد با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آیین نامه مالی و معاملاتی شهرداری .
تبصره ـ به منظور معاملات تسریع در پیشرفت امور شهرداری ، شورا می تواند اختیار تصویب و انجام معاملات را تا میزان معینی با رعایت آیین نامه معاملات شهرداری به شهردار واگذار نماید .
15 ـ تصویب اسانامه و موسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با تایید و موافقت وزارت کشور .
16 ـ تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان ان با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود .
17 ـ نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری .
18 ـ نظارت بر امور بهداشت حوزه به شهرداری .
19 ـ نظارت بر امور تماشا خانه ها ، سینماها و دیگر اماکن عمومی ، که توسط بخش خصوصی ، تعاونی و یا دولتی اداره می شود با وضع و تدوین مقررات خاص برای حسن ترتیب ، نظافت و بهداشت این قبیل موسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتش سوزی و مانند ان .
20 ـ تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیر محصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی و عمران و زیبائی شهر .
21 ـ نظارت بر ایجاد گورستان ، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر.
22 ـ وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تاسیسات شهری .
23 ـ نظارت بر تجرای طرح های مربوط به ایجاد و توسعه معابر ، خیابانها ، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر طبق مقررات موضوعه .
24 ـ تصویب نامگذاری معابر ، میادین ، خیابانها ، کوچه و کودی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها.
25 ـ تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برایاطلاع عموم .
26 ـ تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آیین نامه مالی و معاملات شهرداریها.
27 ـ تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری .
28 ـ وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدانهای عمومی توسط شهرداری برای خرید و فروش مایحتاج عمومی با رعایت مقررات موضوعه .
29 ـ وضع مقررات لازم در مورد تشریک مساعی شهرداری با ادارات و بنگاههای ذیربط برای دایر کردن نمایشگاههای کشاورزی ، هنری ، بازرگانی و غیره .
تبصره 1 ـ در کلیه قوانین و مقرراتی که انجمن شهر عهده دار وظایفی بوده است شورای اسلامی شهر با رعایت مقررات این قانون بعد از یک سال از تاریخ تصویب جانشین انجمن شهر خواهد بود .
تبصره 2 ـ وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است موظف اند در وطل مدت یک سال مذکور در تبصره فوق با بررسی قوانین و مقررات مربوط به خود هر کجا نامی از انجمن شهر سابق امده و وظایفی را به آن محول نموده است جهت اصلاح این گونه موارد لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.
ماده 72 ـ شرایط احراز تصدی سمت شهردار طبق آیین نامه ای خواهد بود که بنا به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیات دولت خواهد رسید .
ماده 73 ـ چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد . در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر ، موضوع به صورت سوال مطرح می شود که در این صورت رئیس شورا سوال را کتبا به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق العاده شورا و پاسخ به شوال می باشد.
چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده یا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود طی جلسه دیگری موضوع مجددا به صورت استیضاح که حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد،
ارائه می شود. فاصله بین ابلاغ تا تشکیل جلسه که از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد حداکثر ده روز خواهد بود . شورا پس از طرح سوال یا سوالات و جواب شهردار رای موافق یا مخالف خواهد داد . در صورتی که شورا با اکثریت دوسوم کل اعضاء رای مخالف دهد شهردار از کار برکنار و فرد جدید از سوی شورا انتخاب خواهد شد .
تبصره ـ در فاصله بین صدور رای عدم اعتماد و برکناری شهردار و یا خاتمه خدمت شهردار تا انتخااب فرد جدید که نباید بیش از سه ماه به طول انجامد یکی از کارکنان شهرداری با انتخاب شورای شهر عهده و مسوول اداره امور شهرداری خواهد بود .
ماده 74 ـ شورای شهر و یا هر یک از اعضاء حق ندارند در نصب و عزل کارکنان شهرداری مداخله کنند و یا به آنها دستور بدهند .
ماده 75 ـ کلیه اموال منقول و غیر منقول در اختیار شورای اسلامی شهر متعلق به شهرداری مربوطه است و نیازهای مالی و تدارکاتی شورا از طریق بودجه شهرداری همان شهر تامین می گردد.
ماده 76 ـ به استثنای مواردی که مربوط به شهرداری می باشد وظایف شورای اسلامی شهرک همانند وظایف شورای اسلامی شهر و دهستان م یتوانند نسبت به وضع عوارض متناسب با تولیدات و درآمدهای اهالی به منظور تامین بخشی از هزینه های خدماتی و عمرانی مورد نیاز شهر و روستا طبق آیین نامه مصوب هیات وزیران اقدام نمایند.
تبصره ـ عوارض یک ماه پس از ارسال هر مصوبه به وزارت کشور قابل وصول است . وزیر کشور می تواند در هر مقطعی که وصول هر نوع عوارض را منطبق بر آیین نامه مصوب نداند نسبت به اصلاح یا لغو آن اقدام نماید .
ماده 78 ـ شوراهای اسلامی شهر و بخش و روستا موظف اند یک نسخه از کیله مصوبات خود را حسب مورد جهت اطلاع به فرماندار ، بخشدار حوزه انتخابیه خود و سازمانهای مربوط ارسال نمایند.
فصل چهارم ـ ترتیب رسیدگی به تخلفات
ماده چهارم ـ ترتیب رسیدگی به تخلفات
ماده 79 ـ به منظور رسیدگی به شکایات مبنی بر تخلفات و اعتراضات شوراها هیاتهائی بنام هیات حل اختلاف و رسدگی به شکایات به ترتیب زیر تشکیل می وشد :
الف ـ هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات به عضویت یکی از معاونین رئیس جمهور ، معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور ، یکی از معاونین رئیس قوه قضائیه به انتخاب رئیس این قوه ، یکی از معاونین دادستان کل به انتخاب دادستان کل ، 3 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ( دو نفر از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و یک نفر از اعضای کمیسیون اصول 88 و 90 قانون اساسی ).
ب ـ هیات حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان به عضویت استاندار ، عالیترین مقام قضائی استان ، دو نفر به انتخاب هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات و یک نفر از اعضای شورای اسلامی شهر مرکز استان به انتخاب شورا .
تبصره 1 ـ در صورتی که موضوع مورد رسیدگی مربوط به شورای شهر مرکز استان باشد ، نماینده شورای شهر دیگری که از حیث جمعیت بزرگترین شهر استان محسوب می شود عضویت خواهد داشت .
تبصره 2 ـ هیات حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان در صورت نیاز و با تایید هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات می تواند نسبت به تشکیل هیات حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شهرستان مرکب از سه نفر به انتخاب به انتخاب هیات استان اقدام نماید.
تبصره 3 ـ دبیرخانه هیات مرکزی در وزارت کشور می باشد و معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور به عنوان دبیرخانه هیات خواهد بود .
هیات در اولین جلسه یک رئیس و یک نایب رئیس از بین خود انتخاب خواهند نمود .
ماده 80 ـ در صورتیکه مصوبات شوراها مغایر یا وظایف و اختیارات قانونی انها و نغایر قوانین عمومی کشور باشد مسوولان اجرائی مربوط می توانند با ذکر مورد و به طور مستدل حداکثر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ مصوبه اعتراض خود را به اطلاع شورا رسانده ودرخواست تجدید نظر نمایند. شورا موظف است یک هفته از تاریخ وصول اعتراض تشکیل جلسه دهد و به موضوع رسیدگی و اعلام نظر نماید . در صورتی که شورا در بررسی مجدد از رای قبلی خود نسبت به مصوبه مورد اختلاف عدول ننماید موضوع به هیات حل اختلاف استان ارجاع می وشد . هیات مزبور مکلف است ظرف 15 روز به موضوع رسیدگی و اعلام نظر نماید . نظر به این هیات در صورتیکه در جهت لغو مصوبات شورای شهرها باشد در صورت تایید هیات مرکزی حل اختلاف قطعی و لازم الاجراء خواهد بود.
ماده 81 ـ هرگاه شورا اقداماتی برخلاف وظایف مقرر یا مخالف مصالح عمومی کشور و یا حیف و میل وتصرف غیر مجاز در اموالی که وصول و نگهداری انرا به نحوی به عهده دارد انجام دهد به پیشنهاد کتبی فرماندار موضوع جهت انحلال شورا به هیات حل اختلاف استان ارجاع می گردد و هیات مذکور به شکایات و گزارشها رسیدگی و در صورت احراز انحراف هر یک از شوراهای روستا ، آنرا منحل می نماید و در مورد سایر شوراها در صورت انحراف از وظایفی قانونی ، بنا به پیشنهاد هیات استان و تصویب هیات حل اختلاف مرکزی منحل می گردند.
تبصره ـ هر یک از شوراهای منحل شده در صورت اعتراض به انحلال می توانند به دادگاه صالح شکایت نمایند و دادگاه مکلف است خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و رای قطعی صادر نماید
ماده 82 ـ سلب عضویت در مورد اعضاء شوراهای روستا و بخش و شهرک ، با تصویب هیات حل اختلاف استان و در مورد شوراها با پیشنهاد هیات حل اختلاف استان و تصویب هایت حل اختلاف مرکزی خواهد بود .
فرد یا افرادیکه سلب عضویت می گردند می توانند به دادگاه صالح شکایت نمایند . دادگاه مذکور خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و رای آن قطعی و لازم الاجراء خواهد بود .
فصل پنجم ـ سایر مقررات
ماده 83 ـ در حوزه هایی که انتخابات آنها بر اساس ماده 84 متوقف یا طبق مواد 57 و 58 یا براساس ماده 81 این قانون ، شورای آن منحل شده است ، انتخابات برای تشکیل شورا باید حداکثر ظرف دو ماه برگزار شود.
ماده 84 ـ در حوزه های انتخابیه ای که به علت بروز حوادث غیر مترقبه و مسایل سیاسی و امنیتی برگزاری انتخابات امکان پذیر نباشد انتخابات ان حوزه ها تا رفع موانع متوقف می شود . تشخیص این موانع با ویزر کشور می باشد .
ماد 85 ـ هرگاه انتخابات هر یک از شوراهای شهر و شهرک و بخش بنا به دلایل ذکر شده متوقف و یا پس از تشکیل طبق مقررات قانونی منحل شود تا برگزاری انتخابات مجدد و تشکیل شورای جدید ، استاندارد جانشین آن شورا خواهد بود .
تبصره 1 ـ جانشین شورای شهر تهران ، وزیر کشور خواهد بود.
تبصره 2 ـ جانشین شورای روستا ، شورای بخش می باشد.
ماده 86 ـ کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، ادارات دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و کلیه سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است موظفند حسب درخواست وزارت کشور ، استانداران ، فرمانداران و بخشداران ، کارکنان و سایر امکانات خود را تا خاتمه انتخابات در اختیار آنان قرار دهند .مدت همکاری کارکنان مذکور جزو ماموریت نامبردگان محسوب خواهد شد.
ماده 87 ـ هزینه برگزاری انتخابات شوراها از شمول قانون محاسبات عمومب مستثنی است .
ماده 88 ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است برنامه های آموزشی انتخاباتی را که به وزارت کشور و شوراهای نظارت انتخابات ضروری تشخیص می دهد ، همچنین کلیه اعلامیه ها و اطلاعیه های مربوط به انتخابات را از شبکه سراسری یا محلی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش نماید.
تبصره ـ کلیه وزارتخانه ها و سازمانها و نهادها و موسسات دولتی موظفند به منظور توجیه و آگاه نمودن مردم از چگونگی انتخابات شوراها ، با وزارت کشور همکاری نمایند.
ماده 89 ـ رسیدگی به تخلفات مامورین نظامی و انتظامی از مفاد این قانون حسب مورد بر عهده هیاتهای رسیدگی به تخلفات مامورین مزبور مندرج در قوانین مربوط خواهد بود.
ماده 90 ـ نحوه فعالیتهای تبلیغاتی انتخابات ، مدت زمان تبلیغات ، محدودیتها و ممنوعیتها و سایر شرایط و مقررات مربوط را آئین نامه اجرایی این قانون تعیین خواهد نمود .
ماده 91 ـ حداکثر ظرف یک سال پس از تصویب این قانون ، کلیه شوراها در سراسر کشور باید تشکیل شده باشد .
ماده 92 ـ کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو می گردد.
ماده 93 ـ کلیه وجوه و سپرده های انجمنهای منحله ده و شهرستان نزد بانکها و نیز اموال منقول و غیر منقول انها حسب مورد در اختیار شوراهای اسلامی روستا و شهر قرار می گیرد تا در جهت عمران و آبادی و مصالح مردم همان محل صرف گردد .
ماده 94 ـ وزارت کشور مسوول اجرای این قانون است و موظف است ظرف دو ماه ائین نامه های اجرایی مورد نیاز را تهیه و هیات وزیران موظف است ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون خارج از نوبت ائین نامه های مذکور را تصویب نماید.
قانون فوق مشتمل بر نود و چهار ماده و پنجاه و یک تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ اول خرداد ماه یکهزارو سیصدو هفتاد و پنج شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 23/3/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14957

تاریخ تصویب : 1375/03/01

تاریخ ابلاغ : 1375/04/21

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.